کتاب صوتی؛ پرطرفدار و آینده‌دار در حوزه نشر الکترونیک

1397/02/14-15:21

نشست «نشر الکترونیک چشم‌انداز و آینده» به همت خانه‌ی کتاب در سالن فرهنگوران سی‌و‌یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شد.
به گزارش ستاد خبری و رسانه‌ای سی‌ویکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، پنجشنبه 13 اردیبهشت، دکتر یعقوب نوروزی؛ استاد دانشگاه و صاحب‌نظر در حوزه‌ی نشر الکترونیک در این نشست با برشمردن مزایای نشر الکترونیک در دنیای کنونی گفت: همه به دنبال کاهش هزینه و کاهش حضور فیزیکی کتاب هستند.
نوروزی پیشرفت‌های الکترونیک در صنعت نشر را موجب رشد جهانی این صنعت دانست و خاطرنشان کرد: پیشرفت‌‌هایی که در زمینه‌ی سخت‌افزاری صورت گرفته از قبیل گوشی‌‌های هوشمند و تبلت‌‌های جدید که امکان ذخیره‌ی حجم بالایی از کتاب و محتوا و دسترسی دائم به اینترنت را فراهم می‌‌کنند زمینه‌ساز بروز و رشد صنعت نشر الکترونیک در ایران و جهان شده است.
وی ادامه داد: ناشران و مولفان در مقابله با نشر الکترونیک به دو دسته تقسیم می‌‌شوند گروه اول آن را یک تهدید دانسته و فکر می‌‌کنند اگر فایل محتوا را در اختیار ناشر الکترونیک و به طور کلی در فضای مجازی قرار دادند همه چیز از دست رفته است.
وی اضافه کرد: گروه دوم با داشتن نگاهی مثبت نشر الکترونیک را یک فرصت دانسته و از آن استقبال می‌‌کنند تا حدی که بعضا قبل از چاپ اثر اقدام به انتشار الکترونیک آن می‌‌کنند و حتی در روز اول انتشار در فضای مجازی دانلود رایگان قرار می‌‌دهند تا ضمن سنجش واکنش و بازخورد مخاطبان نسبت به چاپ اثر و تیراژ آن بدون ریسک اقدام کنند.
قیمت کتاب الکترونیک، یک سوم کتاب چاپی است
در ادامه‌ی نشست مهندس محمد صدوقی موسس نشر الکترونیک طاقچه درباره‌ی مشکلات وضعیت نشر الکترونیک در ایران نکاتی را بیان کرد و گفت: حوزه‌ی نشر الکترونیک پیچیدگی‌‌های خاص خود را دارد و در آن از تخصص‌‌های مختلف در حوزه‌یIT  و نشر استفاده می‌‌شود مثلا سایت و اپلیکیشن طاقچه از یک گروه چهل نفره شامل بخش‌‌های تامین محتوا و ارتباط با ناشران و مولفان، تیم تبدیل که کار یکسان‌سازی فرمت الکترونیکی فایل‌‌های محتوا را برعهده دارند؛ تیم مارکتینگ و ارتباط مردمی که وظیفه‌ی بازاریابی، عرضه‌ی محتوا و پشتیبانی‌‌های لازم را برعهده دارند و بخش شبکه‌‌های اجتماعی که سایت، اپلیکیشن و فضای مجازی را مدیریت می‌‌کنند.
وی افزود: نشر الکترونیک در فضای مجازی در کنار بیزینس‌‌های نظیر اسنپ، دیجی کالا و... فعالیت می‌‌کنند که هزینه‌‌های تبلیغات و بازاریابی همه‌ی آنها یکسان است ولی درآمد حوزه‌ی نشر جوابگوی این هزینه‌‌ها نیست و نیازمند حمایت مسئولین هستیم.
وی در ادامه خواستار نقش بیشتر دولت در تنظیم مقررات و ساختارهای یکسان در این حوزه شد و گفت: متاسفانه در این زمینه نه تنها اقدام موثری نشده بلکه دولت چندسال از بخش خصوصی عقب‌تر است.
صدوقی با اشاره به اینکه قیمت یک کتاب الکترونیک، یک سوم کتاب چاپ شده است، گفت: سایت طاقچه علاوه بر کتابفروشی الکترونیک امکان کتابخانه‌ی الکترونیک (امانت کتاب) را به فعالیت‌‌های خود افزوده است.
وی در پایان یادآور شد: حوزه‌ی کتاب صوتی یکی از بخش‌‌های پرطرفدار و آینده‌دار حوزه نشر الکترونیک است.
گفتنی است، سی‌و‌یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «نه به کتاب نخواندن» از تاریخ 12 تا 22 اردیبهشت ماه در مصلای امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.
 
 

به ما بپیوندید: