
در نشست «فوتبال ایران در جهان، تجربه تعامل فرهنگی و دیپلماسی عمومی» مطرح شد
فوتبال هنر هشتم است
1397/02/22-10:35
یک کارشناس فوتبال در نمایشگاه کتاب تهران گفت: فوتبال را هنر هشتم است که هفت هنر دیگر در پیکر آن متجلی میشود.
به گزارش ستاد خبری و رسانهای سیویکمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران، نشست «فوتبال ایران در جهان، تجربه تعامل فرهنگی و دیپلماسی عمومی» با حضور مصطفیهاشمیطبا، امیر حاج رضایی و علی عالی پیش از ظهر 21 اردیبهشت ماه در سرای اندیشه برگزار شد.
مصطفیهاشمیطبا؛ رئیس سابق فدراسیون فوتبال ایران در این نشست بر اهمیت فرهنگ و توسعهی روابط دیپلماتیک از طریق ورزش تاکید کرد و گفت: جام جهانی فوتبال تنها یک رویداد ورزشی صرف نیست و میتواند ثمرات بسیار عمیق و مثبتی در ابعاد فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و حتی سیاسی به دنبال داشته باشد.
وی ضمن انتقاد از رویکرد معمول کشور بر پایهی سخنران و ارایه پوستر به عنوان کار فرهنگی گفت: در حال حاضر حتی پیراهن تیم ملی میتواند نماد توسعهی اقتصاد و دیپلماتیک یک کشور قلمداد شود.
فوتبال هنر هشتم است
امیر حاجرضایی کارشناس فوتبال نیز در این نشست با اشاره به اهمیت و جایگاه ورزش فوتبال در جهان عوان کرد: فوتبال هنر هشتم است که هفت هنر دیگر در پیکر آن متجلی میشوند.
وی تاثیر و نقشآفرینی فوتبال در ابعاد سیاسی و اقتصادی را واقعیتی غیرقابل انکار توصیف کرد و افزود: فوتبال بارها و بارها نشان داده حتی در جایی که دیپلماسی سیاسی نتوانسته چالشی را حل کند، میتواند صلح ایجاد کند و کشمکشها را کاهش دهد.
وی تصریح کرد: حضور در جام جهانی فوتبال برای بسیاری از ما تنها در برد و باخت و امتیازهای کسب شده خلاصه میشود. منتها باید بدانیم فوتبالیستهای ما به عنوان سفیران معرفی ایران و ظرفیتهای آن به جام جهانی میروند. آنجاست که باید غنای فرهنگی و اندیشهی یک ملت در ویترین جام جهانی عرضه شود.
وی تاکید کرد: متاسفانه همیشه شاهد فرصتسوزی بودهایم و نیاز جامعهی ما مدیران اندیشمند است نه مدیران فردا و وعده و وعید.
وی با انتقاد از قضایای پیش آمده درخصوص پیراهن تیم ملی برای جام جهانی گفت: چگونه ادعای فدراسیون پنج ستاره را داریم حال آنکه پیراهن تیم ملی به عنوان نماد ما سرنوشتی اینگونه مییابد.
وی در پایان با ابراز تاسف از نبود همفکری و تبادل تجربیات در میان مدیران کشوری گفت: متاسفانه تبادل تجربه در ایران نه تنها ضروری که حتی قابل درک هم نیست.
حاج رضایی تعامل و افزایش نقدپذیری را از لازمههای تحقق دیپلماسی عمومی در بُعد جهانی عنوان کرد.
دیپلماسی عمومی، یکی از قدرتمندترین ابزار تاثیر بر افکار عمومی جهان
علی عالی؛ روزنامهنگار ورزشی نیز در این نشست با تاکید بر جایگاه و نقش ورزش بویژه فوتبال در گسترش تعاملات بینالمللی و دیپلماسی جهانی از نبود برنامهریزیهای راهبردی برای بهرهگیری از فرصت حضور در جام جهانی ابراز تاسف کرد و عنوان کرد: متاسفانه ما طبق روال دورههای گذشته نخواستیم و نخواهیم توانست از این فرصت جهانی بهرهمند شویم.
وی افزود: ضعف دیپلماسی عمومی در فضایی جام جهانی، یک نمره منفی در کارنامهی مدیریت فدراسیون فوتبال تلقی میشود.
این کارشناس ورزشی افزود: نگرش تبلیغات و فرهنگسازی در فدراسیون وجود ندارد.
وی در ادامه گفت: دیپلماسی عمومی بعد از دیپلماسی سیاسی از قدرتمندترین ابزار تبادل ارتباط و تاثیر بر افکار عمومی جهان است که در نبود جدیت و درایت مدیران از این غافله عقب ماندهایم.
علی عالی گفت: هرگز نتوانستیم از ظرفیتهای فرهنگی و حتی مفاخر ورزشی خود در فرهنگسازی و معرفی ایران در عرصهی جهانی بهرهمند شویم.
وی اظهار کرد: متاسفانه ما حتی در داخل کشور به عنوان یک ایرانی به یک اجماع و پیام مشترک برای صدور افکار جهانی نرسیدهایم و همچون دورههای قبل با وجود تنها سی روز باقیمانده تا جام جهانی هیچ برنامهی مدونی برای استفادهی موثر از این فرصت جهت توسعهی روابط بینالملل و دیپلماسی عمومی نداشتهایم.
سیویکمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران با شعار «نه به کتاب نخواندن» از تاریخ 12 تا 22 اردیبهشت ماه در مصلای امام خمینی (ره) برگزار میشود.