بلخاری در نشست دستاورهای فرهنگ و تمدن اسلام و ایران:

احیای نظام‌مند رویکردهای علمی در تمدن اسلامی ضروری است

1392/02/11-08:30

حسن بلخاری، عضو کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران در شورای عالی انقلاب فرهنگی در نشست «دستاوردهای فرهنگ و تمدن اسلام و ایران» با اشاره به رویکرد کمیته فرهنگ و تمدن ایران و اسلام گفت: هدف ما احیای نظام‌مند رویکردهای علمی در تمدن اسلامی و لزوم کاربردی کردن مباحث و نظریات دانشمندان بزرگ ایرانی و اسلامی است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، دکتر حسن بلخاری در این نشست که صبح امروز شنبه 11 اردیبهشت ماه در سرای اهل قلم بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شد، گفت: افتخار به این که در دوره‌ای دانشمندان بزرگی داشتیم خیلی خوب است اما این موضوع تا چه حد در دنیای امروز قابل طرح و کاربردی است، مساله‌ای به‌شمار می‌آید که در طول سال‌های مختلف مغفول مانده است.

وی ادامه داد: ما در فعالیت‌های خود رویکرد تاریخی به تمدن اسلامی در حوزه علم و هنر نداریم بلکه رویکرد فسلفه علمی داریم و اوج و عمق کار ما این است.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران با بیان این که در این رویکرد نمی‌خواهیم آثار ابن سینا را معرفی کنیم، عنوان کرد: احیای رویکردی که به عنوان منبع و مرجع علمی استفاده شود هدف اصلی ما در کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران در شورای عالی انقلاب اسلامی است.

بلخاری با بیان این که تاریخ علم مقدمه کار ماست، اظهار کرد: ادارک رویکردها، روش‌ها و احیای آن در متن این کار وجود دارد و کارشناسان در این زمینه فعالند.

در ابتدای این نشست غلامحسین رحیمی، عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس با اشاره به مبحث فیزیک و نقش آن در فناوری تمدن اسلامی گفت: در حوزه فیزیک و فناوری به معنای امروزی منابع و مباحث گسترده‌ای در تمدن اسلامی داشتیم و نگاهی به متون قدیمی نشان می‌دهد که دانشمندان ایرانی و اسلامی در این حوزه کارهای بسیاری انجام داده‌اند تا در قرن‌های بعد موثر باشند.

عضو کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران در شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: در حوزه فناوری محصولات فناوری صنعتی هم نظریه‌پردازی‌های بسیاری انجام شده است که در برخی از کتاب‌های کنونی به منابعی پرداخته شده تا رابطه‌ای میان اتصال وضع فعلی فیزیک را به ریشه خود پیدا کنیم.

رحیمی با اشاره به تقسیم‌بندی دانشمندان اسلامی در حوزه فیزیک تمدن اسلامی، اظهار کرد: آن‌ها مهم‌ترین اقدام در این حوزه را معرفی مفهوم حکمت معرفی کرده‌اند که نشان‌دهنده نوعی حکمت است که به دو بخش نظری و عملی تقسیم می‌شود.

وی همچنین به مباحث دوره فیزیک اسلامی اشاره کرد و یادآور شد: فیزیک اسلامی شامل فیزیک مکانیک، نورشناسی و بینایی، صوت و پدیده‌های نوسانی و مباحث مختلف است که منابع و متون ارزشمندی از دیرباز تاکنون توسط دانشمندان ایرانی و اسلامی در این زمینه وجود داشته است.

رحیمی با بیان این که دانشمندان ایرانی و اسلامی بسیاری در حوزه‌های مختلف فیزیک کشفیات بسیاری داشته‌اند، گفت: از این دانشمندان می‌توان به ابن سینا، زکریای رازی، فارابی، بنو موسی، خازنی، ابن هیثم، کمال‌الدین فارسی، ابوریحان بیرونی و... اشاره کرد.

وی با اشاره به باور عموم در زمینه بهره‌مندی تمدن اسلامی از فناوری، عنوان کرد: باور عموم این است که در تمدن اسلامی صنعت و فناوری نگاهی وجود نداشته و تنها به علوم ذوقی پرداخته شده است اما باید گفت صنعت و فناوری به صورت مفهومی در تمدن اسلامی به کار رفته است.

 به گفته رحیمی، تمدن اسلامی واجد نظام علم و فناوری بوده است مثلا اصول اصلی نظام علم و فناوری و بهره‌گیری از دستاوردهای تمدن‌های پیشین و جامعیت قلمرو فعالیت‌های علمی و فناوری و وسیع بودن قلمرو جغرافیای علمی بخشی از این ضرورت‌ها به شمار می‌آیند.

وی یادآور شد: فیزیک شاخه‌ای از دانش تجربی امروز و یکی از شاخه‌های مهم در علوم روز است که می‌تواند به عنوان پایه و شالوده علوم محسوب شود و دارای شاخه‌های مختلف مکانیک، حرارت، صوت، نور، الکتریسیته و مغناطیس است.

نشست «دستاوردهای فرهنگ و تمدن اسلام و ایران» چهارشنبه 11 اردیبهشت از ساعت 10 تا 11 و 30 دقیقه در سرای اهل قلم بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران برگزار شد.

بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران تا 21 اردیبهشت ماه در مصلای امام خمینی (ره) برپاست.

 

به ما بپیوندید: