وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین افتتاح نمایشگاه کتاب:

بلوغ فرزانگی یک ملت را باید در فروغ کتاب‌هایش جست و جو کرد

1393/02/09-12:46

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم افتتاحیه بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهرانبا تاکید بیشتر به واگذاری امور نمایشگاه به تشکل های نشر گفت: نمایشگاه کتاب نقش به سزایی در تقویت اقتصاد نشر دارد این نمایشگاه با تاکید بر جنبه های حرفه ای، نخبه گزینی و خانواده محوری می تواند بسیار تاثیر گذار باشد.

به گزارش ستاد اطلاع رسانی بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، «علی جنتی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم افتتاحیه بیست و هفتمین دوره نمایشگاه کتاب با تاکید بر اینکه نمایشگاه کتاب یکی از بزرگترین رویدادهای فرهنگی کشور محسوب می شود، گفت: بلوغ فرزانگی یک ملت را باید در فروغ کتاب هایش جست و جو کرد. با وجود وارد شدن دنیای مجازی و دسترسی به کتاب های الکترونیک، هم چنان رابطه انسان با کتاب نا گسستنی است. زیرا مطالعه کتاب تزکیه جان و دل را در بر دارد. کتاب زبان گویای پدید آورندگانی است که رمز و رازهای هستی را در آن پنهان کرده اند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نقش کتاب در میزان دانایی افراد را انکار ناپذیر دانست و اظهار کرد: هیچ ملتی را بدون داشتن کتاب نمی توان ملتی با فرهنگ و فرهیخته به حساب آورد. در سال های اخیر شاهد گسترش مراکز پژوهشی، انتشار اطلاعات و افزایش آمار دانشجویان بودیم و به طور کلی جهش قابل ملاحظه ای در علم و دانش داشتیم.

علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به رشد بی سابقه عناوین کتاب بیان کرد: ما شاهد رشد کتاب در موضوعات و عناوین مختلف بودیم و  با چاپ 66هزار عنوان کتاب که نیمی از آنها چاپ اول بود به رشدی بی سابقه در کتاب رسیدیم.

وی با بیان اینکه حوزه نشر نیازمند حمایت جدی است، ادامه داد: حوزه نشر باید با حمایت دولت و پرداختن به موضوع مخاطب شناسی و توجه به بخش های نرم افزار و سخت افزاری به جایگاه ایده آل خود دست پیدا کند. صنعت نشر آمیزه ای از علم و هنر است که با اقتصاد رابطه مستقیم دارد. بنابراین باید با سیاست گذاری های کلان و راهبردهای نوین، اقدامات کلیدی در این حوزه انجام داد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره سرانه مطالعه در کشور توضیح داد: سرانه مطالعه کشور ما نسبت به سایر کشورهای همسایه قابل قبول است اما سرانه مطالعه برای کشور با سابقه فرهنگ غنی ایران مطلوب نیست و باید افزایش پیدا کند. ما وارث تاریخ و فرهنگ ایران هستیم و باید این کشور را به جایگاه واقعی خود برسانیم.

جنتی با بیان به اینکه تقدیر از ناشران چراغ علم را روشن نگاه می دارد، در ادامه به نقش نمایشگاه کتاب اشاره کرد و افزود: نمایشگاه کتاب نقش به سزایی در تقویت اقتصاد نشر دارد این نمایشگاه با تاکید بر جنبه های حرفه ای، نخبه گزینی و خانواده محوری می تواند بسیار تاثیر گذار باشد.

وی در پایان صحبت های خود نگاه نمایشگاه امسال  را نگاهی کیفی تلقی کرد و ادامه داد: در این دوره از نمایشگاه نشست های تخصصی برگزار می شود اما نگاه کمی از این گونه فعالیت ها برداشته شده است و ما به سمت نگاهی کیفی رفتیم. همچنین تاکید بیشتری به واگذاری امور نمایشگاه به تشکل های نشر داشتیم.

به ما بپیوندید: