در دومین نشست عصر شعر نمایشگاه کتاب مطرح شد

انقلاب اسلامی جمهوری شعر بود

1392/02/16-08:30

حمیدرضا شکارسری، شاعر در دومین نشست «عصر شعر»که در پنجمین روز نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در سرای اهل قلم برگزار شد گفت: انقلاب اسلامی جمهوری شعر بود._

به گزارش ستاد خبری بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران،در این نشست، عباس براتی‌پور غزلی با عنوان «بشارت گل» را خواند و پس از آن نیز علی قنبری، محسن عرب‌خالقی، رضا اسماعیلی، بنیامین سربندی، قاسم صرافان و... شعرهای خود را برای حاضران خواندند.

در ادامه این جلسه،حمیدرضا شکارسری  درباره شعر سپید سخنرانی کرد و گفت: به قول نیما در هیچ جای دنیا شکل آفرینش های ادبی عوض نشده، مگر اینکه شکل زندگی اجتماعی مردم تغییر کرده باشد.پس وقتی انقلاب رخ می‌دهد و گفتمان ایران اسلامی را تغییر می‌دهد، باید در ادبیاتمان تاثیر بگذارد.

وی گفت: انقلاب اسلامی یک جمهوری شعر را برانگیخت که شاعرانش از جمع‌های بسته روشنفکری نبودند و از دل مردم برخاستند و یک شورش بود علیه گذشته خود، اساس این انقلاب ماهیتی سنتی و بنیادگرا داشت و زمینه را برای شاعران نوظهور فراهم کرد. بعضی از شاعران نیز انقلاب را نه با خود بلکه بر خود دیدند، نهایتا تمایل به سمت قوالبی چون غزل ایجاد شد. شاعران سنتی با آغاز جنگ تحمیلی خواستند مخاطبان عام را جذب کنند و شاعران انقلاب با زبانی ساده مقصود خودشان را بیان کردند. با پایان یافتن جنگ شاعران فرصت کردند به خود شعر فکر کنند و در دهه 70 شعر آنها نضج گرفت. در دهه 70 توجه به فرم‌ها و بازی‌های زبانی بسیار جلب توجه کرد.

شکارسری همچنین با اشاره به اشعار شاعرانی چون حافظ موسوی و شمس لنگرودی گفت: بعضی شاعران مثل این دو به بازی‌های زبانی روی آوردند.

بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تا 21 اردیبهشت ماه در مصلای امام‌خمینی (ره) برپاست.

 

 

به ما بپیوندید: