گزارشی از حضور ناشران کمک درسی در نمایشگاه کتاب

افزایش گرایش به کتب کمک درسی/ آیا معلم و مدرسه کافی نیست؟

1401/02/26-15:27

ناشران کتب کمک درسی می‌گویند در سال‌های اخیر با افزایش فروش کتب خود مواجه بوده‌اند، موضوعی که به منزله زنگ خطری برای بیشتر به حاشیه رانده شدن مدرسه است.

به گزارش ستاد خبری سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، بعد از دو سال تعطیلی نمایشگاه کتاب موضوعات اجتماعی متعددی پیرامون کتاب و مطالعه در دور سی‌وسوم قابل مشاهده است. تا جایی که در موضوع میزان گرایش به کمک درسی‌ها، تجربه‌های قابل توجهی در این سه سال به ثبت رسیده و غیرحضوری شدن مدارس موجب شده تا وزنه‌های مطالعه کتاب درسی و کمک درسی هر دو با تغییر مواجه شود.

ناشران کمک درسی در فرصت کرونا نه تنها عرض اندام بیشتری داشته‌اند، بلکه بررسی‌ها نشان می‌دهد، توجه ویژه‌ای به نیاز مخاطبان خود داشته و با تعریف اپلیکیشن، سی‌دی و ویدیو‌ها آموزشی خلأ های آموزش غیرحضوری را به دست گرفته‌اند.

برنامه شاد و هل دادن دانش‌آموز به کمک درسی
مسئول غرفه مدرسان شریف معتقد است؛ آموزش مجازی دانش‌‌آموزان را به سمت کمک درسی سوق داده است و با بررسی اجمالی کتب درسی مشاهده می‌شود که خرید کمک درسی به جد مورد نیاز است.
عزیزی با اذعان به گرانی کاغذ و کتاب افزود: با وجود افزایش قیمت کتاب، کمک درسی‌ها خریداری می‌شوند و استقبال از کمک درسی‌ها برای تمامی گروه‌های سنی مشاهده می‌شود.
مسئول غرفه قلم‌چی نیز معتقد است نه تنها فروش این موسسه در دوران کرونا کاهش نداشته، بلکه با افزایش همراه بوده و دانش‌آموزان خلأهای مطالعاتی خود را با کمک درسی جبران می‌کنند.
به گفته محمدی علاوه بر کتب چاپی، سی‌دی‌ها و ویدیوهای تهیه شده با افزایش تقاضا همراه بوده چرا که دانش‌‌آموز به ویژه در دوران کنکور و امتحانات پایان ترم خود به کتب کمک درسی نیاز دارد.
این اظهارات در حالی است که آموزش و پرورش قویاً معتقد است هیچ کم‌کاری در دوران کرونا نداشته و دانش‌‌آموزان به میزان کافی در برنامه شاد آموزش‌های لازم را دریافت می‌کنند.
اما سوالی که به وجود آمده این است که آیا تدوین کتب درسی با مشکل مواجه است و ارتباط صحیح علمی با امتحانات دانش‌‌آموزان و پدیده کنکور ندارد؟

عیار علمی کتب درسی کافی نیست
مسئول غرفه قلم‌چی معتقد است؛ کمک درسی‌ها کمک می‌کنند، تا عیار علمی دانش‌‌آموز ارتقا یابد و بسیاری از نکاتی که در کتاب درسی قید نشده، یاد بگیرد.
محمدی افزود: دانش‌‌آموز برای آموزش نکات درسی بیش از چارچوب کتابش، به کمک درسی‌ها نیاز دارد و لازم است به عنوان مثال در کنار آموزش تشریحی، آموزش تستی نیز ببیند.
مسئول غرفه انتشارات خیلی سبز، در اظهارات مشابهی معتقد است؛ درسنامه‌ها ومطالب علمی دانش‌‌آموز را برای آموزش بیشتر آماده می‌کند.
فروزنده با اشاره به طراحی بسته‌های آموزشی که بتواند به صورت کامل مورد استفاده دانش‌‌آموز قرار گرفته و نیازی به معلم و مربی نداشته باشد از افزایش گرایش به کتاب‌های کمک درسی خبر داد و افزود: در نمایشگاه حضوری نیز می‌توان اشتیاق به خرید و مطالعه کمک درسی‌ها را مشاهده کرد.
همچنین مسئول غرفه انتشارات گاج تاکید دارد، کمک درسی جای معلم و مدرسه را گرفته و اگر کتاب به صورت مناسب تدوین شود می‌تواند جایگزین خوبی باشد.
ناصری با ذکر مثالی بیان کرد: در خود گاج ما اپلیکیشن گاجینو را طراحی کردیم که می‌تواند مباحث درسی را منفک شده و به صورت گسترده در اختیار دانش‌‌آموز قرار دهد.
وی با اشاره به راه اندازی گاج مارکت برای توزیع کتاب در سراسر ایران و همچنین تولید ویدویی گفت: ما نیاز دانش‌‌آموز در آموزش مجازی را تامین کردیم تا به راحتی به منابع علمی و درسی دسترسی داشته باشد.
به گفته ناصری تمامی مطالب در کتاب درسی قابل گنجایش نیست و لازم است مباحث گسترده‌تر و نکات درسی و تستی از طریق کمک درسی‌ها مطالعه شود تا ضعف‌های کتاب درسی جبران شود.
در حالی بازارشناسی ناشران کمک درسی در دوران کرونا موفق‌تر از مدارس عمل کرده، رئیس پژوهشکده شورای نگهبان در بازدید از نمایشگاه کتاب به ضرورت فرهنگ‌سازی مطالعه در بین دانش‌‌آموزان و تقویت آموزش مدارس تاکید کرد.
عباسعلی کدخدایی گفت: لازم است ما ابتدا بنیان فرهنگی کشور را اصلاح نماییم و ترویج فرهنگ مطالعه را از مدارس آغاز کنیم. یکی از برنامه‌های اساسی در بدنه فرهنگی کشور بخصوص در دانشگاه‌ها و مدارس، علاوه بر تمرکز بر تدریس کتاب‌های درسی با اجرای برنامه‌های فرهنگی در قالب معرفی کتاب‌های جانبی و مورد نیاز مخاطب بیشتر تبلیغ شود.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: باید در تولید و انتشار کتاب‌هایی که در شکل‌گیری شخصیت افراد از همان دوران کودکی تاثیر دارد، بیشتر تمرکز کنیم. در همین راستا، آموزش عالی کشور، وزارت تحقیقات و فناوری، وزارت آموزش و پرورش و دستگاه‌های متولی از جمله وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، می‌توانند دست به دست هم دهند و با همکاری یکدیگر مشکل کاهش سرانه مطالعه در کشور را حل کنند.
دغدغه نیاز به کمک درسی‌ها برای برخی مربیان و اولیا پذیرفته نیست و معتقدند این موضوع به منزله کم‌کاری مدارس است، اما آیا برای آمادگی به کنکور کتاب‌های درسی کفاف نیاز دانش‌‌آموز را می‌کند؟
سی‌و‌سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از بیست‌ویکم آغاز شده و تا سی‌ویکم اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ در دو بخش حضوری در مصلای امام خمینی(ره) و مجازی در سامانه ketab.ir ادامه خواهد داشت.

به ما بپیوندید: