کتاب «خشت و خیال» بررسی شد؛

نوایی : معماری اصیل از بین رفته است

1392/02/12-08:30

نشست بررسی و تحلیل کتاب «خشت و خیال» صبح امروز  12 اردیبهشت ماه در غرفه «دیدار» نمایشگاه کتاب برگزار شد .
به گزارش ستادخبری بیست و ششمین نمایشگاه کتاب تهران، در نشست بررسی و تحلیل کتاب «خشت و خیال» اثر کامبیز نوایی و کامبیز حاج قاسمی ، پدیدآورندگان اثربه همراه حسنعلی پورمند منتقد و پژوهشگر و همچنین  دکتر محمد خزاعی مدرس دانشگاه تربیت مدرس حضور داشتند.
در ابتدای این جلسه کامبیز نوایی درباره انگیزه نوشتن این کتاب گفت: این ماجرا از دهه 50 آغاز شد . ابتدا حدود یک سال و نیم در مورد آن تحقیق کردیم و درخصوص معماری کهن و نوین ایرانی کم و بیش اطلاعاتی به دست آوردیم. ما به این اثر عشق می‌ورزیم و اگر پای عشق درمیان نبود کارهای بسیار مشابه و آسانتری می‌توانستیم انجام دهیم.
حاج قاسمی نیز در مورد این اثر گفت: کتاب مبنای تحقیق ما نبوده است. ما پا به میدان گذاشتیم و در فضا حضور پیدا کردیم؛ این مساله کمک کرد که راه را بیراهه نرویم، چراکه سراغ اصل ماجرا بودیم و هرچه جلوتر رفتیم بر پایان آن مصرتر شدیم.
وی در ادامه گفت: فیش نویسی این کتاب سال‌ها طول کشید. ما به دنبال سرهم کردن فیش‌ها نبودیم چراکه تصمیم داشتیم حرف خودمان را بزنیم. ما هرگز در مقام یک مورخ، فیلسوف یا شاعر قرار نگرفته‌ایم، بلکه معمارانی بودیم که دغدغه کار داشتیم.
در این جلسه همچنین حسنعلی پورمند ، منتقد و پژوهشگر، درخصوص کتاب «خشت و خیال» گفت: خون‌دلی که در نگارش این کتاب خورده شده ستودنی است و متن کتاب نشان می‌دهد مثل بسیاری از کتاب‌های مشابه تکرار مکررات نیست. من حقیقتا سختی کار را هنگام مطالعه دریافته‌ام. مهمترین اصل برای نوشتن در حوزه هنر، بیان دغدغه‌های خود نویسنده است و این کتاب قبل از اینکه برای خواننده مطرح باشد برای نویسنده موضوعیت پیدا کرده است.
وی اضافه کرد: این تلاش هم در حوزه خشت و هم خیال قابل اعتنا است. معماری ما عمدتا از یک نگرش عرفانی برخوردار بوده است. احساس اولیه من بعد از خواندن کتاب این بود که زاویه دید برایتان بسیار مطرح بوده است.
 در ادامه جلسه، نوایی گفت: این کتاب به دوره ای مهم از زندگی ما بازمی‌گردد و حکم فرزند ما را داشته است. ما زمانی داریم از معماری سخن می‌گوییم که دوران آن به پایان رسیده و چیزی به عنوان معماری اصیل وجود ندارد.
درادامه این جلسه حاج قاسمی دیگر نگارنده اثر گفت: ما برای نوشتن کتاب هدف بزرگی داریم. هدف ما معماری امروز ماست. معتقدیم معماری امروز معماری خوبی نیست. پس باید گذشته را خوب بشناسیم تا بر کار امروزمان تاثیرگذار باشد که این بدون شناخت معماری گذشته امکان‌پذیر نیست. اگر بخواهیم دنباله‌رو تمدن غرب باشیم به کاریکاتوری از آن معماری دست پیدا خواهیم کرد که فایده‌ای ندارد. اگر بخواهیم خودمان باشیم چاره‌ای نداریم که به معماری گذشته برگردیم و از آن درس بگیریم.
پورمند نیز در ادامه با تاکید بر عنصر خیال در این اثر گفت: به نظر می‌رسد  در زمانی که این معماری شرح داده شده مساله‌ای به نام خیال و روح مطرح بوده است و این موضوع نشان می دهد  که کار سفارشی نیست. منابعی که در کتاب آورده شده نیز قابل اعتناست ؛ از جمله کتاب «اخوان‌الصفا» که در آن هندسه حسی به خوبی واکاوی شده است. اما این بحث ها تنها تا دوره صفوی ادامه داشته است.
بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تا 21 اردیبهشت ماه در مصلای امام‌خمینی (ره) برپاست.
 

به ما بپیوندید: