در سرای اهل قلم نمایشگاه کتاب مطرح شد

سیلمانی: نگاه به همه جنبه‌های شخصیت معصوم در آثار ادبی ضرورت دارد

1392/02/16-08:30

نقی سلیمانی، نویسنده کودک و نوجوان، در نشست «نقد و بررسی تولیدات مذهبی کودک و نوجوان در دهه اخیر» که به میزبانی سرای اهل قلم نمایشگاه کتاب برگزار شد، گفت: نویسندگان آثار مذهبی باید به طور دقیق به زندگی شخصیت‌های معصوم بپردازند و تمامی جنبه‌های شخصیتی آن‌ها را در نظر بگیرند.-

به گزارش ستاد خبري بيست و ششمين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران، نشست «نقد و بررسی تولیدات مذهبی کودک و نوجوان در دهه اخیر»، امروز، دوشنبه،‌16 اردیبهشت، در سرای اهل قلم نمایشگاه کتاب برگزار شد.

 نقی سلیمانی، نویسنده رمان‌های مذهبی نوجوانان، در این برنامه گفت: نوشتن برای معصومین در وهله نخست نیاز به تحقیقات گسترده دارد.

 وی افزود: بسیاری از نویسندگانی که در این زمینه فعالیت می‌کنند، تحقیق وسیعی نداشته‌اند. این نویسندگان به این نحو کار را آغاز می‌کنند که سوژه را در ذهن خود می‌پرورانند و در ناخودآگاه خود با آن ارتباط برقرار می‌کنند و بر مبنای آن می نویسند. بسیاری از مواقع این سوژه‌ها مضمونی در پس خود ندارند. اگر مضمون‌هایی همچون یکی از سخنان امام علی (ع) با این سوژه ترکیب شود، نتیحه بهتری خواهد داشت.

سلیمانی درباره چگونگی پرداخت به شخصیت‌های داستان‌های مذهبی اظهار کرد: در بحث پرداخت به شخصیت‌های مذهبی این مساله مطرح می‌شود که چگونه باید به شخصیت داستان نگاه کنیم که هم از نظر داستانی صحیح باشد و هم عظمت آن شخصیت زیر سوال نرود.

وی افزود: یکی از انواع پرداخت به شخصیت‌ها، شیوه پرداخت مسیحیان به شخصیت‌های مذهبی است. مسیحیان به صورت قدیس به شخصیت می‌پردازد. در این شیوه شخصیت به نوعی ماورایی تصویر می‌شود که پذیرش آن برای مخاطب امروز آسان نیست.

این نویسنده ادامه داد: نوع دیگری از پرداخت به شخصیت‌ها، به صورت اسطوره‌‌ای است که این شیوه هم برای مخاطب جذاب نیست.

سلیمانی گفت: بهترین شیوه‌ای که در پرداخت به شخصیت‌های مذهبی می‌توان از آن‌ها بهره گرفت، پرداخت شخصیت‌ها همچون قرآن کریم است؛ به این نحو که جنبه‌های مثبت و منفی یک شخصیت بازگو شود.

 وی ادامه داد: اگر ما بتوانیم با توجه به منابع محکم و با شیوه پرداختی مناسب به داستان‌های خود بپردازیم، شخصیت‌های داستان ماورایی نخواهد شد.

مجید پوروهاب، نویسنده کتاب‌های مذهبی کودک و نوجوان نیز در ادامه این نشست گفت: آثار آیینی این روزها تنها به مسایل دینی محدود شده و اغلب به لایه‌های سطحی مذهبی منحط می‌شوند. وقتی وارد این مقوله می‌شویم، می‌بینم که بسیار از مسایل همچون بهداشت، از بعد دینی بسیار مطرح هستند، اما در‌ آثار آیینی کم‌تر به آن‌ها توجه شده است.

 این نویسنده اظهار کرد: هم اکنون بسیاری از کتاب‌های کودک و نوجوان که در بازار کتاب هستند، نیاز مخاطب را برآورده نمی‌کنند. دلیل اصلی این اتفاق، نگاه بازاری و اقتصادی ناشران به بحث کتاب‌های دینی است. بسیاری از ناشران تنها تاجر هستند و هیچ سرشته‌ای از ادب و هنر ندارند.

وی ادامه داد: منابع در زمینه ادبیات مذهبی کم نیست، اما نویسنده باید کوشا باشد و به دنبال این منابع برود.

پوروهاب افزود: گاهی ائمه و معصومین در آثار داستانی به قدری دست‌نیافتنی می‌شوند که شخصیت آنان در باور مخاطب نمی‌گنجد. نوشتن برای کودکان و نوجوانان باید به گونه‌ای باشد که باورپذیری برای مخاطب سهل شود.

پوروهاب در پایان گفت: در مجموع به نظر من باید به جنبه‌های زیباشناختی آثار مذهبی هم اقبال بیشتری داشته باشیم.

 

مجید ملا‌محمدی در این نشست افزود: باید ادبیات مذهبی کودک و نوجوان را از ادبیات بزرگسال جدا کنیم. ادبیات مذهبی بزرگسالان، تعریف خاص خود را دارد و مرزهای آن مشخص است.

وی افزود: در ادبیات کودک و نوجوان، همواره به مسایلی همچون تاریخ اسلام، اهل بیت و تاریخ زندگی پیامبران پرداخته شده است، اما در بسیاری از مواقع، مضامینی همچون درستکاری، راستگویی احترام به پدر و مار و کمک به فقیران، مهجور مانده‌اند.

ملامحمدی گفت: مذهبی‌نویسی کار ساده‌ای نیست. برای نوشتن آثار مذهبی نویسنده با مشکلاتی روبه رو است. منابع فارسی در این حوزه کم هستند و برای همین نویسنده باید به دنبال منابع عربی برود که از حوصله بسیاری از نویسندگان خارج است.

وی ادامه داد: در یک جمع‌بندی می‌توان گفت که نویسنده باید از یک سو به منابع وفادار باشد و از سوی دیگر با استفاده از احساسات خود به بازآفرینی خلاق دست بزند.

بيست و ششمين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران تا 21 اريبهشت در مصلي امام خميني (ره) برپاست.

 

 

به ما بپیوندید: