کاوه میرعباسی:

بازدیدکنندگان اصلی نمایشگاه مخاطبان عام هستند

1393/02/10-12:14

این مترجم معتقد است بیشترین جمعیت حاضر در نمایشگاه را مخاطبان عام تشکیل می دهند و تغییر مسائل کیفی تاثیر چندانی در استقبال از نمایشگاه نخواهد داشت.

«کاوه میرعباسی» مترجم در گفت و گو با ستاد اطلاع رسانی بیست و هفتمین نمایشگاه کتاب تهران درباره استقبال مخاطبان در این دوره از نمایشگاه کتاب عنوان کرد: هرساله جمعیت قابل توجهی از نمایشگاه دیدن می کنند و هربار که وارد شبستان می شوید، می توانید این ازدحام را از نزدیک مشاهده کنید. بیشترین جمعیت حاضر در نمایشگاه را مخاطبان عام تشکیل می دهند و به نظرم تغییر مسائل کیفی تاثیر چندانی در استقبال از نمایشگاه نخواهد داشت.

وی با اشاره به این که نبض بازار کتاب فروشی های تهران را نه در کریم خان که در کتاب فروشی های محلی و فروش کتاب های عامه پسند باید جستجو کرد ادامه داد: بسیاری از ناشرانی که آثارشان کیفیت و کمیت چندانی ندارد بیش از ناشران تخصصی و شناخته شده در نمایشگاه فروش می کنند. این آثار عموما با مشکل مجوز مواجه نمی شوند و در مقایسه با تیراژ ناچیز کتاب های دیگر، شمارگان چشم گیری دارند. در واقع همین آثار هستند که چرخ بازار نشر را به گردش در می آورند. از این رو گرچه اتفاقات کنونی عرصه نشر امیدوار کننده است اما در استقبال از نمایشگاه تاثیر چندانی نخواهد داشت.

میرعباسی همچنین درباره اقدامات مثبت مدیران فرهنگی دولت جدید گفت: دو کتاب را 3 سال پیش برای اعطای مجوز به وزارت ارشاد سپرده بودم که هیچ جوابی از وضعیت آنها دریافت نمی کردم . یکی از این کتاب ها رساله ای درباره رمان بینوایان بود و برایم بسیار عجیب بود که چرا این کتاب ها هنوز در اداره کتاب به سرمی برند. خوشبختانه این 2 کتاب به تازگی مجوز چاپ و نشر گرفته اند و فکر می کنم با ادامه این روند می توان انتظار اتفاقاتی مثبت را عرصه فرهنگی داشت.

این مترجم در پایان مکان برگزاری نمایشگاه را خالی از مشکل خواند و اظهار کرد: چنانچه برای تجهیز تهویه چاره ای اندیشیده شود و امکانات و مساحت مناسبی در اختیار ناشران مهم قرار گیرد می توان شاهد استقبال بیشتری بود.

بیست‌وهفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در روزهای 10 تا 20 اردیبهشت 1393 در مصلی بزرگ امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.

به ما بپیوندید: