فریدون جنیدی:

تعامل مدیران فرهنگی جدید با ناشران مثبت بود

1393/02/12-15:13

«فریدون جنیدی» شاهنامه‌پژوه و ناشر، گفت: برخلاف سال‌های گذشته، در این دوره از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، بدون کوچک‌ترین بهانه‌ای به ما غرفه دادند و همین موضوع نشان می‌دهد امروز کسانی مدیریت فرهنگی را در دست گرفته‌اند که خِرد را بر شمار ترجیح می‌دهند.

«فریدون جنیدی» مدیرمسئول انتشارات بلخ و بنیاد نیشابور در گفت‌وگو با ستاد اطلاع‌رسانی بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، روند اجرایی این دوره از نمایشگاه کتاب را امیدوارکننده خواند و توضیح داد: مسئولان فرهنگی جدید کشور با اندیشه‌هایی بهتر و منطقی‌تر از دوران گذشته فعالیت می‌کنند. در دوران مسئولان پیشین، برخی با داشتن 30 عنوان کتاب جیبی به راحتی در نمایشگاه شرکت می‌کردند، اما انتشارات بلخ با وجود انتشار «شاهنامه» فردوسی در 6 جلد و با شمارگان بالا، امکان حضور در نمایشگاه را نداشت و هر سال با وجود تلاش‌های ما، این حضور ناممکن بود.

وی افزود: در این دوره از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، با توجه به سابقه فعالیت این نشر، بدون کوچک‌ترین بهانه‌ای به ما غرفه دادند و همین موضوع نشان می‌دهد امروز کسانی مدیریت فرهنگی را در دست گرفته‌اند که خِرد را بر شمار ترجیح می‌دهند.

جنیدی با بیان اینکه در دوره مدیران فرهنگی جدید شاهد اتفاقات مثبتی هستیم، ادامه داد: بسیاری از مشکلات ناشران در نمایشگاه برطرف شده است. از جمله امسال غرفه‌ها زودتر از سال‌های دیگر به ناشران تحویل داده شد که همین کار باعث از بین رفتن بسیاری از مشکلات شد.

این نویسنده و شاهنامه‌پژوه افزود: اگر مدیریت نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برعهده اتحادیه ناشران قرار گیرد، شاهد افزایش کیفیت برگزاری نمایشگاه خواهیم بود.

مدیرمسئول انتشارات بلخ واگذاری مدیریت نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به بخش خصوصی را باعث شکوفایی نمایشگاه خواند و گفت: البته سئوال اینجاست که کدام بخش خصوصی و با کدام هزینه می‌تواند چنین مجموعه عظیمی را اداره کند.

وی در پایان با ابراز خوشنودی از رویکرد مدیران فرهنگی دولت جدید، اضافه کرد: ما امیدوار و خوش‌بین هستیم. البته هنوز بحث‌هایی در بخش ممیزی وجود دارد که قطعاً با تدبیر دولت، به زودی برطرف خواهد شد.

بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، از 10 تا 20 اردیبهشت در مصلای امام خمینی (ره) برپاست.

به ما بپیوندید: