
طرحهای فصلی فروش کتاب در بقای کتابفروشی اثرگذار است
1399/08/25-09:33
علی بوذری اظهار کرد: طرحهای فصلی فروش کتاب جزو بهترین طرحهایی است که در چندین سال گذشته عملی شده است و اجرای این طرحها مردم را مشتاق میکند تا بتوانند با بودجه محدود خود کتابهای بیشتری را خریداری کنند. همچنین این طرحها به کتابفروشیها به ویژه آنهایی که از رونق افتاده بودند کمک کرد.
علی بوذری، مدیرعامل وعضو هیئت مدیره انجمن تصویرگران وعضو هیئت علمی دانشگاه هنر تهران، در گفتوگو با ستاد خبری بیستوهشتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران درباره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران بیان کرد: وضعیت کتاب در جامعه امروز خوب نیست. اپیدمی بیماری کرونا و مشکلات اقتصادی باعث شده تا ناشران کتابهای کمتری تولید کنند و در نتیجه پدیدآورندگان کتاب مدتهاست بیکار هستند، ناشران هم توان پرداخت معوقات این افراد و سفارش کار جدید را ندارند. با این حال اگر محدودیتها و مشکلات را کنار بگذاریم موضوع کتاب و هفته کتاب میتواند موثر باشد از این رو که دوباره به موضوع کتاب برگردیم و درباره ارزش و اهمیت کتاب و ترویج کتابخوانی صحبت کنیم.
عضو هیئت مدیره انجمن تصویرگران با اشاره به این که نشست با ناشران، نویسندگان، ویراستاران و تصویرگران میتواند در معرفی کتاب و حرفههای مرتبط با کتاب کمک کند اظهار کرد: آشنا شدن مردم با پروسه تولید کتاب و پدیدآورندگان کتاب یکی از ثمرات برگزاری نشست با پدیدآورندگان کتاب است. در همه جای دنیا وقتی اثری منتشر میشود، برای مدتی در کتابفروشیهای مختلف به معرفی کتاب میپردازند؛ در واقع معرفی کتاب به درستی انجام میشود تا خریداران واقعی بتوانند آن را تهیه کنند.
او همچنین گفت: اگر بتوان هفته کتاب را با برنامههای این چنینی گره زد و ناشران هرکدام به شکل جداگانه بسترهایی را نه فقط به شکل محدود و در فضای دولتی، بلکه به شکل گستردهتر در فضاهای خصوصی همانند کتابفروشیها و نهادهای اینچنینی برای ارائه آثار خود داشته باشند، تا نویسنده و تصویرگر از شرایط خلق یک کتاب صحبت کنند، و خوانندگان بالقوه کتاب را با محصول جدید آشنا کنند، میتواند در اراده و فروش کتاب موثر باشد. به نظرم دانستن آنچه که در پس تولید یک اثر میگذرد برای این که مخاطب بتواند ارتباط بهتر وعمیقتری با کتاب برقرار کند اهمیت دارد.