مدیر کمیته رسیدگی به تخلفات ناشران تأکید کرد

برخورد قانونی با هرگونه تخلف در جعل نام خلیج فارس

1393/02/11-18:33

مدیر کمیته رسیدگی به تخلفات ناشران بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از برخورد قانونی و قاطع با هر گونه تخلف و جعل نام خلیج فارس در این نمایشگاه خبر داد.

به گزارش ستاد اطلاع‌رسانی بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، مدیر کمیته رسیدگی به تخلفات ناشران در جلسه هم‌اندیشی با خبرنگاران گفت: تاکنون 2 جلسه از جلسات هیأت رسیدگی به تخلفات ناشران را برگزار کرده‌ایم و علاوه بر گزارش‌هایی که به منظور طی شدن روال قانونی و عادی نمایشگاه تهیه شده است، امسال ابعاد نظارتی کمیته‌ها را تقویت کرده‌ایم و با تقویت بازرسان کمیته تلاش می‌کنیم روال عادی و قانونی نمایشگاه، فرایند منطقی خود را داشته باشد.

«همایون امیرزاده» با بیان این مطلب افزود: طبیعتاً افزایش شمار بازرسان در کمیته ناشران، استحکام در آرای صادره و حصول اطمینان از گزارش‌هایی که به هیأت نظارت می‌رسد، از اهداف ماست تا بر این اساس، با رویکرد نظارت قوی‌تری کار خود را ادامه دهیم. به همین منظور، در جلسه اول بازرسان و کمیته ناشران داخلی با هم جلسه‌ای داشتند و در این زمینه تبادل نظرهایی صورت پذیرفت.

امیرزاده با تاکید بر اینکه در این جلسه برای جلوگیری از تخلفات راه‌های مختلفی بررسی شد، اظهار کرد: باید به سمتی برویم که حقوق ناشران حرفه‌ای به ویژه برخی از ضوابط برگزاری را اصلاح کنیم. اگر چه ماهیتاً جنبه‌های نظارتی ما در قالب پیشنهاد است، اما این پیشنهادها تدوین می‌شود و پس از برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تقدیم ریاست نمایشگاه می‌شود تا برای تصمیمات مناسب در سال‌های آینده مد نظر قرار گیرند.

وی با اشاره به نتیجه این 2 جلسه اظهار کرد: از نظر هیأت نظارت، بر اساس ضوابط اعلام شده 23 عنوان تخلف برشمرده شد که عدول از این مؤلفه‌ها و موازین به عنوان تخلف محسوب خواهد شد و پس از طی مراحل قانونی، از طرف هیأت برخورد لازم صورت خواهد گرفت.

امیرزاده موارد تخلف را چنین بیان کرد: کتب غیرمجاز به آثاری گفته می‌شود که مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را نداشته باشند. فروش و عرضه این آثار در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ممنوع است. در بخش بین‌الملل نیز با توجه به اینکه کتاب‌های ورودی به نمایشگاه با ضوابط نشر کشور همخوانی ندارند، با آثاری که به امنیت سیاسی و اخلاقی کشور خدشه وارد کنند و به خصوص در حوزه بین‌الملل آثاری که نام خلیج فارس را جعل کرده باشند، برخورد لازم صورت می‌گیرد.

مدیر کمیته رسیدگی به تخلفات ناشران افزود: خلیج فارس به عنوان نماد صلح و دوستی در منطقه ریشه در فرهنگ این ملت دارد و با هر گونه جعل عنوان این آبراه بزرگ که با هویت دینی، ملی و اقتصاد ما پیوند می‌خورد، شدیداً برخورد می‌شود. بی‌توجهی به این موضوع قابل تحمل نیست و قطعاً ما به عنوان برگزارکنندگان و مجریان این رخداد در صورت کوتاهی، مورد نکوهش قرار خواهیم گرفت. لذا با این مسئله برخورد خواهیم کرد.

وی افزود: نبود مکانیزم مشخص در این زمینه و وجود اشکالاتی در آیین‌نامه‌های انضباطی این خلاء را به وجود آورده و باید سریعاً این خلاء را پر کنیم.

مدیر کمیته رسیدگی به تخلفات ناشران موارد دیگر تخلفات را چنین برشمرد: ارائه و فروش کتب سایر ناشران ممنوع است، اما تبصره‌ای که برای این موضوع وجود دارد این است که کتب مرجع، قرآن و مفاتیح و دایره‌المعارف‌ها مشمول این بند نیستند، ولی اگر در همین موارد شاکی خصوصی وجود داشته باشد، طبیعتاً برای رعایت حقوق مؤلفان و مصنفان، ناشران ارائه‌کننده این آثار هم باید رضایت ناشر اصلی را کسب کنند.

به گفتة امیرزاده، عرضه کتب بدون شناسنامه، کتب غیرمرتبط با سالن، کتب منتشرشده از سال 87 به قبل (کتب مرجع و فاخر مشمول این بند نیستند) و عدم تحویل گرفتن به‌موقع غرفه با توجه به حساسیتی که در این رابطه وجود دارد، از دیگر تخلفاتی است که به آنها رسیدگی می‌شود.

وی افزود: واگذاری غرفه به غیر، عدم استفاده از کارتخوان، ارائه اطلاعات نادرست، فروش کالایی غیر از کتاب (ارائه لوح‌های فشرده مربوط به کتاب شامل این بند نیست)، عدم رعایت دستورالعمل ابلاغی، معاوضه بن با وجه نقد، عدم پذیرش بن کاغذی و بن الکترنیکی، اجرای فعالیت‌های جنبی بدون هماهنگی، هرنوع تبلیغ خارج از ضابطه، مخدوش بودن قیمت پشت جلد، حضور افراد غیر مسئول در غرفه، برهم زدن نظم عمومی در سالن، عدم نصب کارت شناسایی، ایجاد مزاحمت صوتی و عدم رعایت شئونات اسلامی برای غرفه‌داران از دیگر این موارد است.

بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، از 10 تا 20 اردیبهشت در مصلای بزرگ امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.

به ما بپیوندید: