معاون علمی – فرهنگی نمایشگاه کتاب:

هدف ما رفع دغدغه های مقام معظم رهبری در حوزه کتاب است

1392/02/12-08:30

معاون علمی – فرهنگی بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: هدف ما ارائه خدمات  مطلوب به مردم و رفع دغدغه های مقام معظم رهبری در حوزه کتاب و کتابخوانی است.

همایون امیرزاده در گفت وگو با ستادخبری بیست و ششمین نمایشگاه کتاب تهران، افزود: بعد از ابلاغ چارت جدید بیست و ششمین نمایشگاه  کتاب به عنوان معاون این بخش، فعالیت‌های خود را در 4 بخش  و در 4 کمیته متمرکز کردیم که هر کدام از این کمیته ها براساس ضوابط تعیین شده کار خود را شروع کردند.

وی گفت: یکی از این وظایف نظارت محتوایی بود که معاونت علمی – فرهنگی دو ماه قبل از برگزاری این نمایشگاه با برنامه‌ریزی‌های انجام شده کار خود را شروع کند  که این اتفاق افتاد و توانست بیش از 80 نفر را که در بحث محتوایی کار کرده بودند جذب کند.

معاون علمی – فرهنگی نمایشگاه کتاب تهران در ادامه گفت: در حوزه کتاب‌های بین الملل 173 هزار عنوان کتاب نظارت شده است.

وی افزود: تعداد کتاب‌های بخش داخلی که ضوابط نشر در آنها رعایت نشده است کمتر از یک درصد است.

امیرزاده ادامه داد: امیدواریم با تقویت ابعاد نظارتی بخشی از دغدغه‌های محتوایی در حوزه کتاب را برطرف کنیم. البته با پیش‌اندیشی‌های انجام شده به جرات می‌توانم بگویم کوچک‌ترین موردی که ضوابط نشر را در این نمایشگاه رعایت نکرده باشد شاهد  نخواهیم بود.

امیرزاده گفت: باید از اتحادیه‌هایی که ضوابط نشر را رعایت کرده و باعث تسهیل ارایه کتاب به مردم و مخاطبان شده‌اند قدردانی کرد.

وی افزود: بخش دیگری از فعالیت‌ها در کمیته تحقیق و تفحص شکل گرفته که اصل و اساس کار آن نظرسنجی است؛ در وهله اول نظرسنجی از مردم چراکه نمایشگاه کتاب تهران مردم محور است و در مرحله بعدی نظرسنجی از دست‌اندرکاران و مدیران نمایشگاه و دست آخر نیز نظرسنجی از مخاطبان نمایشگاه.

امیرزاده ادامه داد: براساس این نظرسنجی نقاط ضعف و قوت شناسایی می‌شود تا براساس آن ارایه خدمت به مردم مطلوب‌ترشده  و دغدغه‌های مقام معظم رهبری درخصوص کتاب و کتابخوانی رفع شود.

معاون علمی – فرهنگی نمایشگاه تهران تصریح کرد: کمیته تدوین آیین‌نامه‌ها  از کمیته هایی بود که در این بخش فعال شد. ما در این کمیته موفق شدیم شرح وظایف همه متولیان نمایشگاه کتاب را با همکاری مسئولان تعریف و توسط رئیس نمایشگاه به پایین‌ترین رده‌های مدیریتی و دست‌اندرکاران ارایه دهیم.

وی ادامه داد: به جرات می‌توانم بگویم همه کسانی که درگیر این رخداد بزرگ فرهنگی در کشور هستند وظایف خود را به صورت مکتوب در اختیار دارند که مزیت  آن تقویت نظارت بر زیربخش‌های اجرایی نمایشگاه است.

امیرزاده گفت: کمیته‌ دیگری که در این بخش تشکیل شده کمیته فعالیت‌های جنبی است که از بخش‌های متعهد بوده و وظایف متنوعی  را برخوردار است. تمامی فعالیت‌های این نمایشگاه در این کمیته طراحی، پیش‌بینی و عملیاتی شده است.

معاون علمی – فرهنگی نمایشگاه کتاب تهران افزود: اعتقاد ما بر این است که این کمیته در صورت موفقیت در انجام وظایف محوله می‌تواند در تقویت  بخش نمایشگاهی و فروشگاهی نمایشگاه تاثیر داشته باشد.

وی تصریح کرد: راه‌اندازی سالن یاس، شهید مطهری، 15خرداد، سبک زندگی، فروش ویژه آثار مرتبط با بانوی نور حضرت فاطمه(س) و نشست‌های تخصصی و کارگاهی مانند سالن دیدار، سرای اهل قلم و سرای کودک از بخش‌های مرتبط با کمیته فرهنگی هستند.

بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تا 21 اردیبهشت ماه در مصلای امام‌خمینی (ره) برپاست.

 

به ما بپیوندید: