
مخاطب کتاب همواره مخاطب ثابتی است
1401/02/28-16:23
مجازی بودن نمایشگاه در این مدت دوسال اتفاق خوبی بود، چراکه راه دیگری برای ارائه کتابها وجود نداشت. برگزاری حضوری نمایشگاه خوب است اما باید نحوه برگزاری آن تغییر کند.
به گزارش ستاد خبری سیوسومین نمایشگاه بینالمللی کتاب، الهام سادات یاسینی، دبیر بخش ترجمه نشر کتابستان، در ارتباط با برگزاری نمایشگاه حضوری کتاب پس از غیبت دوساله گفت: در این مدت دوسال، همیشه خلاء ورق زدن و لمس کردن کتاب برای مخاطب و ارتباط مستقیم مخاطب و مترجم حس میشد. نهایتاً ناشر واسط و بار کاری اصلی در این دوسال به گردن ناشر بود. مجازی بودن نمایشگاه در این مدت دوسال اتفاق خوبی بود، چراکه راه دیگری برای ارائه کتابها وجود نداشت. برگزاری حضوری نمایشگاه خوب است، اما باید نحوه برگزاری آن تغییر کند. با وجود اهمیت فروش، نمایشگاه و فروشگاه باید از یکدیگر جدا باشند. مخاطب باید با مترجم و نویسنده در ارتباط و کتاب را بررسی کند. زمانی که مخاطب صرفاً برای خرید به نمایشگاه میآید، بحث کتب بازاری مطرح میشود.
این مترجم ادامه داد: کسی که به شما در نمایشگاه، کتاب معرفی میکند، شناختی از شما ندارد. گاهاً موجب انتخابهای عجولانه هم میشود. مخاطب کتاب همواره مخاطب ثابتی است ولو قیمت بالایی داشته باشد.
یاسینی در ارتباط با همزمانی برگزاری نمایشگاه حضوری و مجازی گفت: نمایشگاه مجازی برای مخاطب خوبیهایی دارد، منجمله اینکه نیازی به حمل کتاب ندارد و کتابهای مورد نیازش را به وسیله پست و در کوتاهترین زمان به دستش میرسد. مزیتی که من متوجه این ماجرا دیدم، همین جدا شدن بخش فروشگاهی و نمایشگاهی است که در بخش حضوری کتابها را رصد و خرید را به بخش مجازی واگذار میکنم.
وی در خصوص اولویت خرید از نمایشگاه گفت: اولویت اول من خرید رمان و بعد از آن کتابهای در زمینه ویراستاری و ترجمه است.
سیوسومین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران از بیستویکم تا سیویکم اردیبهشتماه ۱۴۰۱ در دو بخش حضوری در مصلای امام خمینی(ره) و مجازی در سامانه ketab.ir برگزار میشود.