بازدید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از محل برگزاری نمایشگاه کتاب تهران

1397/12/26-12:31

سید عباس صالحی؛ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به همراه محسن جوادی؛ رئیس نمایشگاه کتاب تهران و معاون امور فرهنگی، جعفر علیزاده؛ معاون وزیر راه، مسکن و شهرسازی،  مهدی اسماعیلی؛ معاون اجرایی نمایشگاه کتاب تهران، ایوب دهقانکار، مشاور اجرایی معاونت فرهنگی و سخنگوی نمایشگاه، .... یزدانی؛ معاون شهردار تهران، کریم دولتی؛ قائم مقام بهره‌برداری و امور فرهنگی مصلی امام خمینی(ره)، جمعی از اهالی نشر و مدیران ستادی از مصلی امام خمینی(ره) محل برگزاری سی ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بازدید کردند.
 
به گزارش ستاد خبری سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، در این بازدید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از فضاهای گوناگون برگزاری نمایشگاه کتاب تهران بازدید کرد و در جریان روند آماده‌سازی و عملیات اجرایی سی و دومین نمایشگاه کتاب تهران قرار گرفت. در ادامه نشستی با حضور مسئولان برگزاری در شبستان مصلی امام خمینی (ره) برگزار شد.
 
محسن جوادی در این نشست با تشکر از نهادهای همکار در برگزاری نمایشگاه کتاب تهران به خصوص شهرداری تهران گفت: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اهتمام ویژه به برگزاری نمایشگاه کتاب تهران داشته و دارند و به رغم فشار کاری پایان سال، از محل برگزاری نمایشگاه کتاب تهران بازدید کردند. 
 
وی ادامه داد: خوشبختانه با همکاری میان صنف نشر، موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران و مسئولان مصلی امام خمینی(ره) روند اجرایی در حال پیشرفت است و امیدوارم امسال نمایشگاه کتاب تهران با شکوه بیشتری برگزار شود.
 
مهدی اسماعیلی‌راد نیز در این نشست با اشاره به برگزاری جلسات متعدد با نهادهای شهری گفت: خوشبختانه با همکاری خوب کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران، جلسات متعددی با نهادهای شهری برگزار شده است.
 
همچنین کریم دولتی نیز در این نشست با اشاره به روند آماده‌سازی‌ها گفت: امسال بخشی از فعالیت‌های اجرایی در مصلی به پایان رسیده است و از این رو چهره متفاوتی نسبت به سال‌های پیش خواهد داشت.
 
دولتی ادامه داد: امیدوارم که امسال بتوانیم فضای مناسب‌تری را به ناشران اختصاص دهیم و از این طریق دین خود را به حوزه فرهنگ پرداخت کنیم.
 
در ادامه محمود آموزگار؛ عضو شورای مرکزی اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران با اشاره به زحمات دکتر سید عباس صالحی در خصوص نمایشگاه کتاب تهران در دوران حضور در معاونت امور فرهنگی و دوران وزارت گفت: سیاست واگذاری امور به صنف از نمایشگاه 27 آغاز شد و خوشبختانه بحث واسپاری به طور جدی در نمایشگاه این دوره نیز دنبال شد. در مدت این پنج سال نیز صنف به یک بلوغ دست یافت.
 
وی در پایان خاطر نشان کرد: امیدوارم نمایشگاه کتاب تهران در جایگاهی مناسبی برای صنعت نشر کشور قرار بگیرد.
 
در پایان نیز سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: نمایشگاه کتاب صرفا یک نمایشگاه متداول در کشور نیست زیرا این‌ نمایشگاه یک اتفاق خاص و بزرگ برای اهالی فرهنگ است، بنابراین اهتمام نسبت به این نمایشگاه و همکاری دستگاه‌های هم خانواده و سایر دستگاه‌ها با این هدف است که در یک رویداد ملی همکاری می‌کنیم.
 
وی ادامه داد: نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران همیشه از زوایای مختلف مهم بوده است، اما این رویداد در سال ۹۸ خیلی اهمیت بیشتری دارد. این نمایشگاه در اقتصاد نشر تاثیر خواهد داشت، هر ساله بخشی از منابع ناشران در این نمایشگاه به عنوان یک فرصت اقتصادی محسوب می‌شود، امسال باتوجه به شرایط اقتصادی که کشور به خاطر بدعهدی ‌‌‌پاره‌ای از کشورها تحمل می کند تبعا ناشران امید بیشتری به نمایشگاه دارند. از این رو نمایشگاه امسال باید بهتر از گذشته برگزار شود.
 
صالحی یادآور شد: یکی دیگر از کارکردهای نمایشگاه کتاب این است که در کنار حوزه اقتصادی جریان فرهنگ هم می چرخد، تنها نگاه صرف اقتصادی مناسب نیست، در کنار این کار اقتصادی، تولید فکر و فرهنگ هم شکل می گیرد، پشت صحنه این تولید علم همان ناشران هستند که برای این تولید علم تلاش کردند، وقتی اقتصاد نشر مطرح می شود در دل آن تولید فرهنگ و علم را هم به همراه دارد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ابراز داشت: کارکرد سوم نمایشگاه، دیپلماسی فرهنگی و بین المللی بر مبنای نشر و کتاب است، اینکه براساس نشر و کتاب ما یک وجهه بین المللی پیدا کنیم بسیار حائز اهمیت است، هرساله حضور میهمان ویژه خارجی در نمایشگاه به بعد بین المللی کمک کرده است و امسال نیز کشور چین به عنوان میهمان نمایشگاه کتاب خواهد بود، هرچه ایران در فضای فرهنگی پرشورتر باشد تلاش برخی کشورها برای انزوای ایران را کمتر می کند.
 
وزیر فرهنگ و‌ارشاد اسلامی تصریح کرد: نمایشگاه کتاب یک باشگاه فرهنگی برای خانواده های ایرانی است، در این فضا خانواده های ایران وارد این رویداد می شوند و یک فضای فرهنگی را تجربه می کنند، ما هم شاهد هستیم طیف خانواده های تهرانی و شهرستانی در این نمایشگاه حضور خوبی دارند.
 
وی ابراز داشت: امسال چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی است و مردم انتظار دارند حاکمیت، دولت و دستگاه های مرتبط کارکردهایشان بیشتر نمایان شود، بنابراین چهلمین سالگرد انقلاب، مسئولیت ما را بیشتر می کند و باید خدمات رسانی ما به مردم بیشتر شود. خیلی از مواقع انتظارات مردم به جا است زیرا با کمترین هزینه و اندیشه بیشتر، می توان بسیاری از مشکلات را حل کرد.
 
سی و دومین نمایشگاه بین‌‍المللی کتاب تهران از تاریخ 4 تا 14 اردیبهشت ماه 1398 در مصلی امام خمینی(ره) برگزار خواهد شد.

به ما بپیوندید: