علیرضا دبیر در نشست بررسی کتاب‌های ورزشی از نگاه کارشناسان:

ناشران ورزشی از مظلوم‌ترین اصناف ایرانند

1392/02/15-08:30

نشست «بررسی کتاب‌های ورزشی از نگاه متخصصان تربیت بدنی و ورزش» با حضور علیرضا دبیر، قهرمان اسبق کشتی جهان و المپیک و میثم زمان‌آبادی، دبیرکل انجمن ورزشی‌نویسان ‌عصر روز (شنبه، چهاردهم اردیبهشت) در سرای اصلی اهل قلم برگزار شد. در این جلسه علیرضا دبیر از ناشران ورزشی به عنوان یکی از مظلوم‌ترین اصناف فرهنگی یاد کرد.-

به گزارش ستاد خبری بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، در ابتدای این جلسه که از ساعت 15 و 15 دقیقه برگزار شد، دکتر دبیر با بیان این‌که در حوزه ورزشی تدریس نمی‌کند،‌ گفت: در حوزه کارشناسی ورزش، استادان بزرگی وجود دارند که می‌توانند به آسیب‌شناسی کتاب‌ در حوزه ورزش بپردازند اما با توجه به عملکرد ورزش ایران در سال‌های اخیر باید به این مساله اعتراف کرد که در زمینه علوم ورزشی پیشرفت چندانی نداشته‌ایم.

عضو کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران با اشاره به جا نیفتادن مقوله کتاب و کتابخوانی در جامعه ورزشی ایران اضافه کرد: نهادهای فرهنگی ورزشی ایران دست‌کم باید یک برنامه‌ریزی 12 ساله مدون را برای توسعه فرهنگ مطالعه در کشورمان انجام دهند. متاسفانه ورزشکاران ایرانی به سختی تمرین علمی و اصولی را قبول می‌کنند.

دبیر ضمن بازگو کردن خاطراتش از قهرمانی در المپیک سال 2000 سیدنی، گفت: سال 79 وقتی مفتخر به کسب مدال طلای بازی‌های المپیک شدم، صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران از من و دیگر افتخارآفرینان و مدال آوران المپیک سیدنی بارها برای حضور در برنامه‌هایی متعدد دعوت کرد. به یاد دارم در یکی از این برنامه‌ها به صراحت اعلام کردم که هدف اصلی من ادامه تحصیلات دانشگاهی است. مدتی بعد چند نفر ضمن اظهار لطف به من،‌ گفتند  دبیر: از سال 67 همه خاطراتم از حضور در دنیای کشتی را در دفتر‌های 100 برگی نوشته‌ام. همچنین مشقت‌هایی را که به خاطر کم کردن وزن و تمرینات آماده‌سازی در اردوهای تیم ملی کشتی با آن‌ها روبه‌رو شدم، مکتوب کرده‌ام که امیدوارم به زودی فرصتی برای انتشار زندگی‌نامه‌ام پیدا کنم  که قصد ترک تحصیل را داشتند اما با شنیدن صحبت‌های من در تصمیم خود تجدیدنظر کرده‌اند و این برای من جای خوشحالی و افتخار دارد.

استاد دانشگاه علامه طباطبایی تهران، انسان موفق را فردی عنوان کرد که در ابعاد مختلف فعالیت می‌کند و افزود: هر فردی حتی رییس‌جمهوری یک کشور باید چهره‌ فرهنگی شاخصی داشته باشد و با این شخصیت به دیگران پیام بدهد. من هم سعی می‌کنم با انتشار کتابی از قبل و بعد از قهرمانی در جهان و المپیک و همچنین زندگی پرمشقت سیاسی که با آن روبه‌رو بودم، به دیگران پیام بدهم. درباره وجه تسمیه نام خانوادگی دبیر هم باید بگویم که در خانواده‌ای تحصیل‌کرده و بامطالعه پرورش یافته‌‌ام و به همین دلیل عنوان دبیر برای نام خانوادگی ما انتخاب شده است. حتی شاید بین افراد فامیل سطح اطلاعات من از همه پایین‌تر باشد.

قهرمان اسبق المپیک نوشتن خاطراتش از حضور در رویدادهای مهم ورزشی جهان را یکی از بزرگترین دغدغه‌هایش عنوان کرد و افزود: سال 1379 قرار بود زندگینامه‌ من منتشر شود که به دلیل برخی ملاحظات از انتشار آن منصرف شدم. از سال 67 همه خاطراتم از حضور در دنیای کشتی را در دفتر‌های 100 برگی نوشته‌ام. همچنین مشقت‌هایی را که به خاطر کم کردن وزن و تمرینات آماده‌سازی در اردوهای تیم ملی کشتی با آن‌ها روبه‌رو شدم، مکتوب کرده‌ام که امیدوارم به زودی فرصتی برای انتشارش پیدا کنم.

در ادامه نشست میثم زمان‌آبادی، دبیرکل انجمن ورزشی‌نویسان با بیان خاطره‌ای از حضورش در مکان برگزاری بازی‌های المپیک 2012 در لندن، گفت: این مسابقات در دو منطقه وست‌وود و سالن اکسل لندن برگزار می‌شد. در حاشیه برگزاری مسابقات المپیک، فروش برخی اجناس آزاد بود که در هر دو منطقه کتاب‌های ورزشی بسیار زیادی که دربرگیرنده زندگینامه‌های قهرمانان بزرگ ورزشی نوشته شده بودند، به تماشاگران دیدارهای این رویداد مهم عرضه می‌شد و کتاب خاطرات سباستین کوئه،‌ دونده نامدار انگلستان  زمان‌آبادی: همه نسخه‌های کتاب زندگی نامه پیوس با نام «فرشاد آقای گل» مدتی پس از انتشار به فروش رسیدند و این کتاب نایاب شد اما متاسفانه هنگامی که زندگی‌نامه علی دایی برای ارایه به بازار نشر آماده شده بود،‌ وکیل وی با انتشارات پهلوان تماس گرفت و خواست این اثر در کتابفروشی‌ها توزیع نشود  پرفروش‌ترین این آثار بود. متاسفانه در بین این آثار، نامی از قهرمانان برجسته ایرانی به چشم نمی‌خورد.

زمان‌آبادی درباره رواج بیوگرافی‌نویسی ورزشی در کشورمان،‌ گفت: سال 1375 انتشارات پهلوان زندگینامه دو تن از چهره‌های شاخص فوتبال ایران به نام‌های فرشاد پیوس و علی دایی را در قالب کتاب منتشر کرد. همه نسخه‌های کتاب زندگینامه پیوس با نام «فرشاد آقای گل» مدتی پس از انتشار به فروش رسیدند و این کتاب نایاب شد اما متاسفانه هنگامی که زندگینامه علی دایی برای ارایه به بازار نشر آماده شده بود،‌ وکیل وی با انتشارات پهلوان تماس گرفت و خواست این اثر در کتابفروشی‌ها توزیع نشود. این در حالی بود که جمشید صداقت‌نژاد، مولف این اثر حدود سه ماه با علی دایی نشست و برخاست کرد و زحمات زیادی برای تدوین و انتشار کتاب  کشیده بود. مساله این است که بسیاری از چهره‌های ورزشی کشورمان همه چیز را به مقوله‌های اقتصادی گره می‌زنند، در حالی که یک چهره ورزشی با انتشار زندگینامه‌اش ماندگارتر خواهد شد.

رییس انجمن روزنامه‌نگاران ورزشی ایران،‌ نگاه به مقوله کتابخوانی در ایران را نادرست دانست و افزود: متاسفانه برخی  چهره‌های ورزشی کشورمان برای مطالعه کردن، ملامت می‌شوند؛ برای مثال، نیما نکیسا (دروازه‌بان تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی 1998) معتقد است به خاطر کتاب خواندن و علاقه‌اش به مباحث فرهنگی از دنیای ورزش طرد شده است.

زمان‌آبادی عملکرد رسانه‌ها در معرفی تازه‌های نشر ورزش را خوب توصیف کرد اما آن را کافی ندانست و اضافه کرد: نشریه تماشاگر صفحاتی را به معرفی کتاب‌های حوزه ورزش اختصاص داده است و در برنامه کاوش هم که از شبکه ورزش سیما پخش می‌شود،‌ تازه‌های نشر ورزشی معرفی می‌شوند و البته بخش ورزش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) هم نقش پررنگی در شناساندن کتاب‌های روز ورزش به علاقه‌مندان دارد و تنها این سه منبع برای آشنایی مخاطبان با عملکرد انتشارات ورزشی وجود دارد.

در ادامه نشست  دبیر: سال‌هاست که از تشک کشتی دور بوده‌‌ام اما در این دوران کتاب شاخصی در زمینه آموزش فنون این ورزش به چشمم نخورده است. این در حالی است که در این 10 سال تکنیک‌ها و فنون جدیدی در ورزش کشتی پدیدار شده‌اند که باید مربیان و کشتی‌گیران کشورمان با آن‌ها آشنا شوند  علیرضا دبیر به ارتباط موثر مقوله‌های فرهنگ، اقتصاد، سیاست و ورزش اشاره کرد و افزود: سال 1988 اقتصاد کشور چین وضعیت چندان مطلوبی نداشت و ورزش این کشور هم متاثر از همین مساله بود اما با گذشت 20 سال، به دنبال رشد و شکوفایی اقتصادی، ورزش چین هم در اکثر رشته‌ها حرف اول را زد. پس مولفه‌های اقتصادی،‌ فرهنگ،‌هنری، سیاسی، ورزشی و ... به نحوی مکمل یکدیگرند.

عضو هیات رییسه شورای شهر تهران ضمن مطلوب دانستن عملکرد این شورا طی سال‌های اخیر گفت: سال گذشته تمام جلسات در نمایشگاه کتاب با هماهنگی شورای شهر تهران برگزار شد و این شورا هر سال نقش عمده‌ای در برگزاری نمایشگاه کتاب تهران دارد.

دبیر با انتقاد از سرانه مطالعه در کشورمان افزود: متاسفانه آمار اعلام شده از سوی رسانه‌ها درباره سرانه مطالعه، قابل استناد نیست و در حوزه مطالعات ورزشی هم باید اذعان کرد که فعالیت معاونت فرهنگی وزارت وزرش و جوانان نمره قبولی نمی‌گیرد. بیشترین زمان برای تربیت قهرمانان ورزشی در اختیار آموزش و پرورش است و نمی‌توان برای تعلیم مبانی فرهنگی و اخلاقی روی ورزشکاران بالای بیست سال سرمایه‌گذاری کرد و سنین نوجوانی را نادیده گرفت. بنابراین، نهادهای آموزشی باید این مساله را جدی بگیرند و برنامه‌ریزی منظمی برای آن داشته باشند. سرمایه‌گذاری روی مربیان زحمتکش شهرستانی موضوع دیگری است که باید با مساعدت معاونت فرهنگی وزارت ورزش و جوانان انجام شود.

قهرمان اسبق جهان از ناشران ورزشی به عنوان یکی از مظلوم‌ترین اصناف نام برد و اضافه کرد: متاسفانه هنوز کتاب و کتابخوانی با حوزه‌ ورزش ایران بیگانه‌اند. سال‌هاست که از تشک کشتی دور بوده‌‌ام اما در این دوران کتاب شاخصی در زمینه آموزش فنون این ورزش به چشمم نخورده است. این در حالی است که در این 10 سال تکنیک‌ها و فنون جدیدی در ورزش کشتی پدیدار شده‌اند که باید مربیان و کشتی‌گیران کشورمان با آن‌ها آشنا شوند.

زمان ‌آبادی  زمان‌آبادی: بخش ورزش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) نقش پررنگی در شناساندن کتاب‌های روز ورزش به علاقه‌مندان دارد  در پایان نشست با تاکید بر لزوم انجام مطالعات گسترده از سوی روزنامه‌نگاران و گزارشگران ورزشی، گفت: میان اهالی رسانه‌ مثلی معروف است که روزنامه‌نگاران هر روز صبح با ذهنی پر وارد تحریریه می‌شوند و در پایان روز کاری با ذهنی خالی به خانه‌های خود می‌روند. طبیعی است اگر روزنامه‌نگاران و خبرنگاران ورزشی در حوزه‌‌‌‌های تخصصی خود مطالعه مستمر نداشته باشند،‌ نمی‌توانند در این حوزه به موفقیت‌های شایان توجهی برسند.

 وی ضمن اشاره به حرکت رسانه‌ها به سمت تخصصی شدن، افزود: لازمه کار موثر خبرنگاران در گروه‌های تخصصی، آگاهی از حوزه‌ای است که باید در آن فعالیت کنند و در واقع، یک خبرنگار در کنار تحصیل علوم ارتباطات باید به طور تخصصی در حوزه‌ای که فعالیت می‌کند، مطالعه داشته باشد. برای مثال، امروزه امکان این‌که یک روزنامه‌نگار در رشته واترپلو به سطوح عالیه تحصیلی برسد یا یک گزارشگر اسکواش به مدارج بسیار بالای تحصیلی این ورزش دست پیدا کند، وجود دارد اما متاسفانه هنوز در دانشکده‌های علوم ارتباطات کشورمان کتاب‌هایی نظیر «تئوری‌‌های ارتباطات» که سال 1980 منتشر شده است، تدریس می‌شود.

زمان‌آبادی درباره تفاوت روزنامه‌نگاری و کتاب‌نویسی ورزشی،‌ توضیح داد: روزنامه‌نگاران ورزشی نگاهی حرفه‌ای به ارزش‌های هفت‌گانه خبری به ویژه شهرت دارند که این مساله باید در کتاب‌های ورزشی هم نمود پیدا کند.

سرای اصلی اهل‌قلم نمایشگاه در نیم‌طبقه شبستان، ابتدای ورودی 15 واقع شده است.

 بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تا 21 اردیبهشت برپاست.

 

به ما بپیوندید: