دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین از نمایشگاه کتاب تهران دیدن کرد؛

رمضان عبدالله: ایران پل ارتباط فرهنگی در منطقه است

1392/02/12-08:30

دکتر رمضان عبدالله دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین صبح امروز با حضور در بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با دکتر علی اسماعیلی رییس نمایشگاه دیدار و گفت وگو کرد.

به گزارش ستاد خبری بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران،  وی در این دیدار با اشاره به این که برای شرکت در اجلاس علما و بیداری اسلامی به تهران سفر کرده است گفت:  شب گذشته به صورت اتفاقی و از طریق اینترنت سخنرانی دکتر احمدی نژاد را در افتتاحیه نمایشگاه کتاب تهران خواندم و تشویق شدم که در نمایشگاه حضور پیدا کنم.

وی افزود:  دوستی زیادی با کتاب دارم و از نمایشگاه‌های بین‌المللی کتاب در قاهره، دمشق، بیروت و نقاط دیگر دنیا دیدن کرده‌ام و به طور کلی نمایشگاه‌های کتاب را فرصت خوبی برای خود می‌دانم تا با آخرین دستاوردهای فرهنگی و علمی دنیا آشنا شوم.

وی با ابراز خرسندی از حضور در بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و دیدار با دکتر اسماعیلی تصریح کرد:  معتقدم جمهوری اسلامی ایران این قدرت را دارد که از کتاب به عنوان پل ارتباطی برای تبادل فرهنگ و دانش میان مسلمانان جهان و منطقه استفاده کند.

دکتر رمضان عبدالله با بیان این که در حوزه ترجمه آثار ادبی از عربی به فارسی و فارسی به عربی مشکلات و ضعف‌هایی در کشورهای منطقه وجود دارد گفت:  تصور مردم منطقه این است که در ایران تنها کتاب‌های فقهی و مذهبی تالیف، ترجمه و منتشر می‌شود در حالی که من می‌دانم ایران قابلیت‌های فرهنگی و علمی بسیار فراتری دارد.

دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین افزود: «وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌تواند این وظیفه را از طریق نمایندگی‌های فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در کشورهای منطقه و با ترجمه کتاب‌های مختلف در زمینه‌های تاریخ، جغرافیا، علم و فرهنگ و ادب سهم عمیقی در تغییر نگرش مردم منطقه داشته باشد.

وی از «محمود درویش» شاعر لبنانی به عنوان یکی از چهره‌های محبوب رزمندگان جهاد اسلامی فلسطین نام برد و افزود: تصور می‌کنم این شاعر بزرگ که روزی آریل شارون نخست وزیر اسبق رژیم صهیونیستی درباره او گفته بود اسراییل محمود درویش ندارد و من از این موضوع بسیار ناراحتم، برای مردم ایران چهره جذابی باشد.

دکتر رمضان عبدالله همچنین گفت:  بسیار علاقه مندم با آثار شاعران و نویسندگان ایرانی از طریق ترجمه آثارشان آشنا شوم هرچند به واسطه آشنایی اندکی که با زبان فارسی دارم می توانم برخی آثار را به زبان فارسی هم مطالعه کنم.

تلاش ایران برای ارتباط فرهنگی با کشورهای منطقه

در این دیدار دکتر علی اسماعیلی رییس بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با بیان این که دکتر رمضان عبدالله چهره شناخته شده‌ای برای اهل فرهنگ و علم ایران است، گزارشی از برگزاری نمایشگاه کتاب تهران در دوره های مختلف ارائه کرد.

وی با بیان این که در بیست و ششمین دوره از نمایشگاه کتاب تهران 247 هزار عنوان کتاب از سوی بیش از 200 ناشر خارجی ارائه شده است افزود: این تعداد با احتساب عنوان‌هایی که از سوی ناشران داخلی ارائه شده است به بیش از 447 هزار عنوان کتاب می‌رسد.

دکتر اسماعیلی تصریح کرد: در بیست و ششمین نمایشگاه کتاب تهران فعالیت‌های متنوعی از جمله برگزاری نشست‌های تخصصی در حوزه‌های مختلف، چاپ و انتشار روزانه یک کتاب و رونمایی از آن در همان روز و ارایه کتاب های الکترونیک از  سوی 120 ناشر تخصصی انجام می‌شود.

رییس بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با ابراز خرسندی از این که دبیرکل جهاد اسلامی فلسطین به حوزه فرهنگ و ادب علاقه‌مند است، گفت:  محمود درویش از شاعران شناخته شده عرب در میان اهل مطالعه ایران است که تا کنون کتاب‌های بسیاری از او به زبان فارسی ترجمه شده و حتی بسیاری از دانشجویان ادبیات پایان نامه خود را با موضوع او و آثارش ارایه می‌کنند.

دکتر اسماعیلی تصریح کرد:  یکی از فعالیت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال‌های اخیر تلاش برای شناسایی مشاهیر فرهنگ و ادب سراسر دنیا و ترجمه  آثار آن‌ها به زبان فارسی بوده است. همچنین فعالیت‌های گسترده‌ای در زمینه ترجمه آثار فارسی به زبان‌های مختلف انجام شده است.

سرپرست معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به فعالیت های فرهنگی سایر نهادها و دستگاه‌های جمهوری اسلامی ایران در زمینه معرفی آثار ایرانی گفت:  کمیته ای با عنوان فرهنگ و تمدن ایرانی اسلامی در شورای عالی انقلاب فرهنگی ایجاد شده و در زمینه معرفی آثار فاخر ایرانی و اسلامی به مخاطبان جهانی اقدامات بسیار خوبی انجام داده است.

وی با اشاره به امضای تفاهم نامه میان دولت جمهوری اسلامی ایران و کشورهای منطقه از جمله لبنان در حوزه‌های سینما، هنر و کتاب افزود:  همچنین همکاری‌های دوجانبه خوبی با مراکز فرهنگی کشورهای منطقه داریم که از آن جمله می توان از همکاری با مرکز المراسلات لبنان اشاره کرد.

پس از این دیدار دکتر رمضان عبدالله به همراه دکتر وصفی مسئول کمیته بین‌الملل نمایشگاه کتاب تهران از بخش‌های ناشران عمومی و بین‌الملل نمایشگاه دیدن کرد و کتاب‌هایی در حوزه فرهنگ، اقتصاد و علوم سیاسی  از سوی ناشران به وی هدیه شد.

 بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تا 21 اردیبهشت ماه در مصلای امام‌خمینی (ره) برپاست.

 

به ما بپیوندید: