در نشست «شبکه اجتماعی کتابخوانی بومی» مطرح شد؛

«بهخوان» به بازار فروش کتابفروشی‌ها لطمه نمی‌زند

1402/02/23-08:49

حامد حمایتکار گفت: ما به دنبال طرحی بودیم که به بازار فروش کتابفروشی‌ها لطمه نزند. قبل از اینکه آن ایده را عملی کنیم، شبکه اجتماعی «بهخوان» را با ظرفیت موجود راه‌اندازی کردیم. ما فکر کردیم این شبکه اجتماعی می‌تواند بستر خوبی را برای رسیدن به زیست‌بوم کتابخوانی فراهم کند.

 

به گزارش ستاد خبری سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، نشست «شبکه اجتماعی کتابخوانی بومی» شنبه (بیست‌وسوم اردیبهشت‌ماه۱۴۰۲) در کوشک کتاب نمایشگاه کتاب سی‌وچهارم با حضور حامد حمایتکار؛ بنیان‌گذار شبکه اجتماعی «بهخوان» و مجدالدین معلمی؛ مدیر عامل بنیاد کتاب رویش اندیشه سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد.

 

در این نشست مجدالدین معلمی درباره سابقه راه‌اندازی سایت بوکی گفت: ما زمانی فعالیت خود را آغاز کردیم که شبکه‌های اجتماعی به معنای امروزی متداول نبود. ما از نسل وبلاگ بوده و در آن فعال بودیم. با این حال، تجربه‌ای هم از فیس‌بوک و گوگل پلاس داشتیم.


معلمی ادامه داد: گروهی را در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور ایجاد کرده و وجه مشترک همه شبکه‌های مجازی آن زمان را پیدا کردیم. منطق‌مان این بود که اهالی کتاب خیلی ارتباطات اجتماعی و مستقیمی نداشتند. آن زمان سیطره نشریات بود و نشریات هم هفته‌ای یا ماهی یک‌بار منتشر می‌شد. احساس‌مان این بود اگر فضایی ایجاد شود که امکان تبادل نظر را برای اهالی کتاب ایجاد کند، فرصت خوبی فراهم می‌شود.


مدیرعامل بنیاد کتاب رویش اندیشه ادامه داد: ویژگی‌های زیادی را در این سایت داشتیم. به عنوان مثال، امکان فضای چت فراهم شده بود. آن زمان این فرصت امتیاز بزرگی بود. مسابقه کتابخوانی هم جزو موضوعات پرطرفدار سایت در آن ایام بود. ما تقریبا ماهی ۱۰ مسابقه کتابخوانی مرتبط با اقشار مختلف فعال می‌کردیم. هر فرد هم صفحه‌ای برای خود در سایت بوکی داشت.


معلمی گفت: تقریبا شبکه اجتماعی «بهخوان» ساخت مطلوب شبکه اجتماعی بوکی است. یعنی اگر می‌خواستیم بوکی را ارتقا دهیم، نزدیک به شبکه اجتماعی بهخوان می‌شد. در سایت بوکی هر فرد صفحه‌ای برای خود داشت و در آن صفحه می‌توانست کتاب‌های خوانده‌شده را معرفی، نقد و بررسی کند. از طرفی، بین افراد رقابت بود و آن‌ها بر اساس فعالیتشان امتیاز می‌گرفتند.


معلمی با بیان اینکه سایت بوکی حدود سال ۱۳۹۰ افتتاح شد، اضافه کرد: اواخر ۱۳۹۱ بود که سایت ما هک شد و کل اطلاعاتش از بین رفت. دوباره سایت را راه انداختیم. فکر می‌کنم تا سال آخری که شبکه اجتماعی ما در بستر قابل استفاده بود، رتبه آن نزدیک به ۱۰۰۰ بود. 

 

در ادامه حامد حمایتکار درباره راه‌اندازی این شبکه اجتماعی بومی با محوریت کتابخوانی توضیح داد: به‌نظرم هر که در بازار جهانی محصول بهتری داشته باشد، می‌تواند در آن بازار رقابت کند. ما تلاش می‌کنیم در این محصول بهترین باشیم. اولین قدم‌مان را در ایران با کتاب‌های فارسی‌زبان شروع کردیم. الان به‌سرعت در تلاشیم این شبکه اجتماعی را در کشورهای دیگر راه‌اندازی کنیم. 

 

وی ادامه داد: بهخوان شبکه اجتماعی کتاب است؛ هر کدام از شبکه‌های اجتماعی حول محوری حرکت می‌کنند. بعضی شبکه‌های اجتماعی به عکس تکیه دارند، بعضی‌ها روی متن کتاب تاکید بیشتری دارند. اینجا موضوع اصلی کتاب‌هاست و آدم‌ها درباره کتاب‌ها صحبت می‌کنند. اگر کسی تجربه شبکه‌های اجتماعی کتاب را داشته باشد، می‌بیند این شبکه‌ها نسبت به شبکه‌های اجتماعی دیگر فضای آرام‌تری دارند.

 

بنیان‌گذار شبکه اجتماعی «بهخوان» با بیان اینکه در این شبکه‌ها آدم‌ها با سلایق مختلف خیلی راحت صحبت می‌کنند، توضیح داد: در این شبکه‌ها تشنج دیده نمی‌شود. برای وضعیت موجود ایران و جهان نیاز است گفت‌وگوی بیشتری شکل گیرد. اگر این گفت‌وگو حول محور کتاب با عقلانیت همراه باشد، انسان‌ها متعادل می‌شوند و اندیشه‌ها بهتر رشد می‌کند.


وی با بیان اینکه ما به دنبال طرحی بودیم که به بازار فروش کتابفروشی‌ها لطمه نزند، ادامه داد: قبل از اینکه آن ایده را عملی کنیم، شبکه اجتماعی بهخوان را با ظرفیت موجود راه‌اندازی کردیم. ما فکر کردیم این شبکه اجتماعی می‌تواند بستر خوبی را برای رسیدن به زیست‌بوم کتابخوانی فراهم کند.


سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ۲۰ تا ۳۰ اردیبهشت‌ ماه ۱۴۰۲ در مصلی امام خمینی‌ (ره) و همزمان به‌صورت مجازی در ketab.ir برگزار خواهد شد. 

 

 

به ما بپیوندید: