
یک فنجان کتاب و خبر
1401/01/30-19:05
به گزارش ستاد خبری سیوسومین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران، با نزدیک شدن به آغاز به کار نمایشگاه، رسانهها هم آرام آرام هر یک با نگاه و بیان و زبان خود به این رویداد بزرگ فرهنگی سالانه کشور میپردازند. ستاد خبری سیوسومین نمایشگاه بینالمللی کتاب هم از امروز 30 فروردین در قالب گزارشهای عصرانه سعی دارد تا به مرور بازتابهای رسانهای نمایشگاه کتاب تهران بپردازد.
گفتگو با ناشران بخش مهمی از خروجی رسانهها درباره نمایشگاه کتاب را شکل میدهد. ناشران از یک سو از برگزاری حضوری نمایشگاه و همچنین برگزاری آن در محل مصلای امام خمینی(ره) اظهار خرسندی میکنند و از سویی نسبت به بعضی چالشهای احتمالی به دلیل دو دوره عدم برگزاری و همچنین برگزاری همزمان حضوری و مجازی نمایشگاه هم سوالات و ابهاماتی دارند.
خبرگزاری مهر در گزارشی با عنوان«چرا ناشران مخالف برگزاری نمایشگاه در شهر آفتاباند؟» ضمن گفتگو با تعدادی از ناشران و فعالان حوزه نشر به بررسی چراییِ ارجح بودن برگزاری نمایشگاه در مصلی امام خمینی(ره) نسبت به شهرآفتاب پرداخته و چنین نتیجهگیری کرده که اهالی فرهنگ برگزاری نمایشگاه در مصلی را به شهر آفتاب ترجیح میدهند و بعضی مسئولین شهری از مشکلات انتخاب مصلی به عنوان محل برگزاری نمایشگاه صحبت میکنند.
خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) و دانشجویان ایران(ایسنا) هم پای گفتگو با دو ناشر نشستند. ایسنا قول مدیر نشر سده پیشبینی کرده است که با توجه به میزان سفرهای نوروزی در نوروز امسال، نمایشگاه کتاب هم با استقبال خوبی از سوی مردم مواجه شود که این استقبال خود نوید یک فروش خوب را هم برای ناشران میدهد. ایرنا از قول مدیر انتشارات فاطمی با اشاره به موضوع اختصاص سه درصد فروش ناشران به هزینههای نمایشگاه خواستار این درک مهم در سازمان مالیاتی شده این عمل موجب آن نشود که این سازمان تصور کند ناشران در سایر ایام سال هم چنین در آمدی دارند.
شروع ثبتنام اهالی رسانه برای حضور در نمایشگاه کتاب هم از دیگر مواردی بود که با اعلام از سوی ستاد خبری نمایشگاه در رسانهها بازتاب یافت. خبرنگاران و اصحاب رسانه که در طول 10 روزه برگزاری نمایشگاه کتاب در مصلای امام خمینی(ره) تهران حضور دارند باید برای دریافت خدمات و تسهیلات مرتبط با نمایشگاه در سامانه مورد نظر ثبتنام کنند.
خبرگزاری کتاب ایبنا هم که به طور تخصصی رویدادهای مربوط به کتاب را مورد توجه قرار میدهد در گفتگو با انتشارات شاپورخواست لرستان ضمن تمجید از برگزاری همزمان نمایشگاه حضوری و مجازی در عین حال مدیریت نیروی انسانی توسط ناشران را از جمله چالشهای ناشران عنوان کرده است که همزمان باید پاسخگوی مشتریان حضوری و مجازی خود باشند.
همکاران رسانهای خبرگزاری تسنیم هم هم در گفتگو با ناشرانی مانند کتابستان، محراب قلم و ققنوس در گزارشی به تشریح موانع پیش روی اقتصادی ناشران برای عرضه آثار چاپ اولی پرداخته و از افزایش هزینههای چاپ کتاب مثل افزایش قیمت کاغذ، افزایش تعرفههای خدمات چاپ، حمل و نقل انتقاد کرده است.
نرگس موحدی