معرفی ویژگی‌های زبان و ادبیات فارسی در آخرین روز نمایشگاه کتاب استانبول

1394/08/20-09:51

نشست معرفی ویژگی‌ها و برجستگی‌های ممتاز زبان و ادبیات فارسی عصر روز گذشته در آخرین روز فعالیت غرفه ایران در نمایشگاه کتاب استانبول برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران، این نشست با حضور دکتر علی گوزل ازل دکتر محمد آتلای، دکتر محمد حسن‌زاده، دکتر توفیق سبحانی، علی اوجبی و شماری از دانشجویان مقطع دکترای زبان فارسی دانشگاه استانبول از ساعت 18 – 16 در محل غرفه ایران برگزار شد.

در ابتدای این نشست پس از معرفی ویژگی‌های ممتاز و برجستگی‌های زبان و ادبیات فارسی از سوی اوجبی، دکتر علی گوزل به تبیین سیر تاریخی و تاثیر متقابل زبان فارسی و ترکی پرداخت.

وی ضمن اشاره به این نکته که برخی از سلاطین عثمانی مکاتبات خود را گاه به زبان فارسی نگاشتند و پادشاهان صفوی به زبان ترکی مکالمه می‌نمودند بر این مطلب تاکید داشت: در سال 1900 میلادی در دانشگاه دارالفنون استانبول ابتدا دو زبان فارسی و عربی در کنار هم مطرح شدند اما در سال 1938 این دو رشته تفکیک شدند و در اثر تلاش‌های هلموت ریتر آلمانی و احمد آتش موسسه خاورشناسی را تاسیس و در سال 1963 زبان‌های عربی و فارسی در قالب دو گروه و دو رشته مستقل در دانشگاه استانبول آغاز به کار کرد.

وی در ادامه گفت: این دانشگاه در حال حاضر قریب به 500 دانشجو مقطع کارشناسی، 35 دانشجو مقطع کارشناسی ارشد و 13 دانشجوی دکتری دارد.

دکتر محمد حسن‌زاده نیز در این نشست گفت: یکی از مهم‌ترین راه‌های تقویت نفوذ زبان فارسی در ترکیه حمایت از ناشران و مترجمانی است که به فرهنگ و ادب ایران زمین ارج می‌نهند. ارسال جدیدترین کتاب‌ها به دانشگاه‌های زبان فارسی و نیز حمایت از پایان‌نامه‌های دانشجویان این رشته می‌تواند راهگشا باشد.

بخش بین‌الملل سی و چهارمین دوره نمایشگاه کتاب استانبول دیروز به کار خود پایان داد. موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران به نمایندگی از نشر جمهوری اسلامی ایران در این دوره از نمایشگاه شرکت نموده بود. در روز پایانی نمایشگاه به منظور ترویج زبان و ادبیات فارسی و فرهنگ غنی ایران نزدیک به 300 عنوان کتاب در حوزه‌های زبان و ادبیات فارسی، ایران‌شناسی و کودک و نوجوان از طرف موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران به کتابخانه مرکزی گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه استانبول اهدا شد.

دیدار با نماینده کشور آلماتی، آذربایجان و پیشنهاد برخی از آثار کلاسیک آذری از جمله رمان‌ها و داستان‌های کهن به فارسی، دیدار با نماینده teda، نشست معرفی و برگردان متون ادب کلاسیک، رونمایی از کتاب آفاق عرفان ابن عربی، رایزنی برای برگردان کتاب‌های کودک و نوجوان به زبان ترکی، معرفی 16 مولوی پژوه، نمایش 300 عنوان کتاب‌های فارسی و معرفی ادبیات ایران و معرفی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از جمله فعالیت‌های غرفه ایران در این دوره از نمایشگاه بوده است.

سی و چهارمین نمایشگاه کتاب استانبول 24 آبان ماه به کار خود پایان می‌دهد. بخش بین الملل این نمایشگاه دیروز به کار خود پایان داد.

به ما بپیوندید: