یک نویسنده و پژوهشگر مطرح کرد؛

شعار نمايشگاه كتاب سی‌وچهارم هوشمندانه بود

1402/03/03-23:55

عليرضا ملايی توانی با اشاره به اینکه استقبال مردم از نمایشگاه کتاب خیره‌کننده بود، گفت: هر سال انتخاب شعار نمايشگاه كتاب باعث ايجاد انگيزه در مردم برای توسعه فرهنگ كتابخوانی می‌شود. شعار سی‌وچهارمین نمايشگاه بین‌المللی کتاب تهران، هوشمندانه فرهنگ مطالعه در كشور را ترویج می‌کند.

عليرضا ملايي تواني؛ نویسنده و پژوهشگر در گفت‌وگو با ستاد خبري سي‌و‌چهارمين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران بیان کرد: مردم از غرفه ناشران  حاضر در این دوره از نمایشگاه استقبال کردند؛ از شلوغي غرفه‌هاي آنها متوجه شدم مخاطبان زيادي از آثار منتشر شده آنها استقبال چشمگير داشتند. مردم ايران و به‌ويژه نسل جوان و كتابخوان، امسال هم پرشورتر از سال‌هاي گذشته در نمايشگاه كتاب تهران شركت كردند و با وجود گراني كتاب، بازهم جاي تشويق دارد كه برخي با دست پر از این نمايشگاه خارج مي‌شدند. 


وی با اشاره به مفید بودن حضور بخش مجازی در کنار نمایشگاه فیزیکی، درباره شعار نمايشگاه کتاب سی‌وچهارم با عنوان «آينده خواندني است» اضافه كرد: هر سال انتخاب شعار نمايشگاه كتاب باعث ايجاد انگيزه در مردم براي توسعه فرهنگ كتابخواني مي‌شود. شعار سی‌وچهارمین نمايشگاه بین‌المللی کتاب تهران، هوشمندانه فرهنگ مطالعه در كشور را ترویج می‌کند. به‌نظرم هرچه بتوانيم از طريق نمايشگاه كتاب زمينه نقد را براي ناشران مستقل و روايت‌هاي متفاوت درباره فرهنگ ايران و جهان فراهم‌آوريم كتاب‌هاي با كيفيت‌تري توليد و منتشر مي‌شود. 


این پژوهشگر براي افزايش كيفيت نمايشگاه كتاب در سال‌هاي آينده پيشنهاد داد: براي افزايش كيفيت نمايشگاه كتاب بايد از همه فعالان حوزه نشر دعوت كنيم تا در يک دورهمي نقاط ضعف و قوت خود را به نقد كشيده و براي حل آن چاره‌انديشي كنند. اگر چنين اتفاقي بيفتد، آن وقت مي‌توان توقع داشت كه نمايشگاه با كيفيت‌تري در سال‌هاي آينده برگزار شود. 


ملايي تواني در پايان گفت: كتاب نيز متأثر از شرايط اقتصادي است و وقتي همه چيز گران مي‌شود، اين گراني در حوزه نشر و چاپ كتاب نيز احساس مي‌شود. اما من اعتقاد دارم هيچ راه بن‌بستي وجود ندارد و براي حل مشكل گراني كاغذ و كتاب مسئولان مي‌توانند چاره‌انديشي كنند و با همفكري يكديگر مشكلات صنعت نشر را حل كنند. چيزي كه در نمايشگاه كتاب سي‌وچهارم چشم‌ها را خيره مي‌كرد، اين بود كه با وجود مشكلات اقتصادي و گراني كتاب، مردم  بازهم  به نمايشگاه آمدند و كتاب خريدند. 


سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از بیستم تا سی‌ام اردیبهشت ۱۴۰۲ در مصلی امام خمینی (ره) و همزمان به‌صورت مجازی در ketab.ir برگزار شد.

به ما بپیوندید: