مدیر نشر نسیما در نمایشگاه کتاب تهران:

مهیاکردن شرایط جست‌وجوی بهتر به تمرکز مخاطب کمک می‌کند

1401/02/26-12:27

به گفته مدیر نشر نسیما یکی از ضرورت‌های برگزاری نمایشگاه کتاب اجرای سیستم جست‌وجوی قوی برای کمک بیشتر به مخاطبان است اگر امکان جست‌وجوی قوی‌تر در غرفه کتابخانه ملی ارائه شود بسیاری از سردرگمی‌های مخاطبان کم می‌شود.
به گزارش ستاد خبری سی‌‌و‌سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، کتایون رجبی راد در خصوص پیش بینی استقبال مردم از نمایشگاه کتاب بعد از یک وقفه دو ساله گفت: پیش بینی‌ما این بود که استقبال خیلی خوب باشد ولی ما ناشرها خودمان هم غافلگیر شدیم و کمتر از یک ماه قبل خبردار شدیم که قرار است نمایشگاه برگزار شود قطعا اگر زودتر مطلع بودیم خیلی کارها می‌توانستیم برای نمایشگاه انجام دهیم.
این ناشر درباره برگزاری نمایشگاه مجازی در کنار نمایشگاه حضوری اظهار داشت: یک سری موارد را خودمان نسبت به تولیدات‌مان متوجه شدیم، در مواردی هم اصلا فروش پایین آمد. بعضی از کتاب‌ها بود که برای ارائه و توضیح به مخاطب در نمایشگاه مشکلی ندارد، وقتی عکس جلدش روی سایت نمایشگاه مجازی قرار می‌گیرد همه در قطع رقعی نمایش داده می شود و این باعث می شود کتاب هایی که قطع دیگری دارند تصویرشان دفرمه شود. در فیپا هم، بعضی از کتاب‌ها  دقیق دسته بندی نمی‌شود،  مثلا کتاب من، ادبیات و قرآنی است، اما فیپا آن را ادبیات حساب می‌کند و خانه کتاب هم آن را در سایت در بخش ادبیات می چیند، نتیجه اینکه نه در ادبیات، نه در موضوع قرآنی فروش نمی‌رود.
  وی در ادامه توضیح داد: جالب این است کتاب‌هایی که ما اصلا فکر نمی‌کردیم در نمایشگاه‌ها فروش داشته باشد در مجازی پر فروش بود ولی کتاب‌هایی که در غرفه فیزیکی راحت می‌فروشیم، در نمایشگاه مجازی اصلا دیده نمی‌شد. چرایش را نمی‌دانم. 
رجبی اضافه کرد: کتاب داریم که شعر بزرگسال است اما بچه می‌آید آن را می‌خرد چون طرح جلدش شبیه روایت شازده کوچولو است. وقتی نمایشگاه حضوری هستیم امکان توضیح دادن کتاب وجود دارد اما در نمایشگاه مجازی ناشر نیست که توضیح دهد پس آن توضیحات باید زیر کتاب بیاید که مخاطب بداند چه چیزی را دارد می‌خرد تا مدیون مخاطب نشویم. اگر می‌خواهید نمایشگاه مجازی هم‌چنان و در فصول مختلف باشد حداقل جلوتر به ناشر اعلام شود. ناشر بتواند به روز رسانی کتاب‌هایش را انجام دهد. قبل اینکه ثبت‌نام نمایشگاه شروع شود، همه کارهای لازم را انجام دهد تا با مشکلات کمتری روبه‌رو شود. 
مدیر نشر نسیما به منظور هر چه بهتر برگزار شدن نمایشگاه پیشنهاد داد: اگر بتوانند امکان جست‌وجوی قوی‌تری را در غرفه کتابخانه ملی ارائه دهند خیلی از سردرگمی‌های مخاطبان کم می‌شود. مورد بعدی اینکه امکان تبلیغات چه در نمایشگاه فیزیکی و چه مجازی برای همه به طور یکسان فراهم شود. ناشری که تعداد عنوان بیشتری دارد و 200-300 کارمند و بودجه دولتی دارد، نباید با ناشر خصوصی، کسی که تعداد عنوان کتاب، کمتری دارد مقایسه شود. نکته مهمتر اینکه بهتر است نمایشگاه به صورت تخصصی و با تعداد محدودی از ناشران اما در چند دوره در سال برگزار شود.
وی درباره راهکارهای ترویج کتابخوانی بیان‌ داشت: اگر از هر کتابی که تولید می‌شود نهاد کتابخانه‌ها به تعداد کتابخانه‌ها خرید کند. این کتاب بتواند در همه‌جا باشد و آن کتاب‌های قدیمی بیاید در حوزه «وقف در گردش» قرار بگیرد، کمک بسزایی به ترویج کتابخوانی خواهیم کرد.
مدیر نشر نسیما در پایان ‌درباره تازه‌های این نشر گفت: از کوفه تا کربلا، ده قدم ده نام،  ترس از تنهایی نوشته خانم روزبهانی که داستان‌هایی است درباره زن‌های تنها که علت تنهایی زن‌ها را ریشه یابی می‌کند و تلنگری است به جامعه و کتاب بهاربستان از جمله تازه های نشر ما برای مخاطبان است.
سی‌و‌سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از بیست‌ویکم تا سی‌ویکم اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ در دو بخش حضوری در مصلای امام خمینی(ره) و مجازی در سامانه ketab.ir  برگزار می‌شود.

به ما بپیوندید: