مدیرانتشارات توس:

تولیدات ناشران از طریق رسانه های دولتی و غیر دولتی معرفی شود

1393/02/10-12:07

مدیرانتشارات توس معتقد است شرکت ناشران کمک درسی و ازدحام آن ها در فضای عمومی نمایشگاه از بار فرهنگی این رویداد کاسته است.

«محسن باقرزاده» مدیر انتشارات توس در گفت و گو با ستاد اطلاع رسانی بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی کتاب در باره این دوره از نمایشگاه کتاب بیان کرد: اتفاقات مثبتی در مدت کوتاه حضور مدیران فرهنگی دولت جدید افتاده که نشانه های آن در دوره های آتی نمایشگاه دیده خواهد شد.

وی در ادامه به حضور ناشران کمک درسی و عمومی در فضای عمومی نمایشگاه اعتراض کرد و گفت: شرکت این ناشران و تبلیغات دائمی آن ها که از طریق بلندگوها اعلام می شود، از بار فرهنگی نمایشگاه کاسته است.

باقرزاده افزود: این ناشران در هر زمان و مکان دیگری امکان ارائه و فروش آثارشان را دارند و بهتر است از حضور آن ها در نمایشگاه بین المللی کتاب جلوگیری شود. زیرا ازدحام این ناشران و اختصاص بخش قابل توجهی از فضای نمایشگاه به آن ها بار منفی ایجاد می کند.

وی همچنین با توضیح این نکته که مصلی مکان مناسبی برای برگزاری نمایشگاه کتاب نیست، یادآورشد: سال هاست که ناشران و نویسندگان این مطلب را بیان می کنند و ترتیب اثری داده نمی شود، اتفاقاتی از این دست شاید به دلیل وجود نداشتن مدیریتی ثابت در نمایشگاه است. چنانچه شخص یا گروهی به عنوان مدیر یا مدیران دائمی نمایشگاه معرفی شوند و هر سال مسئولیت برگزاری این اتفاق فرهنگی را بپذیرند، امکان حل برخی مشکلات فراهم خواهد شد.

مدیرانتشارات توس عنوان کرد: رادیو و تلویزیون اهمیت چندانی به پوشش خبری کتاب های تازه و تولیدات ناشران نمی دهند و حتی برخی خبرگزاری ها برای انجام این امر، هزینه های قابل توجهی را از ناشران مطالبه می کنند که به نظرم این در شان فرهنگ کشور نیست و بهتر است در این دوره مدیران فرهنگی تدبیر مناسبی بیاندیشند تا تولیدات فرهنگی ناشران از طریق رسانه های دولتی  و غیر دولتی معرفی شود و از این طریق باعث رونق هر چه بیشتر نمایشگاه شوند.

وی در پایان رویکرد، مدیران فرهنگی را درخور مقام و مرتبه فعالان این بخش دانست و توضیح داد: بیشتر ناشران این احساس را دارند که نگاه مسئولان کنونی ارشاد با مدیران گذشته متفاوت است و بسیاری از مشکلات نظیر دریافت مجوز در حال حل شدن است. انتشارات توس مجموعه ای 22 جلدی داشت که در دوران مدیران فرهنگی گذشته موفق به دریافت مجوز نشده بود. امامدیران جدید با صبوری به این مسئله رسیدگی کردند و خوشحالم که این مجموعه ارزشمند موفق به اخذ مجوز شد و همین مسئله نشان دهنده این موضوع است که نگاه مدیران فرهنگی به نگاهی توام با اعتماد و مهر تبدیل شده است. البته فعالان بخش فرهنگ و ادب و مدیران فرهنگی برای رقم زدن اتفاقات جدی تر و مهم تر نیازمند زمان هستند و امیدوارم آثار این وقایع در نمایشگاه های آتی کتاب دیده شود.

بیست‌وهفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در روزهای 10 تا 20 اردیبهشت 1393 در مصلی بزرگ امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.

به ما بپیوندید: