آیت الله قائم مقامی در نشست «راز رسانه به روایت آقای نادر»:

طالب‌زاده، انقلاب اسلامی را تنها راه رسیدن به حقیقت می‌دانست

1401/02/25-17:11

آیت الله قائم مقامی گفت: نادر طالب‌زاده انقلاب اسلامی و هنر متعهد را ژانری کنار باقی ژانرها نمی دانست؛ بلکه به آن به عنوان تنها صراط مستقیم نگاه می‌‌کرد و با آن روز به روز حالش خوشتر می‌‌شد.
به گزارش ستاد خبری سی‌‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، نشست «راز رسانه به روایت آقای نادر» با حضور آیت الله قائم مقامی، استاد حوزه و دانشگاه در غرفه انجمن کتابفروشان جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی (خوشه) برگزار شد. 
قائم مقامی در تشریح فضای هنری حاکم بر قبل از انقلاب بیان داشت: من اواخر دهه چهل بود که وارد حوزه طلبگی شدم و تا قبل از آن در عالم هنر سیر می‌کردم. در آن زمان برای من خیلی وقت‌ها مشخص بود که عصر مدرنیسم در راه است و اغلب روشنفکران در فضای پست مدرن سیر می‌کردند و نسبت به غرب نگاه انتقادی داشتند و معتقد بودند دوره در پیش‌رو باید مبتنی بر معنویت و خدا و دین باشد، اما وقتی انقلاب محقق شد و به عنوان مصداقی بروز و ظهور یافت، گفتند نه! این چیزی نیست که ما می‌خواستیم، کسانی هم مثل مرحوم طالب‌زاده وقتی انقلاب را دیدند، مصداق آن را تایید کردند.
وی افزود: طالب‌زاده در غرب زندگی کرده بود و در آن فضا در جستجوی حقیقت بود. حقیقت به معنای ضد دروغ و ضد باطل. در آنجا ادبیات، سینما و هنر می‌خواند. طالب‌زاده از یک سو با روشنفکرانی که سرآمد غرب بودند، شباهت دارد و از یک سوی دیگر شباهت ندارد. شباهتش از این جهت است که مصداق حقیقت، فضیلت و زیبایی را غرب می‌داند و عدم شباهتش از این جهت که مانند هنرمندان پست مدرن قبل از انقلاب، منتقد غرب نبود. این نکته مهمی است. یعنی در غرب زندگی می‌کند. مصداق حقایق را غرب می‌داند، منتقد غرب هم نبوده است، اما وقتی انقلاب می‌شود؛ وقتی منادی امام خمینی (ره) را می‌شنود، بلافاصله به ایران مهاجرت کرد و به جریان انقلاب پیوست، پیوستنی که شرحی عجیب دارد.
قائم مقامی اضافه کرد: من به واسطه آشنایی که قبل از انقلاب با هنر داشتم، با وقوع انقلاب به عنوان مشاور با دوستان اهل هنر گفتگو و حشر و نشر داشتم. در ابتدای انقلاب، بیشتر موضوع مباحث ما این بود که مختصات هنر انقلابی چیست و چگونه باید باشد. طی این 40 سال دوستی که با آقای طالب‌زاده داشتم، صحبت‌های ما پیرامون انقلاب بود. انقلاب به عنوان یک پدیده فوق شگفت‌آور که انسان را وارد عصر فرامدرن می‌کند، واقعاً انقلاب مصداق پست مدرن واقعی است. انقلاب اسلامی و چیزی که بعد از آن می‌آید. طالب‌زاده کسی بود که هرچه که بیشتر جلو می‌آمدیم، عشقش به انقلاب بیشتر می‌شد. حالش خوشتر می‌شد. بگذریم از جفاهای قضایی که به ایشان شد، ولی این جفا کوچک‌ترین اثری در روح و روان طالب‌زاده نداشت، چون او حقیقت را با شهود دریافته بود.
وی افزود: طالب‌زاده در جنگ به صورت شهودی حقیقت را درک کرده بود و همانطور هم مستند می‌ساخت. خبرنگار شریک در صحنه بود و فقط تماشاچی واقعه نبود. در هنر غربی به این سبکی که ایشان در پیش گرفته بود سینمای اشراقی می‌گویند.
قائم مقامی تصریح کرد: طالب‌زاده، انقلاب اسلامی و هنر متعهد به آن را ژانری کنار بقیه ژانرها نمی‌دید. بلکه آن را تنها صراط مستقیم می‌دانست. او انسان دوره فرامدرنیته و انسان عصر ظهور بود و در این راستا اندیشه‌ورزی می‌کرد. هنرمند بود ولی شأن او بیشتر از این است که او را فقط یک هنرمند ببینیم. درکنار هنرمندی، حکیم هم بود، اندیشمند بود، عارف بود، مجاهد بود و او یار ولایت بود. 
وی با اشاره به وجه تشابه مرحوم طالب‌زاده و شهید سلیمانی خاطر نشان کرد: این دو عزیز هر دو دلباخته انقلاب و حکومت اسلامی بودند. هر دو اهل حکمت و عرفان بودند. به تعبیر من طالب‌زاده، حاج قاسم عرصه فرهنگ و هنر بود و حاج قاسم، طالب‌زاده عرصه جهاد مسلحانه بود و در نهایت هم هر دو در عراق ترور شدند.
سی‌و‌سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از بیست‌ویکم آغاز شده و تا سی‌ویکم اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ در دو بخش حضوری در مصلای امام خمینی(ره) و مجازی در سامانه ketab.ir  برگزار می‌شود.

به ما بپیوندید: