
کارشناس ارشد کسب و کار الکترونیک عنوان کرد:
ناشران متوجه ضرورت بازاریابی دیجیتال نیستند
1398/02/12-13:39
علی طالبی کارشناس ارشد بازاریابی دیجیتال، با بیان اینکه ناشران متوجه ضرورت بازاریابی دیجیتال نیستند، گفت: باید گفت متاسفانه اغلب ناشران فهم درستی از بازاریابی ندارند.
به گزارش ستاد خبری سیودومین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران، نشست «بازاریابی دیجیتال در حوزهی نشر»، عصر چهارشنبه (11 اردیبهشت ماه) در سالن ناشران آموزشی نمایشگاه کتاب برگزار شد.
در این نشست علی طالبی صاحبنظر حوزهی بازاریابی دیجیتال، ضمن تشریح مشکلات گریبانگیر نشر و فروش کتاب گفت: حقیقت نشر این روزها مساعد نیست و ناشران برای سرپا ماندن نیاز به باور و اعتماد به فضای دیجیتال دارند.
وی بازاریابی را به صخرهنوردی تشبیه کرد و گفت: در این مسیر هیچ قلهای وجود ندارد و همیشه در حال صخرهنوردی هستیم.
طالبی تاکید کرد: بازاریابی، مجموعهای از مفاهیم بازارشناسی، بازارسازی و بازارداری است.
وی ادامه داد: انتقاد از ابزارهای موجود در فضای دیجیتال با توجه به این اصل میتواند راهگشای ناشران در بهبود شرایط حال حاضر شود.
معاون اطلاعرسانی سیودومین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران، هویتسازی براساس برند و مخاطبشناسی را از اصول اولیهی مهم و مارکتینگ حوزهی نشر دانست و گفت: نشر برخلاف باور مرسوم، در حوزهی فرهنگ یک صنعت است نه یک کار فرهنگی صرف.
علی طالبی ادامه داد: ناشران برای برونرفت از شرایط حاکم در فضای نشر باید به ابزار زمانه مسلط شوند. بازاریابی دیجیتال مفهوم پیچیده و دور از دسترسی نیست و رقابت سنگین بین ناشران برای تولید و نشر کتابها، ضرورت توجه به اصول بازاریابی و بخصوص بازاریابی دیجیتال را در عصر کنونی بیش از پیش نمایان میکند.
این کارشناس و فعال حوزهی بازاریابی دیجیتال، ضمن تشریح الفبای بازاریابی گفت: ابزارها در حوزهی بازاریابی دیجیتال، در سه محور ابزارهای متعلق به ما، ابزارهای در اختیار ما و ابزارهای تحت تاثیر ما تعریف شده و بسته به حوزهی نشر و مخاطب به کار گرفته میشود.
وی با ابراز تاسف از آمار بسیار اندک ناشران فعال در حوزهی بازاریابی دیجیتال که به محتوا توجه داشتند، گفت: خلق محتوا و توزیع محتوا گامهای اساسی در تولید محتوا به شمار میرود.
وی مخاطبشناسی، زبان گفتگو و قالب ارایهی اثر را سه رکن اساسی در تولید محتوا توصیف کرد و ادامه داد: باید اذعان داشت که برخلاف باورمان، در شکل عامی بیشتر خریدها در حوزهی کتاب مبتنی بر احساس است.
وی تاکید کرد: ناشران باید احساسهای چندگانه را شناخته و با انگشت گذاردن بر بخش احساسی مشخص، تولید محتوا کنند.
علی طالبی در پایان با تاکید بر اینکه برداشتن گامهای آهسته از استراتژیهای درست در بازاریابی دیجیتال است، گفت: انتخاب مسیر درست و مبتنی بر علم بازاریابی به مدد فضای دیجیتال مسیری است که شاید در نگاه اول پیچیده به نظر آید ولی در عمل کار را برای ناشر و البته مخاطب بازار کتاب، آسانتر کرده و یاریرسان این حوزه خواهد بود.
سیودومین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران با شعار «خواندن، توانستن است» از 4 تا 14 اردیبهشت ماه در مصلی امام خمینی(ره) برگزار میشود.