محمد حقی خبر داد؛

انتشارات کتابستان با ۳۰۰ عنوان در نمایشگاه سی‌ و پنجم حضور دارد

1403/02/19-17:30

مدیرعامل انتشارات کتابستان گفت: این انتشارات با ۳۰۰ عنوان کتاب در سی‌ و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران حضور دارد که از این تعداد ۴۰ عنوان برای اولین بار در نمایشگاه کتاب عرضه می‌شود. 

محمد حقی به ستاد خبری سی ‌و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: «کتابستان» در سی ‌و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با ۳۰۰ عنوان کتاب حضور دارد که از این تعداد ۴۰ عنوان برای اولین بار در نمایشگاه کتاب عرضه شده‌ است. 

او با اشاره به اینکه غرفه انتشارات کتابستان در سی‌ و پنجمین نمایشگاه کتاب هر روز پذیرای نویسندگان و مخاطبان است، ادامه داد: از بین ۳۰۰ عنوان کتاب عرضه شده ۶۰ عنوان مربوط به کتاب‌هایی است که در اسفند سال ۱۴۰۲ و فروردین ۱۴۰۳ به چاپ رسیده و قرار است در سی ‌و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در اختیار مخاطبان قرار گیرد. 

حقی درباره تنوع آثار انتشارات کتابستان در این دوره نمایشگاه کتاب گفت: «ابرشهر» یک رمان عرفانی ۱۴۰۰ صفحه‌ای است که در ۳ جلد منتشر شده است. این کتاب از زمان «محمد محروق» شروع شده و تا زمان امام خمینی(ره) ادامه می‌یابد و ۱۲۰۰ سال عرفان شیعه را در قالب قصه برای مخاطب تعریف می‌کند.

او با اشاره به اینکه خواننده با شخصیت این عارف نامدار شیعه آشنا می‌شود و از نکات ناب و احوال عرفانی او بهره‌مند می‌گردد، ادامه داد: در واقع این اثر تاریخ عرفان شیعه را در قالب یک رمان برای مخاطبان بازگو می‌کند.

مدیرعامل انتشارات کتابستان همچنین با اشاره به رمان «خون دریا» گفت: این رمان درباره عملیات کربلای ۴ و کربلای ۵ و ماجرای شهدای غواص به خواننده اطلاعات ارزشمندی می‌دهد. 

حقی با بیان اینکه داستان این رمان را یک جانباز اعصاب و روان روایت می‌کند که هم اکنون در قید حیات است ادامه داد: این رمان به نوعی یک رمان روان‌شناسانه محسوب می‌شود که به دوران دفاع مقدس می‌پردازد. 

به گفته او، رمان «مربای گل» و «مربای انار» هم در ۲ جلد به چاپ رسیده است که داستان آن طنزگونه است و اتفاقاتی را که برای یک خانواده در تبریز پیش آمده روایت می‌کند.

مدیرعامل انتشارات کتابستان همچنین از رمان «دلسوز» نوشته سیدمصطفی موسوی نام برد که یک رمان عاشقانه اجتماعی است و زندگی یک طلبه و ماجراهای او را در دوران طلبگی بازگو می‌کند.

حقی به دیگر آثار عرضه شده انتشارات کتابستان در نمایشگاه کتاب امسال اشاره کرد و ادامه داد: «باروت سوخته» نوشته زهرا اسعد عنوان رمان دیگری است که برای اولین‌بار به نمایشگاه کتاب می‌آید.

او به رمان «نجیب بنی امیه» نوشته علیرضا ساختار اشاره کرد و گفت: این رمان از رمان‌های دینی است که قرار است در چند جلد به چاپ برسد. در این رمان ماجرای یکی از خاندان بنی‌امیه به خواننده معرفی می‌شود.

مدیرعامل انتشارات کتابستان یادآوری کرد: همانطور که می‌دانید خاندان بنی‌امیه در تاریخ مشهورند به دشمنی با خاندان پیامبر گرامی اسلام و اهل بیت علیهم‌السلام، اما شخصیت این داستان که خالدبن سعید نام دارد از مریدان پیامبر(ص) است. او جزو معدود خاندان بنی امیه است که به پیغمبر اکرم صلی‌الله علیه‌وآله‌وسلم و علی(ع) دوستی، ارادت و علاقه خاصی دارد. به  گفته حقی جلد اول این کتاب به نمایشگاه کتاب تهران رسیده است‌.

مدیر انتشارات کتابستان همچنین به رمان «راهی» که یک رمان دینی است اشاره کرد و گفت: مولف این رمان، رضوان کفایتی نام دارد و داستان آن به صدر اسلام بر می‌گردد که شخصیت اصلی داستان بعد از شهادت پیامبر اکرم(ص) به دشمنی می‌پردازد.

حقی با اشاره به اینکه برای شخصیت اصلی داستان اتفاقاتی رخ می دهد که برای خوانندگان بسیار جذاب است، ادامه داد: این داستان مروری است بر اتفاقات سقیفه که منجر به غصب خلافت امیرالمومنین علی علیه السلام می‌شود.

او سپس به مجموعه ۵ جلدی «پرتوهای درخشان» اشاره کرد که شرح زیارت جامعه کبیره است. مدیرعامل انتشارات کتابستان گفت: این مجموعه یکی از آثار فاخر و درجه یک است که امسال روانه بازار نشر شده است و در نمایشگاه کتاب به علاقه‌مندان عرضه می‌شود. 

حقی با اشاره به اینکه «پرتوهای درخشان» مربوط به یکی از آثار درجه یک شیعه درباره شرح زیارت جامعه کتابی است به نام «الانوار الساطعه فی شرح زیارت الجامعه» که مولف آن مرحوم آیت‌الله شیخ‌جواد کربلایی است.

به گفته او، ایشان از علمای نامدار تهران بودند که در سال ۱۳۹۰ رحلت کردند. این کتاب از لحاظ معارف شیعه جزو کتاب‌های ممتاز محسوب می‌شود که مورد تعریف و تمجید بزرگان واقع شده است. 

مدیر انتشارات کتابستان با بیان اینکه کتاب‌های این انتشارات عمدتا رمان‌های تاریخی، دینی و اجتماعی هستند، عنوان کرد: نشر کتابستان رمان‌های شناخته شده‌ای برای نوجوانان دارد و امسال نیز ۳۰ عنوان رمان نوجوان در غرفه خواهیم داشت. 

حقی ادامه داد: امسال کتاب‌های انتقادی نسبت به غرب و مسئله اسرائیل هم خواهیم داشت که ۸ عنوان تالیف و ترجمه به صورت اختصاصی به موضوع فلسطین و اسرائیل می‌پردازند.

حقی با بیان اینکه درباره مسئله فلسطین و غزه در انتشارات با تشکیل یک کارگروه ترجمه توانستیم مجموعه‌ای از کتاب‌ها را رصد و برای ترجمه انتخاب و چاپ کنیم، بیان کرد: نخستین اثر، کتاب «بازگشت به حیفا»، یکی از مشهورترین آثار غسان کنفانی و از نامورترین آثار ادبی فلسطین و ادبیات معاصر عربی است و توانسته نمایی از ماجرای «النکبه» را به زیبایی در لباس داستانی بلند به تصویر بکشد. «تل‌آویو سقوط کرد» نوشته نویسنده لبنانی سمیه علی‌هاشم عنوان کتاب جدیدی است که سعیده‌سادات حسینی آن را به فارسی ترجمه کرده است.

حقی ادامه داد: این کتاب ماجرای یک گروه لبنانی است که می‌خواهند اسرائیل را از بین ببرند. این کتاب در سال ۱۴۰۱ توانست جایزه جشنواره کتاب فلسطین را به دست آورد. 

مدیر انتشارات کتابستان از ۴ کتاب دیگر هم نام برد که امسال در نمایشگاه کتاب عرضه می‌شوند. به گفته او «آنجا به دنیا آمدم، اینجا به دنیا آمدم» تالیف مرید البرغوثی، نویسنده نامدار فلسطینی است که قلم جذاب و شیوایی دارد. انسیه‌سادات هاشمی این کتاب را به فارسی برگردانده که ادامه کتاب «بازگشت به رام الله» است. در این کتاب به ماجراهای خود و پسرش در بازگشت به رام‌الله پس از سال‌ها دوری پرداخته است. 

مدیر انتشارات کتابستان ادامه داد: کتاب دیگر به قلم ایلان پاپه، استاد تاریخ و پژوهشگر با نام «بزرگ‌ترین زندان زمین» است که قبلا کتاب «ده غلط مشهور درباره اسرائیل» را از او چاپ کرده‌ایم. کتاب جدید پاپه را مهدی خانعلی‌زاده و مریم قره‌گزلو ترجمه کردند. در این اثر به غزه از منظر سیاست‌های اسرائیل و محدویت‌های آن که غزه را تبدیل به زندان کرده، نگاه شده است. 

این فعال فرهنگی حوزه نشر اضافه کرد: کتاب دیگری با عنوان «یادم نمی‌آید مرده باشم» به قلم اکبر صحرایی منتشر شده که مجموعه داستان آن ادای دینی است به شهدای غزه و ایده اصلی آن هم پس از حمله به بیمارستان غزه خلق شد. 

حقی از کتاب دیگری با نام «اکسیژن برای مردگان نیست» به قلم هبه ابونداء، شاعر و نویسنده فلسطینی نام برد که پس از عملیات طوفان الاقصی به دنبال بمباران‌های رژیم صهیونیستی در منطقه خان‌یونس واقع در جنوب غزه به شهادت رسید. 

به گفته او، مترجم این رمان انسیه‌سادات هاشمی است. موضوع رمان «اکسیژن برای مردگان نیست» حوادث فلسطین و انقلاب‌های عربی است و آرزوی مشترک این مردمان برای دستیابی به آزادی و عدالت را همچون آتشی سوزان در دل ملت‌ها به تصویر می‌کشد. «اکسیژن برای مردگان نیست» در سال ۲۰۱۷ در «جایزه شارجه خلاقیت عرب» مقام دوم را کسب کرد. کتاب «نت‌های رها» از راضیه تجار مجموعه داستان‌های جذابی است که مربوط به مسئله زنان است.کتاب «فقط امام رضا(ع) بخواند» هم نوشته سیدمیثم موسویان برنده جایزه جلال، مجموعه داستان‌های دینی است که به نمایشگاه کتاب رسیده است.

سی ‌و پنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ در محل مصلی امام خمینی(ره) به شکل حضوری و در سامانه ketab.ir به صورت مجازی برگزار می‌شود. 

به ما بپیوندید: