یک عکس فوری از سالن‌های ترجمه و دستاورد‌های علمی ایران

خلاصه ای از همه نمایشگاه

1393/02/12-16:45

وارد شبستان که می‌شوی چشمت به جمعیتی می‌خورد که آرام آرام در غرفه‌ها جاری می‌شوند. هر کدام چند جلد کتاب زیر بغل زده‌اند و چشم‌هایشان روی نقشه راهنما دنبال محل انتشارات یا سالن خاصی می‌چرخد. هر کس با علاقه و سلیقه خاصی سعی دارد بهترین کتاب موجود را بخرد. ما هم با کمک نقشه راهنما و پرس و جو، از غرفه‌ها و سالن‌ها گذشتیم و در نهایت به «سالن دستاوردهای علمی ایران» رسیدیم؛ فضای بزرگی که همه مشغول آماده‌سازی آن برای دسترسی بهتر مخاطبان هستند. پای هر قفسه عده‌ای ایستاده‌اند و در حال تماشای بهترین کتاب‌‌های چاپ‌شده در زمینه های مختلف هستند.

حدود 5 هزار جلد کتاب در قفسه‌های 2 طبقه و 3 طبقه روی دیوار‌ها کنار هم نشسته‌اند که البته در مقایسه با فضای وسیع سالن خیلی هم به چشم نمی‌آید اما با پرس و جو فهمیدیم که 5 هزار جلد دیگر قرار است به آنها اضافه شود. نکته جالب این است که کتاب‌های این سالن برای فروش نیستند و بیشتر برای آشنایی پژوهشگران با منابع چاپ شده 3 سال گذشته چنین سالنی را برپا کرده‌اند. این اقدام سبب می‌شود محققانی که از نمایشگاه‌های سال‌های پیش جا مانده‌اند، بتوانند کتاب مورد نظرشان را به راحتی پیدا کنند.

دکتر محمد حسن‌زاده، مسئول سالن دستاوردهای علمی ایران، با اشاره به تمایل پژوهشگران برای بازدید از این سالن گفت: با توجه به اینکه بسیاری از منابع پژوهشی به سختی در دسترس محققان قرارمی‌گیرد، امسال بهترین کتاب‌های موجود در زمینه‌های مختلف را جمع‌آوری کرده و در معرض دید پژوهشگران قرار دادیم.

وی هدف  از شکل‌گیری این سالن را معرفی آثار فاخر سه سال گذشته اعلام کرد که طبق آن از میان 130 هزار نسخه کتاب، 10 هزار نسخه در زمینه‌های مختلف، توسط استادان و خبرگان حوزه‌های مختلف انتخاب شده و در اختیار مردم قرار گرفته است.

با توجه به گفته دکتر حسن‌زاده تا چند روز دیگر امکان فروش کتاب نیز برای این سالن به وجود خواهد آمد اما تا آن زمان اگر کسی خواستار خرید کتاب باشد به غرفه‌های انتشارات‌ مربوطه در نمایشگاه معرفی می‌شود.

در این سالن می‌توان بهترین کتاب‌هایی که در 3 سال گذشته در زمینه‌های روانشناسی، ادبیات، اندیشه، فلسفه، پزشکی، و دیگر حوزه‌ها چاپ شده را پیدا کرد. بسیاری از محققان می‌توانند در ابتدا به سالن «دستاوردهای علمی ایران» سری بزنند و راه خود را برای رسیدن به کتاب مورد نظرشان کوتاه کنند. در واقع می‌شود این سالن را نمونه‌ای از کل نمایشگاه دانست که به صورت خلاصه در اختیار مردم قرار گرفته است.

 

به ما بپیوندید: