مراسم تجلیل از امیرحسین فردی برگزار شد

دختر زنده‌یاد فردی: شعارزدگی در جامعه پدرم را نگران می‌کرد

1392/02/16-08:30

رییس حوزه هنری در مراسم تجلیل از مقام ادبی مرحوم امیرحسین فردی که امروز، 16 اردیبهشت، در نمایشگاه کتاب برگزار شد، گفت: «زمانی که بسیاری از نویسنده‌ها هنوز با اصول داستان‌نویسی آشنا نبودند قلم «فردی» پختگی خاصی داشت.» دختر زنده‌یاد فردی نیز در این مراسم گفت: بزرگترین مساله‌ای که پدرم را همواره خسته می‌کرد، شعارهای موجود در جامعه بود. او معتقد بود که باید با نوشتن در این باره وارد عمل شد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، مراسم تجلیل از مقام ادبی امیرحسین فردی، امروز (دوشنبه، 16 اردیبهشت) در غرفه انتشارات سوره مهر واقع در نمایشگاه کتاب تهران برگزار شد. پیش از این اعلام شده بود در این مراسم از رمان «گرگ‌ سالی» مرحوم فردی رونمایی می‌شود، اما محسن مومنی شریف، رییس حوزه هنری، از انتشار این کتاب در مراسم اربعین مرحوم فردی خبر داد.

مومنی‌شریف، در سخنانش با بیان این‌که برخی جنبه‌های شخصیتی فردی مورد غفلت واقع شده، اظهار کرد: فردی از آن دسته افرادی بود که به دلیل درگیر شدن با کارهای اجرایی، کمتر مورد توجه قرار گرفت. در زمانی که بسیاری از نویسنده‌ها هنوز با اصول داستان‌نویسی آشنا نبودند و عناصر داستانی را نمی‌شناختند قلم فردی پختگی خاصی داشت.

وی افزود: مرحوم فردی بسیاری از نویسندگان را با ادبیات داستانی آشنا کرد، اما به دلیل درگیری‌های کار اجرایی کمتر به نوشتن پرداخت و حداکثر کتاب‌های وی، به عدد 10 می‌رسد. او 30 سال سردبیری کیهان بچه‌ها را در پرونده دارد و هر هفته یک نشریه منتشر می‌کرد که با استقبال زیادی هم روبه‌رو بود.

رییس حوزه هنری در ادامه مروری بر کتاب‌های فردی داشت و «آشیانه در مه» را اثری در سطح جهانی خواند و گفت: «آشیانه در مه» یکی از بهترین آثار فردی است و به زیبایی لحظات تنهایی یک کودک خردسال را نشان می‌دهد.

وی صحبت‌هایش را با برشمردن ویژگی‌های رمان «اسماعیل» ادامه داد و از رونمایی جلد دوم این اثر با نام «گرگ‌سالی» در مراسم اربعین فردی خبر داد. مومنی شریف گفت: عنصر اصلی در این رمان صداقت است و این ویژگی در شخصیت اول داستان دیده می‌شود. در واقع فردی در این رمان صداقت خودش را بیان می‌کند و داستان مملو از تجارب زندگی نویسنده است. نویسنده در این اثر عناصر و پدیده‌ها را به خوبی نشان می‌دهد و همین ویژگی‌ها در کنار هم این رمان را تبدیل به اثری جذاب کرده است.

رمان «گرگ سالی» در واقع جلد دوم رمان اسماعیل است که نویسنده آن می‌خواهد به نوعی ماهیت آمریکایی‌ها را به مردم نشان دهد. جغرافیای رمان گرگ سالی، بر عکس رمان اسماعیل که در تهران و پایتخت می‌گذشت، در دامنه‌های سبلان است.

محسن مومنی شریف، به ویژگی‌های شخصیتی مرحوم فردی نیز اشاره کرد و گفت: فردی حق جهاد را ادا کرد و تلاش‌هایش در زندگی نیز در همین راستا بود.

بیان خاطرات مشترک با مرحوم فردی ادامه‌ صحبت‌های مومنی بود. وی در این‌باره گفت: فردی، به مناطق محروم کشور چون کهکیلویه و بویراحمد سفر می‌کرد تا در بین مردم باشد و مهم‌ترین نگرانی‌اش دوری از مردم بود. او نویسنده‌ای مردمی بود که در زمان حیاتش سعی کرد کمک‌های مردمی‌اش در خفا انجام شود.

نگاه گسترده فردی به زندگی بخش دیگری از صحبت‌‌های مومنی را تشکیل داد و وی در صحبت‌هایش به فعالیت‌های این نویسنده در حوزه‌های مختلف ادبی و حتی ورزشی اشاره کرد.

مریم فردی، دختر مرحوم امیرحسین فردی، نیز یکی از حاضران در این نشست بود. وی در ابتدای صحبت‌‌هایش گفت: می‌خواستم بگویم جای پدرم در میان ما خالی است اما معتقدم این‌گونه نیست. او آثار زیادی از خود به جای گذاشت که سبب می‌شوند حضور ایشان در جامعه همیشه احساس شود. صحبت از شخصیت مرحوم فردی به درازا می‌کشد. او فعالیت‌های ماندگاری در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و کیهان بچه‌ها داشت.

 وی افزود: بزرگترین موردی که پدرم را همواره خسته می‌کرد شعارهای موجود در جامعه بود و معتقد بود باید وارد عمل شد. او حتی در ایام عید هم با وجود بیماری مشغول نوشتن بود و می‌خواست جلد سوم رمان «اسماعیل» را بنویسد. وی وظیفه‌های مختلفی برای خودش تعریف کرده بود و در ایام مختلف مشغول انجام آن‌ها بود. این وظیفه‌ها گاه وظایف اجرایی، گاه ادبی و حتی زمانی ورزشی بود.

امیر حسین فردی عصر پنجم اردیبهشت 92 درگذشت. وی، متولد پنجم مهرماه ١٣٢٨ در روستاي «قره تپه» واقع در دامنه جنوبي كوه سبلان بود و بخش‌هايي از دوران كودكی و نوجوانی خود را در دامنه‌هاي سرسبز این کوه سپری كرد و زماني كه قدم در كوچه پس كوچه‌هاي پايتخت گذاشت، علاوه بر آشنايي با مظاهر تمدن شهری، با دلمشغولي ديگری هم آشنا شد كه در سال‌های بعد با زندگي او گره خورد.

از ميان آثار قابل توجه فردی، می‌توان به «آشيانه در مه»،«سياه چمن»،«يك دنيا پروانه»، «كوچك جنگلي» و «اسماعیل» اشاره کرد.

 

به ما بپیوندید: