فاطمه سلیمانی درباره علت کم شدن اقبال به کتاب:

مردم در خرید کتاب ریسک نمی کنند

1401/02/27-14:36

فاطمه سلیمانی ازندریانی نویسنده‌ای است که پس از چند تجربه موفق رمان آیینی، در سال‌های کرونا دست به انتشار رمانی اجتماعی زده است. این نویسنده با حضور در نشر «بین‌الملل» درباره این دو سال تعطیلی نمایشگاه و اثرش بر وضع فرهنگی جامعه گفت.
به گزارش ستاد خبری سی‌وسومین نمایشگاه کتاب تهران، نویسنده رمان «به سپیدی یک رویا» در توصیف دوسالی که گذشت گفت: همه از هم دور شدند و ما در حد احوالپرسی هم تعامل نداشتیم، چه برسد به اینکه نویسنده‌ای با ناشری آشنا شود. نمایشگاه کتاب همیشه فضای تعاملی خوبی بود که افراد مختلف چرخه نشر با هم آشنا می‌شدند، مخاطب را می‌دیدیم و نظر او را بی‌واسطه می‌شنیدیم. کرونا وضع اقتصادی را هم بدتر کرد به‌طوری که کتاب دارد از سبد خرید حذف می‌شود.
وی با اشاره به فرصت‌هایی که فضای مجازی، برای دیده شدن آثار ایجاد کرد، اظهار داشت: اوایل همه‌گیری کرونا و تعطیلی کتابفروشی‌ها، نشر «روزبهان» اولین نشری بود که از فرصت‌های فضای مجازی استفاده کرد و تخفیف خوبی برای فروش مجازی کتاب‌هایش گذاشت، خیلی‌ها اصلاً از این طریق با این نشر و آثار «نادر ابراهیمی» آشنا شدند. بالاخره هرکسی در فضای مجازی کار خودش را تبلیغ می‌کند: یکی عروسک می‌فروشد، یکی آشپزی می‌کند، یکی بلاگری و نویسنده‌ها هم از این فرصت استفاده می‌کنند. یعنی فضای مجازی در معرفی و ترویج آثار موثر بود، اما حساب نمایشگاه کتاب از این موضوع جداست.  
سلیمانی ازندریانی در پاسخ به این سوال که آیا فضای مجازی به کتابخوان‌تر شدن مردم کمک کرده است، گفت: فکر نمی‌کنم به مخاطبین جدی کتاب کسی اضافه شده باشد. همچنان همان کسانی که قبلاً کتاب می‌خریدند، کتاب می‌خرند، ضمن اینکه به خاطر هزینه‌های بالای کتاب، از گروه کتاب‌خوان‌ها هم افراد دارند، جدا می‌شوند. تخفیف‌های دوره‌ای و فصلی مخاطب عام را به سمت خرید کتاب نمی‌کشاند، فقط به اهالی کتابخوان کمک می‌کند کتاب را ارزان‌تر بخریم، البته نمایشگاه کتاب می‌تواند کمک کند مخاطب جدید به کتابخوان‌ها اضافه شود، اما این موضوع درباره نمایشگاه کتاب امسال صادق نیست چون تبلیغات چندان خوب نبوده و خیلی‌ها در سطح شهر خبر ندارند این نمایشگاه در حال برگزاری است، اگر تبلیغ بهتر می‌بود، مردم بیشتری حتی به قصد تفریح هم که شده به نمایشگاه می‌آمدند. 
این نویسنده درباره انتشار اثرش در دوران کرونا توضیح داد: کتاب «دلی که نداشتی» تنها کتاب من بود که در دوران کرونا منتشر و نسبت به کتاب‌های قبلی‌ام با استقبال کمتری روبه‌رو شد که البته کرونا یکی از دلایل آن بود. افزایش قیمت کتاب هم احتمالاً در این موضوع تاثیر داشته است. برداشت من این است که به طور کلی هم اقبال به کتاب کم شده است. کتاب من را هرکس خوانده دوست داشته، ولی فکر می‌کنم کتابخوان‌ها هم کوتاهی می‌کنند چون وظیفه هر کتابخوانی این است که هر کتابی که می‌خواند را اگر دوست داشته معرفی کند و اگر دوست نداشته هم نقدش کند. خصوصاً در زمانی که مردم به خاطر شرایط اقتصادی در خرید کتاب ریسک نمی‌کنند. 
فاطمه سلیمانی با ارائه پیشنهاداتی برای گسترش کتابخوانی گفت: برای ترویج فرهنگ کتابخوانی، همه رسانه‌ها باید به میدان بیایند و برنامه‌های تاثیرگذار بسازند. مثلاً ما ایده‌ای داریم برای اینکه برنامه‌ای مشابه برنامه «نود» در حوزه کتاب ساخته شود. یعنی برنامه‌های جنجالی که به وسیله آن کتابخوانی جذاب شود. در مدارس هم لازم است از همان بچگی، بچه‌ها را با کتاب انس بدهیم. مخصوصاً مدارس دوران ابتدایی برای این کار خیلی مهم هستند. 
ما هم در نشر «بین‌الملل» کارگاهی برای داستان‌نویسی برگزار کردیم که دوره اولش در حال حاضر تمام شده و خروجی‌هایی از آن هم به شکل رمان بیرون خواهد آمد. به نظر می‌رسد قبل از گسترش فضای مجازی استعدادهای خاموش زیادی داشتیم که دارند با این کارگاه‌ها و دوره‌ها راه و جای خود را پیدا می‌کنند.
سی‌و‌سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از بیست‌ویکم آغاز شده و تا سی‌ویکم اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ در دو بخش حضوری در مصلای امام خمینی(ره) و مجازی در سامانه ketab.ir ادامه خواهد داشت.

به ما بپیوندید: