متن سخنرانی علی اسماعیلی رئیس نمایشگاه در مراسم افتتاحیه

1392/02/11-08:30

متن سخنرانی علی اسماعیلی رئیس بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران و سرپرست معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین گشایش نمایشگاه کتاب تهران به شرح زیر است

بسم الله الرحمن الرحیم

عرض سلام و ادب و خیر مقدم خدمت همه میهمانان ارجمند و اصحاب فرهنگ و قلم، اندیشمندان و فرهیختگان بویژه ریاست محترم جمهور، سُفرا و میهمانان خارجی.

 آغاز سخن،  ولادت با سعادت صدیقه کُبری (سلام­الله­علیها) را که نخستین فصل از کتاب عصمت و هدایت پس از وجود نورانی پیامبر اکرم(ص) و امیر مؤمنان است، به همۀ مسلمانان و آزادگان عالم و حضار ارجمند از صمیم و سودای جان تهنیت می­گویم.

اِقرَاء بِاسمِ رَبِّک الَّذی خَلَق.«بخوان»، این اولین کلام پروردگار عالم با خاتم پیامبران است. «بخوان» تا هدف خلقت به دست آید، تا دین خدا استوار شود، تا آفرینش، به هدف خود برسد، بخوان که کتاب، برترین معجزه جاوید آفرینش است.

کتاب را باید یکی از زیباترین و مهم­ترین جلوه­های فرهنگی دانسته و آن را از گرانسنگ­ترین پدیده­ها و میراث بشر به حساب بیاوریم. شکوه این ارزش را باید در تابش «اَلَّذی عَلَّمَ بِالقَلَم»؛ جستجو کنیم. خداوند بی همتا به قلم و حرمتش سوگند یاد کرده و معجزه همیشه جاوید آخرین سفیر سعادت را، کتاب آسمانی دانسته است.

کتاب از برترین نعمت­های الهی است که در پناهش بشر از حضیض و گرداب جهل به بلندای دانش ­و معرفت می­رسد و از تاریکی غفلت به روشنی دانایی پا می­نهد. ما نیز امروز گرد هم آمده­ایم تا کتاب را بزرگ بداریم.

فرهنگ و تمدن اسلامی ایرانی، در گذشته و حال، هزاران کتاب در رشته­های مختلف به رشته تحریر درآورده و به بشر هدیه داده است، آثاری که در میان کتاب­های دیگر، مثل آفتاب عالمتاب و همچون نسیم بهاران، روح نواز و سلامتی بخش است. پاسداری از این میراث شکوهمند یکی از وظایف مهم ما بوده است. لذا، در دولت­های نهم و دهم، به نگارش و چاپ و نشر کتابِ خوب و کمک به گسترش فرهنگ کتاب و کتابخوانی، توجه و عنایت ویژه­ای شده است.

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی  همواره کتاب را ابزار مناسبی برای بازتاب نور و جلوه جمال فرهنگ اسلامی بر پهنۀ دل­ها دانسته و معتقد است، در پرتو کتاب می­توانیم، شکوفایی و سرسبزی و بالنده­گی فرهنگ دینی و اسلامی را به نظاره بنشینیم و خودمان را برای رشد و تعالی آماده کنیم.

امروز همپای همه پیشرفت­های کشور، در کار تحقیق و پژوهش کتاب  وکتابخوانی نیز، جهش­های مطلوبی انجام شده است. نیاز به صرف وقت کمتر، و دقت و سرعت در پژوهش، از ره­آورد چنین تحولاتی می­تواند باشد. تلاش برای بهینه سازی آثار هم در همین راستا صورت گرفته است.

میهمانان ارجمند، در همین مقال،  فرصت را غنیمت شمرده و تنها به گوشه­ای از موفقیت­ها و دستاوردهای دولت­های نهم و دهم در عرصه­های فرهنگی و کتاب اشاره­ای اجمالی می­نمایم:

1- از حدود 000/820 (هشتصد و بیست هزار ) عنوان کل کتاب­های منتشر شده از آغاز انقلاب تا کنون، 000/480 (چهار صد و هشتاد هزار) عنوان یعنی 59% کل عناوین، بویژه در حوزه کتب دینی از مجموع 012/152 ( یکصدو پنجاه و دو هزار و دوازده ) عنوان، تعداد 302/82 ( هشتاد و دو هزار و سیصدو دو ) عنوان در دولت­های نهم و دهم منتشر شده است؛ به عبارت دیگر، این دولت، فرهنگی­ترین دولت پس از انقلاب اسلامی می­باشد که این مهم، گواه روشنی بر ابطال و بی­اساس بودن اتهامات واهی در این عرصه بشمار می­رود.

            2- برگزاری بیست و پنج (25) دوره نمایشگاه بین­المللی کتاب و توسعه این امر در قالب 238 نمایشگاه­های استانی و نمایشگاه­های کتب کاربردی، دانشگاهی و تخصصی حوزه و 5/6 میلیون نفر بازدید کننده که 138 نمایشگاه آن در 8 سال گذشته گواه دیگری بر صحت این ادعا است.

            3- برپایی 57 جشنواره کتاب اعم از کتاب سال،  جایزه جهانی، جلال آل احمد، پروین اعتصامی، گام اول، فصل، نقد، خلیج فارس و... با 1803 (یک هزارو هشتصد و سه) منتخب و اهدای  بالغ بر000/16(شانزده هزار) سکه بهار آزادی به منتخبین، برگ زرین دیگری از دستاوردهای فرهنگی دولت محسوب می­گردد.

            4- توزیع 000/000/000/854(هشتصد و پنجاه و چهار میلیارد ریال) بن کتاب در راستای ترویج و گسترش فرهنگ کتاب و کتابخوانی و حمایت از خوانندگان و اهالی فرهنگ، صاحبنظران و فرهیختگان از دیگر اقدامات و سیاست­های حمایتی دولت کریمه در عرصه فرهنگ می­باشد؛ در همین راستا، مبلغی بالغ بر 000/000/000/150/1(یک هزار و یکصد و پنجاه میلیارد ریال)  بابت خرید  36 میلیون جلد کتاب از ناشران اختصاص یافته است.

5- طی دهه 60 و 70 تیراژ  کل کتابها حدود 000/200/5 (پنج میلیون و دویست هزار) نسخه و 000/500/36 (سی و شش میلیون و پانصد هزار) نسخه  بوده که این رقم در سال 91 به 000/500/203 (دویست و سه میلیون و پانصد هزار نسخه) رسیده که حاکی از رشد 6 برابری می­باشد.

نمایشگاه بین­المللی کتاب، در فضایی به وسعت دلهای دلدادۀ کتاب و نمایش حضور دلسوختگان کتاب از داخل و خارج و 5 میلیون فرهیختۀ بی­قرار، فرصتی مغتنم برای ورود کتاب به متن زندگی مردم است. منظرۀ دلنشین این نمایشگاه که مردم، با شور و شعور از سراسر کشور بدان قدم می­گذارند و با کوله بارِ معرفت و  کتاب بر دوش، از آن بیرون می­روند، تصویری روشن و امید بخش از آیندۀ این مرز و بوم را در پیش چشم ما مجسّم می­کند.

نمایشگاه کتاب، همچنین فرصت تکریم و درک منزلت و جایگاه بلند اهالی قلم است که دستاوردهای فرهنگی کشور در همۀ عرصه­ها به ویژه در حوزۀ کتاب و کتابخوانی، وامدار و مرهون همت آنهاست.

نمایشگاه کتاب، میعادگاه آشنایی و تعامل اهالی فرهنگ سایر کشورها  با فرهنگ اسلامی - ایرانی نیز هست. فراخوانی است تا، علاوه بر توجه به محتوای علمی و معرفتی کتابها، به چاپ و نشر به عنوان صنعتی اشتغال­زا نگریسته شود و زیرساخت­های متنوع آن از جمله چاپ، صحافی، توزیع، بازاریابی و تبلیغات فرهنگی تقویت شود و این صنعت با سرعتی بیش از پیش به سوی حرفه­ای شدن گام بردارد.

            نیک می­دانید و می­دانیم که: دانایی سرچشمه توانایی است. لذا در سالی که توسط رهبر فرزانۀ انقلاب اسلامی، سال حماسۀ سیاسی و حماسۀ اقتصادی نام گرفته است؛ در سایه سار برگهای پرطراوت کتاب گرد هم آمده­ایم تا دانش و آگاهی را که دیباچۀ خودباوری و تحقق این هر دو حماسۀ عظیم ملی است، ارج نهیم و قدر بشناسیم. باشد که هر یک به قدر وسع و توان خویش از این چشمۀ جوشان دانایی آب برگیریم و بر جان­های عطشناک معرفت بنوشانیم که گفته­اند:

آب دریا را اگر نتوان کشید

هم به قدر تشنگی باید چشید

            در پایان شایسته است از تلاش­های بی شائبه و طاقت فرسای کلیه همکاران خدوم، عوامل اجرایی،تشکل­های چاپ و نشر و بیش از 70  سازمان و نهادهای مختلف و با انجام 3000 فعالیت مفید و صرف 24000 نفر ساعت روز و همچنین حمایت­های بی­دریغ ریاست محترم جمهور و تلاش­ بی­وقفه وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی در تمهید برگزاری باشکوه نمایشگاه تقدیر و تشکر و پیشاپیش از همه نواقص و کاستی­های احتمالی  عذرخواهی نمائیم.                                      

موفق و پیروز باشید.


 

به ما بپیوندید: