دغدغه‌ی زیست‌محیطی به دغدغه‌ی اجتماعی تبدیل شود

1398/02/11-12:41

معاون پژوهشی آموزشی پژوهشکده‌ی مطالعات فرهنگی و اجتماعی گفت: باید با افزایش دغدغه‌ی فکری جامعه در حوزه‌ی محیط‌زیست، آن را به یک دغدغه‌ی اجتماعی تبدیل کرد.
به گزارش ستاد خبری سی‌و‌دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، نشست «آموزش عالی و مخاطرات زیست محیطی»، سه‌شنبه (10 اردیبهشت ماه) در سالن شهید مرتضی مطهری نمایشگاه کتاب برگزار شد.
دکتر رضا ماحوزی معاون پژوهشی آموزشی پژوهشکده‌ی مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم درباره‌ی فعالیت‌‌های این پژوهشکده در حوزه‌ی محیط‌زیست گفت: تاکنون در این حوزه سه کتاب‌‌ «بوم‌شناختی»، «آموزش سواد زیست محیطی» و «آموزش عالی و توسعه گردشگری پیادار» را ترجمه و منتشر کرده‌‌ایم.
ماحوزی اضافه کرد: پژوهشکده تلاش داشته برای همایش‌‌های حوزه‌ی محیط‌زیست اسپانسر شود و یک میز پژوهشی به محیط زیست اختصاص داده شده است. همچنین در میزهای «مسئولیت اجتماعی»، «تشکلات اجتماعی»، «شهروندی دانشگاهی» و «بین‌المللی‌سازی»، بخش‌‌هایی به موضوع محیط زیست اختصاص داده شده است.
وی درباره‌ی این میزهای پژوهشی در پژوهشکده‌ی مطالعات فرهنگی و اجتماعی گفت: هر میز پژوهشی حوزه‌ی فعالیت یک عضو هیئت علمی است که به صورت تمام وقت شخص موردنظر، آثار و شبکه‌ی ارتباطی متصل به وی ذیل میز موردنظر فعالیت‌‌های خود را انجام می‌‌دهند و در طی سال به ترجمه و تالیف کتاب و یا سایر پژوهش‌‌های مرتبط می‌‌پردازند.
وی درباره‌ی ضرورت ورود آموزش عالی به حوزه‌ی محیط‌زیست به سابقه‌ی تاریخی رویکرد انسان با طبیعت پرداخت و به تشریح رویکردهای کیهانی و قدرتمدارانه اشاره و اضافه کرد: در رویکرد کیهانی انسان جزیی از طبیعت در نظر گرفته می‌‌شد و از این رو آسیبی به طبیعت نمی‌رساند. اما از قرن 16 بینشی شکل گرفت که به رویکرد قدرتمدارانه ختم شد و بعدها رویکرد آموزش عالی در محیط‌زیست را شاهد هستیم که حقوق طبیعت مانند حقوق حیوانات، حقوق جانداران و... در آن مطرح شد.
ماحوزی افزود: بعد از روی کار آمدن پست‌مدرنیسم و در نیمه‌ی دوم قرن بیست و یک، تعریف جدیدی از رابطه‌ی انسان با محیط زیست به وجود آمد و توجه به ابعاد منطقه‌ای و محلی محیط‌زیست مطرح شد که با در نظر گرفتن تنوع در محیط‌زیست به برنامه‌‌های محلی و منطقه‌ای می‌‌پردازد.
معاون پژوهشی و آموزشی پژوهشکده‌ی مطالعات فرهنگی و اجتماعی تاکید کرد: در این رویکرد سوم ضمن در نظر گرفتن برنامه‌‌های سوبژکتیو کلان و کلی برنامه‌‌های منطقه‌ای محلی و جزیی در نظر گرفته می‌‌شود.
وی با اشاره به سیل اخیر در استان خوزستان بیان کرد: برای مثال در جریان سیلی که در استان خوزستان افتاد، گروه دانشگاه شهید چمران تشکیل جلسه دادند و با در نظر گرفتن مطالعات پیشین و گردهم آمدن گروه‌های آموزشی مختلف، در یک حرکت چند رشته‌ای و هماهنگ توانستند الگویی را برای خروج از بحران سیل خوزستان ارایه دهند و با اعتماد استانداری خوزستان به حوزه‌ی دانشگاهی این طرح با سیل‌بندی موردی توانست از حجم آبی که از چند روستای بالایی آزادسازی شده بود جلوگیری کند و این یکی از مصادیق برنامه‌ی موفق منطقه‌ای در حوزه‌ی محیط زیست بود.
وی تاکید کرد: دنیای جدید دنیای پیچیدگی است که فراتر از مسائل اداری و خواندن باید سواد بالایی داشت و سواد زیست‌محیطی یکی از این سوادهای لازم است و باید شهروندان در کنار سواد ارتباطی، سواد دینی و... سواد محیط‌زیستی نیز داشته باشند.
ماحوزی در پایان خاطرنشان کرد: یکی از راهکارها برای افزایش سواد زیست‌محیطی شهروندان در آموزش عالی است را می‌‌توان در قالب دروس عمومی به افراد آموزش داد و با حمایت رسانه‌‌ها می‌‌توان این آموزش‌‌ها را در سطوح پایین‌تر نیز انجام داد تا با افزایش دغدغه‌ی فکری جامعه در حوزه‌ی محیط‌زیست آن را به یک دغدغه‌ی اجتماعی تبدیل کرد.
سی‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «خواندن، توانستن است» از 4 تا 14 اردیبهشت ماه در مصلی امام خمینی(ره) برگزار می‌شود.

به ما بپیوندید: