رئیس جمهور در آیین افتتاح بیست‌وهفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران:

نمایشگاه کتاب نوعی تعامل سازنده با جهان و محل تلاقی فرهنگ‌هاست

1393/02/09-13:30

دکتر حسن روحانی در مراسم افتتاحیه بیست وهفتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران ضمن سپاسگزاری از فعالان حوزه نشر، خطاب به آنان گفت: اخلاق و فرهنگ ما در سایه کار شما شکل می‌گیرد. هیچ‌کس در ممیزی بالاتر از افکار عمومی نیست. آنان می‌دانند که از چه کتابی استقبال کنند و چه کتابی را در گوشه انزوا بگذارند.

به گزارش ستاد اطلاع رسانی بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی رییس جمهور کشور در آیین افتتاحیه بیست و هفتمین نمایشگاه کتاب، با تبریک این رویداد مهم فرهنگی به اصحاب فرهنگ و کسانی که در صنعت نشر و کتاب فعال هستند، گفت: کلمه کتاب و نام کتاب هم با فرهنگ ایرانی و هم با فرهنگ اسلامی ما عجین است. اگر حضرت موسی(ع) را به عنوان شکافنده نیل می‌شناسند و اگر عیسی(ع) را زنده‌کننده مردگان می‌دانند، پیامبر عظیم‌الشأن اسلام را به عنوان «صاحب کتاب» می‌شناسند.

 

وی افزود: معجزه پیامبر ما کتاب است و یکی از اولین اشیایی که ما مسلمانان و خانواده‌های ایرانی از دوران خردسالی با آن آشنا می‌شویم، کتاب و حداقل قرآن مجید است. جالب آنکه ارتباط ما مسلمانان با ادیان آسمانی دیگر و پیروان مکاتب توحیدی نیز با کلمه «کتاب» شکل می‌گیرد و آنها را «اهل کتاب» می‌نامیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه کتاب به معنای ظهور و بروز خرد و اندیشه انسان است،‌ اظهار کرد: به همان اندازه که اندیشه و خرد دارای حرمت است، کتاب،‌ نویسنده و نشردهنده آن نیز دارای حرمت و احترام است. البته حرمت کتاب یا آفریننده اثر تنها با بیان و زبان میسر نیست و ما باید در قانون،‌ مقررات و حمایت‌ها و در امنیت اجتماعی و فرهنگی نیز تلاش کنیم تا حرمت اهل قلم را نگاه داریم، زیرا قلم مورد احترام آفریننده جهان است و در قرآن نیز به آن قسم یاد شده است.

دکتر روحانی همچنین با تأکید بر اینکه مسیر خلق کتاب و کتابخوانی باید هر چه بیشتر هموار شود، افزود: آن حبل متینی که ما را به همه اعصار و دوران و به همه کشورها و افکار و زبان و راه و روش آنها متصل می‌کند، کتاب است. کتاب مانند فرهنگ و دین مرز نمی‌شناسد و ارزشی است ورای همه مرزهای سیاسی و جغرافیایی.

تأکید بر آزادی فکر و نقد

رئیس جمهور افزود: اگر می‌خواهیم کتاب جایگاه اصلی خود را بیابد، باید همه مراحل امنیت و آرامش را برای آفریننده، ناشر و عرضه‌کننده کتاب فراهم کنیم، زیرا بدون آزادی، فکر و خرد و اندیشه واقعی انسان روی کاغذ نمی‌آید.

دکتر روحانی ادامه داد: کتاب به معنای آن است که ما از دیروزمان باز نمی‌مانیم و نسبت به فکر فردایمان نیز فاصله نمی‌گیریم. اگر کتاب می‌خواهد جامعه ما را در مسیر تعالی و پیشرفت قرار دهد، باید با نقد توأم باشد. کتاب و نقد و همچنین اندیشه و نقد متمم و مکمل یکدیگرند. کدام اندیشه است که بدون نقد پیش برود و کمال یابد و کدام نقدی است که بدون اندیشه بتواند مفید باشد؟

وی با بیان اینکه در دنیای کتاب باید زمینه برای نوشتن بهتر، آرام‌تر و بدون دغدغه فراهم شود، افزود: خلق اثر بدون دغدغه میسر است، بنابراین باید بگذاریم آنچه در اندیشه وجود دارد، روی صفحه کاغذ خودنمایی کند.

رئیس جمهوری با بیان اینکه دولت در پی سانسور دولتی نیست، گفت: همان‌طور که می‌بینیم، امروز بیشترین نقد از دولت و دولتمردان انجام می‌شود و من به دولتی که شرایطی را برای نقد فراهم آورده است، افتخار می‌کنم. نقد حق همه گروه‌هاست، اما پسندیده نیست که با پول بیت‌المال، دولتی که منتخب مردم است و با رأی اکثریت مردم شروع به کار کرده، تخریب شود.

دکتر روحانی از منتقدان دولت خواست با نام خود و جناح خود سخن گویند، نه با نام ملت ایران. وی ادامه داد: راه ملت ایران روشن است و در عصر حاضر، به دنبال آرامش، اعتدال، پیشرفت و اخلاق است. اگر گروهی می‌خواهند ذهن مردم را از تعالی اخلاقی بازدارند و با اتهام و تخریب، به افکار جامعه ضربه بزنند، یادشان باشد که امسال سال فرهنگ و اقتصاد است، نه سال تخریب و دروغ و نه سال مشغول کردن مردم به حوادث غیرواقعی و رویدادهای تخیلی که از ذهن کوچک برخی برمی‌خیزد.

وی با بیان اینکه باید به دنبال «فرهنگ مقاومتی» نیز باشیم، گفت: فرهنگ مقاومتی فرهنگی است که بتواند در برابر انواع موج‌های انحرافی مقاومت کند.

رئیس جمهوری درباره ممیزی کتاب نیز گفت: جامعه ما و اعتقادات ما چارچوبی را برای همه نویسندگان پدید می‌آورد. این چارچوب منافع و مصلحت ملی، احترام به دین و عقاید مردم، احترام به اسرار کشور و احترام به تمامیت ارضی و وحدت ملی است و ملت ما به کسانی که بخواهند در جامعه تفرقه ایجاد کنند، فرصت نخواهد داد.

دکتر روحانی با تأکید بر لزوم حفظ اعتدال و وحدت مردم، گفت: نباید اجازه داد عده‌ای در میان ما تفرقه ایجاد کنند و با استفاده از شرایط امروز منطقه، فضای کشور را بر هم بزنند. نمایشگاه کتاب نوعی تعامل سازنده با جهان و یک دیپلماسی عمومی و محل تلاقی فرهنگ‌ها و اندیشه‌هاست.

وی با بیان اینکه نمایشگاه کتاب فقط محل فروش کتاب نیست، اظهار کرد: اینجا جولانگاه فرهنگ و ظهور و بروز عقلانیت و اندیشه است.

رئیس جمهوری در پایان با تشکر از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دست‌اندرکاران برگزاری بیست‌وهفتمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب و ضمن سپاسگزاری از فعالان حوزه نشر، خطاب به آنان گفت: اخلاق و فرهنگ ما در سایه کار شما شکل می‌گیرد. بنابراین باید کار را برای شما آسان کرد. هیچ‌کس در ممیزی بالاتر از افکار عمومی نیست. آنان می‌دانند که از چه کتابی استقبال کنند و چه کتابی را در گوشه انزوا بگذارند.

دکتر روحانی در پایان گفت: این دولت معتقد است که دخالتش را در همه امور کمتر کند و کار را به صاحبان و پیشکسوتان هر رشته واگذار کند.

به ما بپیوندید: