هندسه؛ زبان معماری و هنر

1397/02/20-12:40

رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در کارگاه نشست «مفاخرپژوهی در حوزه هنر، زیبایی و معماری» در سالن سرای اندیشه نمایشگاه کتاب تهران گفت: هندسه به عنوان زبان معماری و هنر در فرهنگ ما نقش ساختاری و نقش زیبایی دارد. هندسه فرم بنا را تعیین می‌‌کند و معادل نظم است و نظم معادل زیبایی است.

به گزارش ستاد خبری و رسانه‌ای سی‌ویکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، حسن بلخاری قمی در نشست «مفاخرپژوهی در حوزه هنر، زیبایی و معماری» گفت: اصل اول اساسنامه‌ی انجمن مفاخر فرهنگی تاکید وسیعی به آثار هنری و صنایع دستی دارد و انجمن در طول تاریخ 96 ساله‌ی خود، بناهای زیادی را به مجموعه‌ی میراثی معماری ما اضافه کرده است.
رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی گفت: در فلسفه‌ی هنری و زیباشناسی به جز آثار افلاطون و در فرهنگ اسلامی و ایرانی نسبت ذاتی بین هنر و معماری و زیبایی وجود دارد.
وی افزود: هندسه به عنوان زبان معماری و هنر در فرهنگ ما نقش ساختاری و نقش زیبایی دارد. هندسه فرم بنا را تعیین می‌‌کند و معادل نظم است و نظم معادل زیبایی است.
مهدی حجت در ادامه‌ی این نشست گفت: مجموعه‌ی کسانی که در فرهنگ ایران زمین حضور داشته‌اند و آثاری که به وجود آورده‌اند کم نیست و دلیل شاخص شدن برخی از آنها این است که این بزرگان آیینه‌ی طبع ایرانی بودند و مردمی با این آثار آشنا شده‌اند. نسخی تهیه کرده‌اند و به دیگران انتقال دادند.
عضو هیات مدیره‌ی انجمن آثار و مفاخر فرهنگی گفت: طرق مختلفی برای تعریف و تمجید از این بزرگان است که یکی از این راه‌‌ها توجه به محل دفن این بزرگان است. آثار مختلف در معماری جنبه‌‌های مختلفی دارند و پاسخگو به عملکرد‌‌هاست. 
وی افزود: مقبره، محل تجلی ارزش‌‌ها و کمالات شخص است.
وی اظهار کرد: هرگاه سخن از حوزه‌ی هنر و زیبایی می‌‌شود آنها را به سمت معناگرایی می‌‌برد به طور مثال اگر از بنایی صحبت می‌‌کنیم مانند حافظ، سعدی و امثال آنها همه اینها در بردارنده‌ی یک معنا هستند. 
معاون علمی و پژوهشی انجمن مفاخر فرهنگی با اشاره‌ی ضمنی به آسیب‌‌های تاریخ نگاری موسیقی، صورت کلی تاریخ موسیقی ایران را بیان کرد و معتقد است موسیقی در تطبیق با شرایط زمینه‌ای به کاربردهای جالبی دست یافته است.
کاوه خورابه گفت: می‌‌توان طور دیگری به تاریخ موسیقی نگاه کرد. در فلسفه سه قسم کلی داریم که به ترتیب شامل فلسفه‌ی الهیات، فلسفه قرون وسطی یا فلسفه طبیعی می‌‌شود و در فلسفه‌ی ریاضی با چهار حوزه‌ی حساب، هندسه، نجوم و موسیقی سروکار داریم.
وی افزود: بعد از اسلام، تاریخ روشن‌تر می‌‌شود و ارتباط ما با دنیاهای دیگر فکری مثل یونان و هندوستان در صورت‌‌های نوشتاری کاملا مشخص که به نام وسایل موسیقی می‌‌شناسیم قابل پیگیری است.
گفتنی است، سی‌و‌یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «نه به کتاب نخواندن» از تاریخ 12 تا 22 اردیبهشت ماه در مصلای امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.

به ما بپیوندید: