شبکه‌های مجازی تاثیر منفی در کتاب‌خوانی مردم ندارد

1398/02/10-16:15

مدیر روابط عمومی و عضو هیئت علمی گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه شهید بهشتی گفت: رسانه‌ها با مکانیزم مناسب برای معرفی کتاب ناشران و تجربیات اهالی کتاب می‌تواند ما را در مسیر کتاب‌خوانی یاری کنند.
به گزارش ستاد خبری سی‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، نشست «شبکه‌های اجتماعی؛ مضر برای کتابخانه یا تقویت‌کننده» روز سه‌شنبه (10 اردیبهشت ماه) با حضور امیررضا اصنافی، مدیر روابط عمومی و عضو هیئت علمی گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه شهید بهشتی؛ حمید کشاورز، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی، مهدی شقاقی عضو گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه شهید بهشتی و به دبیری محسن حاجی‌زین‌العابدینی در سالن دهخدا برگزار شد.

اصنافی گفت: از زمانی که بشر سعی در ثبت اطلاعات خود و علاقه‌مند به انتقال دانش بود به ابزارهایی برای ثبت این اطلاعات نیاز داشت که در تمامی قرون متمادی این ابزار متناسب با نیاز مردم بود.

وی افزود: اگر به سایر منابع اطلاعاتی نگاه کنیم به این نتیجه می‌رسیم که گاهی برای ثبت لوح‌های سنگی اقوام، سال‌ها طول می‌کشید تا شکل‌های جدید اطلاعاتی مثل کتاب بگیرند ولی از زمانی که ما دچار انفجار و انقلاب اطلاعاتی شدیم و با منابع اطلاعاتی گوناگون مواجه شدیم؛ تمام منابع بسیار سریع تغییر کردند و شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها نیز از این امر مستثنا نیستند و در تعاملات بشر تغییر ایجاد کردند.

اصنافی با تأکید بر دگرگونی کهکشان‌های ارتباطی بیان کرد: مزیت رسانه‌های اجتماعی؛ تولید سریع اطلاعات و ارتباط با کیفیت میان مخاطبان است ولی تاثیر آن در کتاب و کتابخوانی بحث مهمی است و اگر قرار باشد که کتاب نخوانی مردم را به وجود رسانه‌های اجتماعی مربوط کنیم؛ باید گفت که این قضاوت، قضاوت نادرست است چرا که؛ این خود انسان‌ها هستند که با افراطی‌گری در بحث رسانه‌های اجتماعی به عدم کتاب‌خوانی می‌رسند.

وی با بیان اینکه رسانه‌های اجتماعی در بحث مطالعه و بازاریابی کتاب کمک می‌کنند و در راستای تسهیل ارتباطات موثر هستند، ادامه داد: رسانه‌های اجتماعی نباید این توهم را ایجاد کنند که اگر ما به تمامی پایگاه‌ها و منابع اجتماعی دسترسی داریم؛ دانای کل هستیم. رسانه‌ها با مکانیزم مناسب برای معرفی کتاب ناشران و تجربیات اهالی کتاب می‌توانند ما را در مسیر کتاب‌خوانی یاری کنند.
خواندن کتاب با شبکه‌های اجتماعی متفاوت است
در ادامه مهدی شقاقی عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی خاطر نشان کرد: از آنجایی که خواندن در شبکه‌های اجتماعی و نرم‌افزارهای شبکه‌ای برای ما بازنمایی می‌شود افراد فعالی در آن حضور دارند.
وی ادامه داد: خواندن در محیط شبکه‌های اجتماعی با مطالعه در انزوا و کتاب چاپی با هم متفاوت است. خواندن در شبکه‌های اجتماعی در نگاه کلی، خواندن متن در سایه‌ی متونی است که به صورت عمودی و در کنار هم قرار دارد اما در کتاب چاپی متن به صورت افقی از ابتدا به پایان و در چارچوب نگاه مولف قرار دارد و خواننده روایت را می‌خواند.
مرز بین منبع پیام و رسانه در هم تنیده شده است
در پایان نشست نیز حمید کشاورز، عضو هیئت علمی گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه شهید بهشتی اظهار کرد: در نظریات ارتباطات و روابط بین فردی ارزیابی اطلاعات، تبادل شده است. یکی از رویکرد‌ها در ارزیابی اطلاعات روابط بین فردی، ارزیابی از منظر منبع اطلاعات، پیام و محتوای اطلاعات و رسانه است. تا چند سال پیش، منبع و صاحب تولید پیام مشخص بود و پیام در قالب‌هایی همچون مجلات و کتاب منتشر می‌شد و مخاطب می‌توانست متن پیام را به‌خوبی ارزیابی کند ولی در ۲۰ سال اخیر تفاوت بسیار آشکاری ایجاد شده و نمی‌توان منبع اطلاعات و همچنین درستی و غلطی پیام را تشخیص داد.

کشاورز در پایان گفت: متاسفانه مرز بین منبع پیام و رسانه در هم تنیده شده است و انتخاب میان آن‌ها کار دشواری است.
سی‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «خواندن توانستن است» از 4 تا 14 اردیبهشت ماه در مصلی امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.

به ما بپیوندید: