در غرفه دیدار؛

«نخستین مناسبات فکری تشیع» بررسی شد

1392/02/16-08:30

 

جلسه نقد و بررسی کتاب «نخستین مناسبات فکری تشیع» صبح امروز دوشنبه  16 اردیبهشت  با حضور سیدمحمدهادی گرامی نویسنده اثر و منتقدان مجید معارف و محمد کاظم رحمتی در غرفه دیدارنمایشگاه کتاب برگزار شد.

به گزارش ستاد خبری بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، مجید معارف در نقد این کتاب گفت: بحث تفضیل ائمه به پیامبر، عبودیت ائمه و... از اعتقادات شیعه نیست، اما در این کتاب مورد بررسی قرار گرفته است. به عقیده من برای برون رفت از این موقعیت باید به تنقیح مبانی اساسی تشیع بپردازیم .

وی افزود: به عقیده من نگارنده در اثر نقش یک ناظر را دارد و در بسیاری از جاها سکوت اختیار کرده است. ائمه در افشای غلو خیلی فعال بودند که اگر این موضوع نبود امر به ما مشتبه می‌شد. ائمه اعتقادات شیعیان را  بررسی می‌کردند که به عقیده من این موضوع در کتاب ضعیف است.

محمد کاظم رحمتی دیگر منتقد اثر نیز در ادامه این نشست با اشاره به میراث علمی که از ائمه به ما رسیده است، گفت: باید دقت کنیم که چه نکاتی از ائمه به ما رسیده و از چه فیلترهایی گذشته است. کتاب «کافی» از جمله منابع قابل استناد برای رسیدن به حقیقت است. اما سیالیت مکتب غلو شاید آنگونه که بیان شده، نباشد.

سیدمحمدهادی گرامی نویسنده کتاب نیز عنوان کرد: این کتاب تاریخ اندیشه است و من ادعا می‌کنم که این یک اثر تاریخی توصیفی است .در واقع بخش تاریخی آن به کلام بازمی‌گردد و سعی داشته است تاریخ اندیشه اصحاب ائمه اطهار(س) را در یک بازه زمانی خاص مورد بررسی قرار دهد.

وی اضافه کرد: مساله دیگر نگاه خوشبینانه من به بررسی زمینه‌های اجتماعی و جریان‌های فکری است. بنابراین اکراه دارم که در برخی موارد کلمه «غلو» را برای آن به کار ببرم و این مساله جای بررسی بیشتری دارد.

گفتنی است کتاب «نخستین مناسبات فکری تشیع» اثر سیدمحمدهادی گرامی موفق به کسب جایزه کتاب فصل شده است.

 بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تا 21 اردیبهشت ماه در مصلای امام‌خمینی (ره) برپاست.

 

 

 

به ما بپیوندید: