انعکاس نمایشگاه کتاب تهران در رسانه‌ها: 6 اردیبهشت

نمایشگاه، پاس‌داشت یک آیین فرهنگی است

1401/02/06-20:58

آرام آرام با نزدیک شدن به نمایشگاه تنور رسانه‌ها هم گرم‌تر می‌شود. اظهارنظر فرهنگی‌ها و رسانه‌ای‌ها هم به تبع این ماجرا بیشتر و بیشتر می‌شود.

 

اخبار را با خبرگزاری کتاب ایران شروع می‌کنیم که به سبب تخصص و کارش، پرکارترین رسانه این روزهاست. محسن پرویز عضو شورای سیاست‌گذاری سی‌وسومین نمایشگاه کتاب تهران به ایبنا گفته: اگر فقط نمایشگاه حضوری را در نظر بگیریم، برخی محدودیت‌ها که از جهت مقابله با کرونا ایجاد شده باعث می‌شود با کاهش مراجعات حضوری مواجه شویم اما اگر مجموع فروش بخش فیزیکی و مجازی را لحاظ کنیم مسجّل است که با یک نمایشگاه کم‌سابقه و پررونق مواجه خواهیم بود. 

 
محمد قوچانی مدیر مسئول مجموعه آگاهی نو هم با بیان اینکه نمایشگاه کتاب، میعادگاه فرهنگی است، از عدم تقابل نمایشگاه مجازی با حضوری صحبت کرده. او سبک فروش حضوری کتاب را نوعی «آیین» خوانده که باید آن را پاس داشت. قوچانی همچنین پیشنهاد داده به جای برگزاری نمایشگاه مطبوعات –که در سالهای گذشته اتفاق می‌افتاد و حالا تعطیل شده است- در نمایشگاه کتاب محیطی برای فروش نشریات و مجلات در نظر گرفته شود. 

 
مدیرکل کتاب‌خانه‌های عمومی استان تهران هم به ایبنا درباره حضور باکیفیت در نمایشگاه کتاب گفته: «به‌روز کردن کتاب‌های کتابخانه ازطریق خرید منابع، داشتن حضور فعال و با کیفیت در نمایشگاه و همچنین نیازسنجی از مخاطبان براساس اقتضات روز، از ضرورت‌های حضور با کیفیت کتابخانه‌ها در نمایشگاه کتاب است». 


خبرگزاری صدا و سیما هم از قول مدیر انتشارات محراب قلم، به محاسن برگزاری همزمان بخش مجازی با بخش حضوری نمایشگاه اشاره کرده. عبدالعظیم فریدون معتقد است برگزاری همیشگی نمایشگاه کتاب در تهران، این تصور را را به وجود آورده که نمایشگاه کتاب برای تهرانی‌هاست اما حالا با برگزاری بخش مجازی، همه کشور حس می‌کنند در نمایشگاه حضور دارند و نمایشگاه ملی می‌شود. او همچنین پیش‌بینی کرده که در بخش آموزشی و دانشگاهی با حضور کمرنگ‌تر مخاطب رو به رو باشیم، اما بخش کودک و نوجوان رونق زیادی داشته باشد: «به دلیل این‌که کودکان نمی‌توانند به طور مستقل از فضای مجازی خرید کنند به ویژه خردسالان. ضمن اینکه حضور در نمایشگاه برای کودکان مهم است و چون کودک هم در فرایند انتخاب و خرید اندکی دخالت دارد دیدن کتاب و تورق آن مطرح است؛ بنابراین فکر می‌کنم در بخش کودک از اقبال خوبی برخوردار شویم و افت نداشته باشیم».

  
اما خبرگزاری تسنیم امروز از اتفاقی عجیب در بازار نشر ایران خبر داده. تسنیم با مقایسه آمار نشر فروردین 1401 با اسفند 1400 و فروردین 1400، به کاهش میانگین قیمت کتاب پی برده است. براساس این گزارش، قیمت کتاب در فروردین 1401، نسبت به اسفند 1400 با کاهش 29 درصدی و نسبت به فروردین 1400 با کاهش 50 درصدی رو به رو بوده است. تسنیم علت این موضوع را یکی توزیع محموله‌های کاغذ دولتی میان ناشران در چندماه گذشته می‌داند و دیگر اینکه ناشران برای حفظ مخاطب تلاش کرده‌اند کتاب‌ها را با حداقل سود به بازار عرضه کنند.


خبرگزاری فارس هم از قول مدیر کمیته اداری-مالی نمایشگاه، از آغاز ثبت‌نام یارانه اعتباری خرید کتاب خبر داده که متقاضیان می‌توانند برای ثبت‌نام به سامانه ketab.ir مراجعه کنند. این یادآوری لازم است که یارانه اعتباری خرید کتاب تنها مربوط به بخش مجازی نمایشگاه است. 


سی‌‌و‌سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از ۲۱ تا ۳۱ اردیبهشت‌ماه در دو بخش حضوری و مجازی برگزار می‌شود.

به ما بپیوندید: