
دلالان کتاب، پشت پرده کتابهای سخیف روانشناسی
1398/02/07-12:32
هومن نامور با بیان اینکه بازار تولید و پخش کتاب در تغییر ذائقه و سلیقهی مردم تاثیرگذار است تاکید کرد: دلالان پشت قضیهی این آشفته بازار کتابهای سخیف روانشناسی حضور پررنگی دارند.
به گزارش ستاد خبری سیودومین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران، هومن نامور روز جمعه (6 اردیبهشت ماه) در نشست « نقد و تحلیل آثار روانشناسی» که در سالن ناشران آموزشی برگزار شد با انتقاد از افزایش روزشمار قیمت کاغذ در آستانهی نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران گفت: چگونه است که با این سیر نجومی قیمت کاغذ، هنوز برخی ناشران حاضرند کتابها را با 50 درصد تخفیف بدهند.
وی کتابهای مرتبط با روانشناسی را از پرفروشترینهای بازار کتاب ایران عنوان کرد و از نشر و چاپ کتابهای سخیف و پوپولیستی (عامهپسند) در حوزهی روانشناسی انتقاد کرد.
نامور گفت: آثار سخیف، بازار کتابهای روانشناسی را بلعیده است و حجم تولید آثار اینچنینی و عرضهی آن، ذائقه و سطح انتظار خوانندگان این حوزه را خدشهدار کرده است.
وی بر لزوم خرید کتابهای خوب و سلیقهساز تاکید کرد و گفت: تا زمانی که خریدار کتابهای سطح پایین و سخیف باشیم کتابهای فاخر را به حاشیه راندهایم و به دلالانی که تنها به دنبال درآمد بالا هستند کمک کردهایم.
این کارشناس فرهنگی با بیان اینکه بازار تولید یا پخش کتاب در تغییر ذائقه و سلیقهی مردم تاثیرگذار است تاکید کرد: دلالان و کارترها، پشت قضیهی این آشفته بازار کتابهای سخیف روانشناسی حضور پررنگی دارند.
هومن نامدار از کتابخوان نبودن کتابفروشان انتقاد کرد و گفت: دیگر کمتر کتابفروشی را سراغ داریم که کتاب را بشناسد یا بخواند و راهنمای خوبی برای خرید کتابهای خوب باشد. آنچه امروز میبینیم دلالان کتاب هستند که در پشت تیراژ بالای فروش به منافع شخصی خود میاندیشند و با اخلال در پخش و به تبع آن در تقاضا و تولید آثار سلیقه مخاطب را تنزل میدهند.
وی خواستار دقت نظر در انتخاب آثار فرهیختهی حوزهی روانشناسی شد و گفت: اثری را نخرید که تنها در شکل بصری جذاب است و به لحاظ محتوایی هیچ تحرکی در اندیشهی شما ندارد.
این نویسنده و پژوهشگر حوزهی روانشناسی تاکید کرد: با خرید کتابهای دم دستی و سخیف ناشران را به تداوم کارشان تشویق نکنید.
وی افزود: این اصل که هر کتابی ارزش یک بار خواندن را دارد دیگر منسوخ شده است.
وی در پایان تاکید کرد : زمان شما ارزش دارد و هر کتابی ارزش خواندن ندارد و باید برای ذائقهتان ارزش قائل شوید و برای هر کاری که ویترین جذابی دارد هزینه نکنید.
سیودومین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران با شعار «خواندن توانستن است» از 4 تا 14 اردیبهشت ماه در مصلی امام خمینی (ره) برگزار میشود.