فروش کتاب با نگاه مشتری مداری افزایش پیدا میکند
1399/08/25-09:45
عضو انجمن مدیریت کسب و کار ایران در نشست بررسی عوامل موثر در کاهش فروش کتاب، گفت: در حوزه کتاب اگر نگاه مشتری مداری را دنبال کنیم می توانیم در فروش کتاب موفق تر باشیم.
به گزارش ستاد خبری بیست و هشتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، نشست «بررسی عوامل موثر در کاهش فروش کتاب» از سلسله نشست های موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران به مناسبت بیستوهشتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، امروز (بیستوچهارم آبان ماه) با حضور دکتر علیرضا داداشی، سیدمحمدجواد مهدوی دارگانی و جواد سرایی برگزار شد.
مهدوی دارگانی در این نشست با ارائه تحلیلی از بعد بازاریابی و مشتری مداری در زمینه فروش کتاب، گفت: اگر بخواهیم کتاب را مستقل از جایگاه و ارزش فرهنگی آن به عنوان یک کالا بررسی کنیم این کالا باید همانند دیگر محصولات از وجوه رقابت پذیری، برخوردار باشد. ما در حال حاضر بر اساس آمارها میزان ساعت حضور افراد در شبکههای اجتماعی، ۳۰ برابر مطالعه روزنامه و کتاب است . چنین آمارهایی نشان میدهد که باید در زمینه تحلیل علل کاهش سرانه کتابخوانی در جامعه نگاهی سیستمی داشت و نگاه های تک بعدی مانند قیمت بالای کتاب به تنهایی راهگشا نخواهد بود و از ابعاد اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی نیز باید به آن توجه کنیم.
وی افزود: با این نگاه اگر حمایت فرا سازمانی هم وجود نداشته باشد و نگاه مشتری مداری را دنبال کنیم می توانیم در فروش کتاب موفق تر باشیم.