
نیاز جامعه امروز ایران فضیلت است نه موفقیت/ کتابهای موفقیت بازاری هستند
1402/02/21-18:53
ناصر آقابابایی در نشست «وضعیتشناسی کتب روانشناسی موفقیت» ضمن بیان اینکه نیاز جامعه ما لزوما موفقیت نیست و شاید نیاز جامعهمان فضیلت باشد، گفت: ممکن است در برخی مواقع خوشبختی در مقابل موفقیت قرار بگیرد، بنابراین شاید موفقیت لزوما چیز خوبی نباشد اما کتابهای موفقیت، آثار خوبی هستند، زیرا نکات درخورتوجهی لا به لای مطالب آنها دیده میشود.
به گزارش ستاد خبری سیوچهارمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران، همزمان با دومین روز برگزاری نمایشگاه کتاب، نشست «وضعیتشناسی کتب روانشناسی موفقیت» با حضور سوده مهتابپور؛ مترجم و ناصر آقابابایی؛ استادیار گروه علوم رفتاری پژوهشکده تحقیق و توسعه علوم انسانی سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها در سالن کوشک کتاب سیوچهارمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران برگزار شد.
دنبال خوشبختی و رضایتمندی باشیم
در این نشست ناصر آقابابایی گفت: کتابهای موفقیت میخواهند ما را در عرصهای از زندگی به موفقیت برسانند، البته برخی از این کتابها براساس تجربه شخصی نوشته شدهاند و برخی دیگر از کتابهای موفقیت به دست متخصصان نوشته شدهاند و مخاطب عام دارند.
وی افزود: امروز اگر کسی کتاب بنویسد و بگوید شما با خواندن این کتاب موفق میشوید، گفتهاش درست نیست؛ زیرا در جهان مادی که ظرفیتها محدودند، موفقیت همگان امکانپذیر نیست و افراد خاصی موفق میشوند. اینکه ما به همگان بگوییم با خواندن یک کتاب موفق خواهید شد، وعدهای دروغین است. لزوما افراد موفق، زندگی خوب و رضایتبخشی ندارند. چه بسا افراد موفقی بودهاند که دست به خودکشی زدهاند. به نظر من شاید بهتر باشد که ما به جای موفقیت، دنبال خوشبختی و رضایتمندی باشیم.
او ادامه داد: نمیدانم چرا موفقیت در جامعه ما در اولویت قرار گرفته است. ممکن است در برخی مواقع خوشبختی در مقابل موفقیت قرار بگیرد، بنابراین شاید موفقیت لزوما چیز خوبی نباشد اما کتابهای موفقیت، آثار خوبی هستند، زیرا نکات درخورتوجهی لابهلای مطالب آنها دیده میشود.
این روانشناس بیان کرد: من در فهرست کتابخانه ملی کلمه موفقیت را استعلام کردم، ۴۰۰عنوان آمد اما وقتی که کلمات سعادت و خوشبختی را استعلام کردم، حدودا ۲۰۰عنوان آمد. این نشان میدهد که گویا نیاز جامعه موفقیت است. این در صورتی است که نیاز جامعه ما لزوما موفقیت نیست و شاید نیاز جامعهمان فضیلت باشد. ممکن است که فردی موفق باشد اما لزوما فرد فضیلتمندی نباشد.
ناصر آقابابایی در پایان سخنان خود گفت: در برخی از مواقع کتابهای روانشناسی موفقیت را کتابهای زرد میدانند زیرا کتابهای مذکور عامهپسند هستند. این در صورتی است که بعضی از کتابهای روانشناسی موفقیت به دست متخصصان نام آشنا نوشته شده باشند و بعید است که افراد متخصص نامآشنا کتابهای بیهوده و به اصطلاح زردی نوشته باشند.
کتابهای موفقیت الهامبخش هستند
سوده مهتابپور نیز در ادامه این نشست گفت: شاید خواندن کتابهای موفقیت خوب باشد اما مطالعه این کتابها لزوما افراد را موفق نمیکنند. از نظر من کتابهای موفقیت الهامبخش هستند و الگوهای موفقیت را مطرح میکنند. ما موفقیت را در تعابیر دینی و مذهبیمان داریم اما اینکه چه الگویی را برای خودمان تعریف کرده باشیم، مهم است.
این مترجم بیان کرد: افراد معمولا سعی میکنند برای رسیدن به موفقیتی که برای خودشان تعریف کردهاند، راههای میانبر را طی کنند. کتابهای موفقیت راههای میانبر موفقیت را مطرح میکنند و کتابهای بازاری هستند. ما اگر بخواهیم رسیدن به فضیلتها را موفقیت بدانیم، میتوانیم از کتابهای اشخاصی چون امام خمینی(ره) و سایر شخصیتهای بزرگ دینی استفاده کنیم.
وی افزود: کتاب به تنهایی نمیتواند انسان را به سمت موفقیت ببرد، زیرا فرد باید بخواهد تا بتواند در کاری موفق شود. امروزه بازار، موفقیت را در اولویت جامعه قرار داده است. البته نمیتوان گفت که کتابهای موفقیت به هیچ فردی کمک نمیکند که موفق باشد. برخی از افراد با خواندن کتابهای موفقیت به سمت موفقیت واقعی خودشان پیش میروند.
سوره مهتابپور در پایان گفت: به نظر من همه چیز به این برمیگردد که فرد چه هدفی را برای خودش مشخص کرده است و میخواهد چه راهی برای رسیدن به آن هدف طی کند. اینکه ما میگوییم مردم ما کمتر کتاب میخوانند، شاید به این برمیگردد که ما تصویری انتزاعی از آینده کتابخوانی را برای مردم تصور کردهایم اما مردم با خواندن کتابهایی که میخوانند به آن هدف تصویر شده، نرسند.
سیوچهارمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران از ۲۰ اردیبهشت آغاز به کار کرده و تا ۳۰اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ در مصلی امام خمینی(ره) و همزمان به صورت مجازی در ketab.ir ادامه دارد.