تحلیل چشم‌انداز عربستان 2030 در نمایشگاه کتاب

1398/02/10-09:25

موسسه‌ی فرهنگی ابرار معاصر تهران اقدام به برگزاری مراسم رونمایی کتاب «چشم‌انداز عربستان 2030 فراز و فرود» در سالن جلال آل‌احمد سی‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران کرد.
به گزارش ستاد خبری سی‌و‌دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، حسین آجورلو، دوشنبه (9 اردیبهشت‌ماه) در این نشست با اشاره به اهمیت کشور عربستان در منطقه‌ی خاورمیانه گفت: قطعا تحلیل مسایل خاورمیانه بدون توجه به تحولات عربستان، خالی از خطا نخواهد بود ولی در کشور ما بعضی مواقع شاهد برخورد احساس با این مسئله هستیم.
وی افزود: ما در موسسه‌ی فرهنگی ابرار معاصر تهران سعی کردیم با تحلیل و نقد بی‌طرفانه‌ی سند 2030 عربستان، اثری کاربردی در حوزه‌ی دیپلماسی ارایه نماییم.
کارشناس دنیای عرب در ادامه گفت: تا قبل از به قدرت رسیدن سلمان بن عبدالعزیز و حتی اوایل روی کار آمدن وی، با وجود شاهزاده‌‌های صاحب نفوذی مثل محمد بن نایف که بر صندلی ولیعهدی تکیه زده بودند، چشم‌اندازی از پا گرفتن محمد بن سلمان در ریل قدرت وجود نداشت.
وی افزود: رشد سریع محمد بن سلمان در ساختار قدرت سیاسی عربستان ایجاب می‌‌کرد با اجرای یک سلسله کارها جایگاهش تثبیت شود. طرح آزادی‌‌های اجتماعی برای زنان که شامل حق رانندگی و حضور در ورزشگاه می‌‌شد همچنین تهاجم به یمن و سفرهای متعدد به دور دنیا و ملاقات با سیاستمداران تراز اول جهان از جمله‌ی این اقدامات بود.
وی گفت: در ادامه بن سلمان با توجه به قیمت پایین نفت در آن زمان، سفارش تدوین یک سند توسعه را به چند پژوهشگاه خارجی داد.
آجورلو افزود: در تهیه‌ی سند ظاهرا گفته شده کاری با بعد سیاسی و توسعه‌ی سیاسی در عربستان نداشته باشید چراکه هیچ اثری از آن در سند دیده نمی‌شود.
به گفته‌ی وی؛ محمدبن سلمان نظر مثبتی نسبت به دیدگاه‌‌های محمد بن زاید ولیعهد امارات در حوزه‌ی توسعه دارد و قائل به آزادی‌‌های اجتماعی و نه سیاسی همراه با بهره‌گیری از تکنولوژی‌‌های روز است.
وی افزود: در این سند تاکید بر کاهش نقش نفت در بودجه‌ی دولت و افزایش سهم مالیات شده است که با اخذ مالیات بر کالاهای مضر مثل تنباکو و نوشابه‌ی گازدار شروع شد. همچنین برای اولین بار اقدام به اخذ مالیات بر ارزش افزوده شد که باعث افزایش دو برابری قیمت کالاها گردید.
وی در ادامه گفت: یکی از برنامه‌‌های کلان این سند واگذاری آرامکو غول نفتی دنیا بود ولی هیچ طرف خارجی حاضر به این معامله نشد چراکه وظایف زیادی به عهده‌ی آرامکو گذاشته شده که هیچکدام در حوزه‌ی فعالیت آرامکو نیست.
آجورلو با تاکید بر اینکه این سند محصول دوران زمامداری اوباما و قیمت پایین نفت بود گفت: الان دیگر اوبامایی نیست که از اعراب متحد امریکا می‌‌خواست مشکلاتشان را خودشان حل کنند. با آمدن ترامپ و افزایش نسبی قیمت نفت و تغییر دیدگاه‌های آمریکا ورق برگشته است و عربستان سعی می‌‌کند سندی مدرن را با شیوه‌‌های سنتی به پیش ببرد که قطعا تا زمانی که شیوه‌ی حکمرانی متحول و مدرن نشود امکان‌پذیر نیست.

سی‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «خواندن توانستن است» از 4 تا 14 اردیبهشت ماه در مصلی امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.

به ما بپیوندید: