خرید کتاب مقدمه ترویج کتاب‌خوانی است

«هفته کتاب» به منزله آغاز سال کتاب

1399/08/27-14:28

سعید طاووسی ‌مسرور گفت: ترویج کتاب و کتابخوانی نباید منحصر به هفته کتاب باشد بلکه این هفته جهت یادآوری و تاکید بیشتر بر موضوع کتاب و کتابخوانی است نه این که کتاب هیچ‌جایی در سیاست‌های فرهنگی برنامه‌ریزی، برنامه‌های تلویزیونی و تولیدات ما نداشته باشد و بعد با آغاز هفته کتاب به یاد کتاب بیافتیم.

دکتر سعید طاووسی‌ مسرور نویسنده و تاریخ پژوه در گفت ‌وگو با ستاد خبری بیست‌وهشتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران درباره اهمیت برگزاری این هفته اظهار کرد: به نظر من «هفته کتاب» هم لازم است و هم مبارک و باید برگزار شود. به واقع همین که یک هفته در سال باشد که کتاب را به ذهن انسان یادآوری کند جای خوشنودی دارد؛ در این هفته،  کتاب به عنوان بوستان اندیشه، بینش، فکر و دریچه‌ای به معرفت، دانستن، آگاهی و زیبایی مطرح و یادآوری می شود.

او با اشاره به این که این امرکه تاریخ برگزاری هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با ایام نمایشگاه کتاب همزمان نیست یک حسن محسوب می‌شود، بیان کرد: اگر چنین بود این هفته در هیاهوی نمایشگاه گم می‌شد. به نظرمن این که علاوه برنمایشگاه کتابی که در بهار اجرا می‌شود در پاییز باز هم کتاب یادآوری می‌شود اتفاق مبارکی است.

این نویسنده همچنین گفت: هفته کتاب می‌تواند در ترویج کتاب و کتابخوانی نقش موثری داشته باشد به شرط که تنها یک اسم نباشد و از ظرفیت‌های آن به شیوه‌های مختلف استفاده شود؛ طرح پاییزه کتاب و گفت‌وگوها درباره کتاب نیز یکی از آنهاست.

طاووسی ‌مسرور با بیان این که در این هفته باید از تلویزیون، رادیو و فضای مجازی استتفاده شود، اظهار کرد: باید با استفاده از این ابزارها به صورت کاربردی، شکیل، عملیاتی و زیبا دلیل خواندن کتاب و این که کتاب چه جایگاهی در زندگی انسان دارد را به مردم گفت. این که آیا دوره کتاب به پایان نرسیده و در عصر دیجیتال هنوز هم جایی برای کتاب وجود دارد؟ در واقع باید پاسخ این سوالات را داد و مردم را با راه‌های مختلف و جدید به کتابخوانی تشویق کرد نه این که همچنان مسابقات کتابخوانی برگزار کنیم.

این نویسنده ضمن اشاره به این که باید بتوانیم زیبایی‌های کتاب را نشان دهیم و بگوییم هرکتاب چه نیازی را برطرف می‌کند، گفت: همچنین می‌توان در موضوعات مختلف یک یا چند کتاب را معرفی کرد، آثاری که جذاب و کارآمد باشد. البته ترویج کتاب و کتابخوانی نباید منحصر به هفته کتاب باشد بلکه این هفته جهت یادآوری و تاکید بیشتر بر موضوع کتاب و کتابخوانی است نه این که کتاب هیچ‌جایی در سیاست‌های فرهنگی برنامه‌ریزی، برنامه‌های تلویزیونی و تولیدات ما نداشته باشد و بعد با آغاز هفته کتاب به یاد کتاب بیافتیم. اگر این هفته را به منزله آغاز سال کتاب و نوروز کتاب در نظر بگیریم باید مقدمه‌ای باشد برای مسیری که قرار است یکسال طی شود نه این که تنها به این هفته بسنده کنیم.

او همچنین بیان کرد: وقتی صحبت از هفته کتاب و مسائل مرتبط با آن می‌شود ذهن‌ها بیشتر سراغ کتاب بزرگسال و مخاطب عام می‌رود؛ دو گروه در اینجا کمتر مورد توجه قرار می‌گیرند یکی مخاطب خاص، مخاطبی که علایقش در حوزه مشخصی است، به عنوان نمونه تنها رمان‌های ایرانی یا فقط  تاریخ باستان مطالعه می‌کند برای این دسته از افراد نیز باید به طور ویژه برنامه‌ای درنظر گرفت. مثلا می‌توان هر سال برای برخی از آثار در رشته‌های مشخص تخفیف‌های بیشتری ارائه کرد.

وی افزود: دسته دوم کودکان، نوجوانان و جوانان هستند. اگر ما بتوانیم این گروه را کتابخوان کنیم آینده بهتری خواهیم داشت. حتی ممکن است با ورود کتاب به خانه‌ها به وسیله کودکان و نوجوانان والدین را نیز کتابخوان کند مثل فیلم‌هایی که برای این گروه سنی ساخته می‌شود و گاهی پدرها و مادرها همراه فرزندان به تماشای آن می‌نشینند. به نظرم در هفته کتاب، به طور خاص کتاب کودک مورد حمایت، تشویق و ترویج قرار بگیرد به ویژه آثار فاخر و ارزشمند که برآمده از سنت ملی خودمان است.

این پژوهشگر یارانه کتاب را حق مردم دانست و تصریح کرد: برگزاری طرح‌های توزیع یارانه کتاب از طریق کتابفروشی‌ها (طرح‌های فصلی فروش کتاب) انگیزشی در بین مخاطبان کتاب ایجاد می‌کند و برخی انتظار رسیدن این طرح‌ها را می‌کشند. اهمیت برگزاری چنین طرح‌هایی زمانی بیشتر می‌شود که به وضعیت قیمت کتاب دقت بیشتری داشته باشیم و در این شرایط  اقتصادی بدانیم که کتاب جزو مواردی است که اگر فرد تامین نباشد آن را از سبد خانوار حذف می‌کند؛ لذا این حمایت‌ها حتما مفید و اثرگذار است و در ایام اجرای آن هم شور و نشاطی در بین کتابفروشی‌ها و ناشران و هم در میان مخاطبان ایجاد می‌شود. در نتیجه این طرح‌ها باید استمرا پیدا کند.

وی افزود: ما پدیده‌ای داریم که کتاب خریده می‌شود اما خوانده نمی‌شود و این امر مربوط به افرادی است که دغدغه کتاب را دارند اما اولویت‌ آن‌ها نیست یا رقیبی چون فضای مجازی برای آن‌ها ایجاد شده است؛ اکنون زمانی را که صرف مطالعه می‌کردند صرف فضای مجازی می‌کنند بنابراین خرید کتاب مقدمه و لازمه ترویج کتاب‌خوانی است ولی کافی نیست پس اقدامات دیگری نیز باید صورت گیرد.

سعید طاووسی‌ مسرور در پایان گفت: اجرای برخی برنامه‌ها چون برگزاری جلسات نقد کتاب بسیار اثرگذار است و چقدر خوب است در فضای رسانه ای ما اعم ازمطبوعات، تلویزیون، رادیو و فضای مجازی هم معرفی و هم نقد کتاب توسعه پیدا کند. مساله نقد سبب می‌شود برخی حساس شده و سراغ مطالعه آن بروند.

بیست‌وهشتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با شعار «دانایی؛ مانایی» از ۲۴ آبان آغاز و تا ۳۰ آبان ماه ۱۳۹۹ ادامه دارد.

به ما بپیوندید: