در نشست «اینفوگرافیک در کتاب و نشریات» عنوان شد؛

خلق اینفوگرافیک کار نویسندگان است نه گرافیست‌ها

1402/02/21-18:33

یک کارشناس و مدیر هنری تاکید کرد: خلق اینفوگرافیک کار طراح و گرافیست نیست، بلکه کار نویسنده است؛ آن هم نویسنده‌ای که ذهنیت تجسمی داشته باشد.

به گزارش ستاد خبری سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، نشست «اینفوگرافیک در کتاب و نشریات» صبح امروز (پنجشنبه بیست‌ویک اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲) در غرفه کتاب‌آرا با حضور مجید کاظمی؛ کارشناس و مدیر هنری برگزار شد.


مجید کاظمی در این نشست گفت: سالیان سال است که در ایران بحث اینفوگرافیک مطرح شده است اما این مجلات همشهری بودند که اینفوگرافیک را به صورت جدی و حرفه‌ای کلید زدند. به این ترتیب رسانه‌ها کم‌کم با اینفوگرافیک آشنا شدند. اینفوگرافیک را نه طراحان گرافیک ابداع کردند و نه مدیران مجلات و نه مدیران هنری، بلکه این کتابداران بودند که آن را برای دسته‌بندی اطلاعات و تسهیل دسترسی متقاضیان‌شان ابداع کردند.


کاظمی ادامه داد: ما در تاریخ ایران هنرمندانی بسیار قوی در زمینه اینفوگرافیک داشته‌ایم. در تمدن‌های گذشته مثل تمدن بین‌النهرین، مصر و... مشاهده می‌کنیم که طراحی‌های گذشتگان شباهت زیادی به اینفوگرافیک‌های امروزی داشته است. آنان با استفاده از نمادها سعی می‌کردند پیام‌های خود را برسانند.


وی ادامه داد: در اینفوگرافی، پیام با استفاده از نمادها و به صورت غیرمستقیم منتقل می‌شود و بعضا ابهام‌هایی در آن وجود دارد که باعث می‌شود مخاطب از ذوق و خلاقیت خود برای فهم آن استفاده کند.


این کارشناس و مدیر هنری با بیان اینکه نقشه مینارد نقشه‌ای بود که برای جنگ جهانی طراحی شد و حرکت سپاه فرانسه را در روسیه نشان می‌دهد، مطرح کرد: این سپاه در مسیر حرکت خود به برف و سرما خورد و سرنوشت جالبی داشت که در نقشه مینارد با اینفوگرافی بیان شده و توجه بسیاری را به خود جلب کرده است. جدول‌های شیمی هم نوع دیگری از اینفوگرافی است که کاربرد زیادی میان مردم و علم شیمی دارد.


او با اشاره به اینکه نقشه مترو لندن یکی دیگر از اتفاقات مهم در دنیای اینفوگرافیک بود، گفت: این نقشه که مترو لندن را از بالا نشان می‌داد، تاثیر زیادی در پیدا کردن مسیر درست در مترو داشت. اینفوگرافیک‌ها به صورت کلی به دو دسته تقسیم می‌شوند؛ آماری و غیرآماری. یک بحث مهم در اینفوگرافیک، منابع قوی اطلاعات است که این ویژگی در اینفوگرافیک‌های آماری مشاهده می‌شود. داده‌های یک اینفوگرافیک خوب و جذاب باید قوی باشند و به هیچ وجه نباید تقریبی باشند. اینفوگرافیک‌های غیرآماری از داده‌های قوی برخوردار نیستند اما آن‌ها هم در بعضی حوزه‌ها جذابیت و کاربرد خود را دارند. چارت‌ها از جمله معروف‌ترین اینفوگرافیک‌های آماری به حساب می‌آیند. همچنین نقشه ارقام‌ها از دیگر نمونه‌های مهم اینفوگرافیک آماری هستند.


وی درباره چگونگی ساخت یک اینفوگرافیک خوب هم بیان کرد: خلق اینفوگرافیک کار طراح و گرافیست نیست، بلکه کار نویسنده است؛ آن هم نویسنده‌ای که ذهنیت تجسمی داشته باشد. طراح‌های گرافیست تنها در صورتی می‌توانند اینفوگرافیک خوب خلق کنند که از ویژگی‌ها و هنرهای ذهنی یک نویسنده برخوردار باشند.

سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از ۲۰ اردیبهشت آغاز به‌کار کرده و تا ۳۰ اردیبهشت‌ ۱۴۰۲ در مصلی امام خمینی (ره) و همزمان به‌صورت مجازی در ketab.ir ادامه دارد. 

به ما بپیوندید: