
یوتیوب حال را خوب میکند؛ اینستاگرام افسردهکننده است
1402/02/22-14:06
شبکه اجتماعی یوتیوب به لحاظ آماری، ایجادکننده حال خوب و اینستاگرام افسردهکنندهترین شبکه اجتماعی است. این در حالی است که از نظر درگیری افراد، یوتوب نیز شبیه اینستاگرام است، هرچند گاه از آن بهعنوان دانشگاه یوتیوب نیز یاد میشود.
به گزارش ستاد خبری سیوچهارمین نمایشگاه بینالمللی کتاب، همزمان با دومین روز نمایشگاه کتاب سیوچهارم نشستی با عنوان«پیدا و پنهان بلاگری کتاب» با حضور منصوره مصطفیزاده، مریم معروف، بلاگر کتاب و امیرحسین ثقهالاسلام، کارشناس فضای مجازی در کوشک کتاب برگزار شد.
در ابتدای نشست، امیرحسین ثقهالاسلامی با اشاره به پررنگ نبودن نقش اینفلوئنسرها و بلاگرهای حوزه کتاب در ایران گفت: نکته مهمی برای ورود به هر حوزه وجود دارد و آن شاخصهای است با عنوان «Ingagment» به معنی درگیر شدن، یعنی مخاطب را به هر شکل درگیر کنیم و به هر روشی این درگیرشدن را به طور مداوم داشته باشیم. به عنوان مثال، خانمی در تیکتاک است که آموزش اکسل میدهد، البته این آموزش همراه با حرکات موزون است، یعنی با نحوه بیان جدید و متفاوت، مطلبی را آموزش میدهد و از این راه، کسب درآمد میکند. همین آموزشی که در بسیاری از سایتهای رایگان وجود دارد.
در ادامه نشست، منصوره مصطفیزاده که از نویسندگان کتاب کودک و نوجوان و البته بلاگران این حوزه است، گفت: من از فرمول خاصی برای ورود به این حوزه استفاده نکردم و به هیچ عنوان قصدی برای ورود به بلاگری کتاب نداشتم، وبلاگ داشتم و درباره روزهای مادری و البته معرفی کتاب مینوشتم، در راستای شغل و رشته کاری که به آن علاقه داشتم، به این حیطه وارد شدم. البته در حوزه کتاب کودک و نوجوان، افراد کمی وجود دارند که کار ترویجی کتاب انجام دهند. همچنین یک سوم صفحه من معرفی کتاب است و بخش بیشتر صفحه من به روایتهای شخصیام میپردازم، ولی به اندازه همان یک سوم اثرات این بخش را مشاهده کردم. البته نباید فراموش کرد عدهای از ناشران، کتابهایشان را برای افراد خاصی میفرستند.
مصطفیزاده گفت: از طرفی چون من خود هم ناشر و نویسنده هستم، ناشران مختلف برای من هم کتابهایشان را میفرستند. یکی از خطوط قرمز من این است که کتابهایی را که در بازار نیست معرفی نکنم.
سپس مریم معروف، درباره نحوه فعالیت خود توضیحاتی داد و گفت: من برای اولین بار کارم را از حدود چهارسال پیش شروع کردم و دغدغهام برای ورود به اینکار این بود که بیوتیبلاگرها یا فشنبلاگرها زیاد بودند، اما اگر اطلاعاتی از آنها میپرسیدی، چیزی نمیدانستند. اما من معتقدم چیزی که زندگی انسانها را میسازد، اطلاعات و آگاهی آنهاست نه ظاهرشان. بسیاری از مشکلات با کتاب حل میشود. بنابراین تصمیم گرفتم با توجه به رشته و کتابهای مورد مطالعهام، بیشتر کتابهای روانشناسی و عامه پسند معرفی میکنم. هدف اصلی من ترغیب مردم به خواندن بیشتر کتاب بود نه کسب درآمد.
این بلاگر کتاب افزود: برحسب اتفاق، با استارتاپی آشنا شدم و با آنها شروع به همکاری کردم. ورود به فضای کاری با آنها باعث شد من با معیارها و راهکارهایی که باعث رشد صفحات شود، آشنا شده و رشد کنم و به کسب درآمد برسم.
در ادامه نشست کارشناس فضای مجازی با اشاره به علاقه شخصی در پَسِ ورود به فضای بلاگری گفت: اگر کسی رویکردها و الگوریتم اینستاگرام را بداند، به راحتی و بدون تبلیغ وارد اکسپلور میشود. الگوریتم قواعد خاصی دارد. صاحب پیج، سیگنال به سیستم هوش مصنوع فرستاده و نوع فعالیت پیج مشخص میشود. البته که همه قواعد یکپارچه است و باید همزمان انجام شود تا در صفحه جستوجو وارد شود.
مصطفیزاده در ادامه نشست درباره اثر تلویزیون گفت: زمانی که به عنوان کارشناس کتاب در برنامه کتابباز شرکت کردم، بیش از پنج سال در صفحه شخصیام معرفی کتاب داشتم و شاید به همین دلیل به برنامه تلویزیونی دعوت شدم اما اثر معکوسی از تلویزیون ندیدم. همین علت شاید دلیلی بود که من به سمت کسب درآمد از معرفی کتاب نرفتم. هدف اصلی من از ترویج کتاب این بود که رایگان اطلاعات را در اختیار مردم بگذارم، برای اینکه شبکه انسانی خود را داشته باشم. این شبکه انسانی برای من بسیار ارزشمند است، شبکه انسانی است که باعث میشود مثلا من کتابی را در نمایشگاه معرفی میکنم، چاپ اول آن به اتمام میرسد. این شبکه انسانی، این اعتماد و دوستی، قدم به قدم با من پیش میآیند و آنها من را دوست خود میدانند و باعث میشود آنها به من مطمئن باشند که هزینهای دریافت نکردهام. من این شبکه انسانی را میخواستم و به آن هم رسیدهام.
مریم معروف در ادامه نشست گفت: سبک من اینگونه است که به ناشر میگویم نیمی از کتاب را مطالعه میکنم و اگر توانستم با کتاب ارتباط برقرار کنم، آن را معرفی و انجام میدهم، یعنی هر کتابی را معرفی نمیکنم و شاید به همین دلیل است که تاکنون کسی نگفته به خاطر تو کتابی را خریدهام.
در ادامه نشست امیرحسین ثقهالاسلام گفت: شرکت متا شبکه گستردهای دارد و اطلاعات را از راههایی چون واتساپ و اینستاگرام جمع میکند، مشابه همان کاری که گوگل انجام میدهد. گوگل و اینستاگرام از کلیک درآمدزایی میکنند. از لحاظ آماری، شبکه اجتماعی یوتیوب ایجادکننده حال خوب و اینستاگرام افسردهکنندهترین شبکه اجتماعی است، از لحاظ درگیری یوتوب نیز شبیه اینستاگرام است، هرچند گاه از آن به عنوان دانشگاه یوتیوب نیز یاد میشود، اما از لحاظ میزان درگیرسازی و میزان ساعتی که از مخاطب میگیرد، تیکتاک از سایر شبکههای اجتماعی جلوتر است. همچنین بحث جنسیت در آن مطرح نیست و برای هرجنسیتی خود را آپدیت میکند.
در ادامه ثقهالاسلام با اشاره به زمانبندی استفاده از شبکههای اجتماعی توسط خود فرد، کتاب «قلاب» را برای صاحبان مدیا و مدیوم و جلد دوم آن را برای مخاطبان معرفی کرد.
سیوچهارمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران از ۲۰ اردیبهشت آغاز بهکار کرده و تا ۳۰ اردیبهشتماه ۱۴۰۲ در مصلی امام خمینی (ره) و همزمان بهصورت مجازی در ketab.ir ادامه دارد.