مقوله كيفيت هنوز وارد عرصه كتابداري نشده است

كارگاه «متغيرهاي كليدي كيفيت در كتابخانه‌ها و مراكز اطلاع‌رساني» در نمايشگاه تهران

1390/02/19-08:30

 فرامرز مسعودي، مدرس و مشاور سيستم‌هاي مديريت كيفيت در كارگاه «متغيرهاي كليدي كيفيت در كتابخانه‌ها و مراكز اطلاع‌رساني» گفت: مقوله كيفيت هنوز به طور جدي، واقعي و نظام‌مند وارد عرصه اجرايي كتابداري و اطلاع‌رساني نشده است./

به گزارش ستاد خبري سراهاي اهل قلم نمايشگاه كتاب تهران، صبح امروز (19 ارديبهشت) كارگاه «متغيرهاي كليدي كيفيت در كتابخانه‌ها و مراكز اطلاع‌رساني» با تدريس فرامرز مسعودي، سرمميز بين‌المللي در زمينه سيستم مديريت كيفيت در كارنامه نشر سراي اهل قلم برگزار شد.

مسعودي در اين كارگاه خاطرنشان كرد: ما براي زندگي بهتر و رفع نيازهايمان كار مي‌كنيم و كارمان بايد در زندگي ما تاثير مثبت داشته باشد.

وي خاطرنشان كرد: كار موثر نه فقط يكي از عوامل موفقيت ماست بلكه مهم‌ترين آنها به شمار مي‌رود و كار بدون توجه به كيفيت معني‌دار نيست. از سوي ديگر كيفيت بدون توجه به سه عامل كارآيي، اثربخشي و بهره‌وري بي‌معناست؛ بنابراين رفع نيازها و موفقيت نتيجه كار موثر و باكيفيت، همراه با كارآيي، اثربخشي و بهره‌وري است.

مسعودي با بيان اينكه مقوله كيفيت، هنوز به طور جدي، واقعي و نظام‌مند وارد عرصه اجرايي كتابداري و اطلاع‌رساني نشده است، افزود: اين مشكل موجب شده كتابدار و استفاده كننده از خدمات كتابخانه هر دو ناراضي باشند. عرضه‌كنندگان منابع كتابخانه‌اي شامل ناشران و كتابفروشان نيز از سياست‌هاي موجود در خريد آثارشان براي تجهيز كتابخانه‌ها اظهار نارضايتي مي‌كنند.

وي همچنين با بيان اينكه توجه نكردن به كيفيت در عرصه اجرايي كتابداري، ما را دچار مديريت‌هاي بي‌ثبات كرده است، گفت: گاه در حوزه كتابداري با موازي‌كاري و فعاليت‌هاي پراكنده اجرايي و پژوهشي رو‌به رو هستيم. گاه طرح‌هايي به صورت موردي، سليقه‌اي با نتيجه ناپايدار انجام مي‌شوند كه گرهي از مشكلات باز نمي‌كنند.

مسعودي افزود: نبود كيفيت موردانتظار در عرصه كتابداري دانشجويان اين رشته را از وارد شدن به حوزه كتابداري نااميد و خجل و استادان و مدرسان اين رشته را نيز گله‌مند كرده است. از سوي ديگر توليدات و محصولات علمي و پژوهشي در قالب‌هاي مختلف كتاب، مقاله، طرح تحقيقاتي و ... با سطح كيفي نازل و غير قابل قبول عرضه مي‌شوند.

وي بر لزوم بازنگري در دوره‌هاي آموزشي كتابداري تاكيد كرد و افزود: آموزش‌هاي كتابداري و اطلاع‌رساني در سطح دانشگاهي كم‌تاثير و بازار كار نامطمئن، كم‌ظرفيت و غير رقابتي است. ضمن اينكه نبود كيفيت لازم در حوزه كتابداري، آگاهي جامعه را با خدمات و فعاليت‌هاي كتابداران و اطلاع‌رسانان كم كرده است.

مسعودي در معرفي كارهايي كه تاكنون در ايران و در ارتباط با كيفيت كتابخانه‌ها انجام شده است، گفت: عمدتا پايان‌نامه‌هاي دانشگاهي در سطح 40 عنوان انجام شده و از تعداد بسيار كمي طرح‌هاي تحقيقاتي يا مقاله‌هاي برگرفته از آنها استفاده شده كه معطوف به خدمات و رضايتمندي كاربران است. اين پايان‌نامه‌ها و طرح‌هاي پژوهشي مبتني بر يك الگو، مدل و يا نظام معتبر و شناخته‌شده نيست و بيشتر آنها از نظام‌هاي آزموده شده و مبتني بر مدل علمي، تبعيت ندارد.

وي افزود: از سوي ديگر اين طرح‌هاي پژوهشي در حوزه‌هاي اجرايي قرار ندارند و انتزاعي اند.

 مسعودي با بيان اينكه بيشتر طرح‌هاي پژوهشي در حوزه خدمات كتابخانه‌هاي ايران فاقد جامعيت و انسجام است، گفت: با اينكه اين مشكلات عمدتا ريشه‌هاي عميق اجتماعي و اقتصادي دارند و فقط به حوزه‌هاي كتابداري محدود نشده اند ولي نتايج بررسي‌ها نشان مي‌دهد رويكرد مديريت كيفيت در رفع اين مشكلات موثرند و مانع بدتر شدن وضعيت مي‌شود.

اين كارگاه با بيان نظرهاي شركت‌كنندگان كارگاه درباره صحبت‌هاي مدرس ادامه يافت.

كارگاه متغيرهاي كليدي كيفيت در كتابخانه‌ها و مراكز اطلاع‌رساني 19 ارديبهشت از ساعت 10 در كارنامه نشر سراي اهل قلم برگزار شد.

بيست و چهارمين نمايشگاه كتاب تهران تا 24 ارديبهشت در مصلاي امام خميني (ره) برپا ست.

 

 

به ما بپیوندید: