موسسه نمایشگاه های فرهنگی ایران برگزار نمود

نشست معرفی و برگردان متون ادبی کلاسیک درنمایشگاه استانبول

1394/08/18-09:38

موسسه نمایشگاه های فرهنگی ایران دردومین روز ازبرگزاری نمایشگاه کتاب استانبول نشست معرفي و بررسي برگردان متون ادبي كلاسيك چون غزليات مولانا، بوستان سعدي و منظومه ليلي و مجنون نظامي را درغرفه ایران برگزارنمود.

به گزارش روابط عمومی موسسه نمایشگاه های فرهنگی ایران، نشست معرفي و بررسي برگردان متون ادبي كلاسيك چون غزليات مولانا، بوستان سعدي و منظومه ليلي و مجنون نظامي با حضور پروفسور ناجي عبدالرحمان توقما استاد بازنشسته دانشگاه إستانبول و استاد مدعو دانشگاه بوقازايچي از تركيه و دكتر توفيق سبحاني و علي اوجبي درعصرروزدوم نمایشگاه در محل غرفه موسسه نمايشگاه های فرهنگي ايران برگزار شد.

 در اين نشست گروهي از دانشجويان زبان فارسي و شاگردان پروفسور نيز حضور داشتند. مترجم ضمن بيان انگيزه خود از ترجمه منظوم سه كتاب ياد شده به دشواريهای اين مقوله اشاره كرد. ترجمه وي از ليلي و مجنون نظامي وزن ندارد ولي در قالب مثنوي است. در ترجمه غزليات مولانا نيز از ميان ٣٠٣ غزل تنها يك غزل مطابق با قواعد علم عروض به تركي ترجمه كرده است. زيرا وي بر اين باور است كه چنين مهمي در زبان تركی امكان پذير نيست. او شرح سودي را به دليل جامعيت برترين شرح دانسته و ترجمه دكتر توفيق سبحانی از اثار مرحوم گولپينارلي را ترجمه ای روان و قابل قبول توصيف نكرد. پروفسور ناجی در پايان از دو اثر در آستانه نشر خود خبر داد. ١) اثري حاوي ١٦٠٠ تعبير و اصطلاح در باره مقوله مردن در متون و منابع فارسي و ٢) تصحيح مثنوي وأمق و عذرا أسيري بر اساس نسخه منحصر به فرد تركيه.

رونمایی از کتاب آفاق عرفان ابن عربی

درادامه برنامه های غرفه موسسه نمایشگاه های فرهنگی ایران در نمایشگاه کتاب استانبول از ساعت ٥ الي ٦ بعد از ظهر درنشستي از كتاب "آفاق عرفان ابن عربي" نوشته دكتر محمود أرول قليچ از منشورات نشر هرمس در غرفه ایران رونمايي شد. اين كتاب در قالب ٥ بخش به زندگي،آثار و نظريه وجود شناسي ابن عربي مي پردازد. اثر ياد شده در واقع پايان نامه مقطع دكترای نويسنده است. وی در طَی سالهای ٢٠٠٥ تا ٢٠٠٨ رياست موزه اسلامی را بر عهده داشته و هم اينك رييس انجمن خطي دانشگاه كمبريج، عضوافتخاري انجمن محی الدين بن عربی در آكسفورد و نيز دبير اتحاديه كنفرانس كشورهای عضو كنگره اسلامی است. كتاب"هرمس هرمسيان"جديدترين اثر وی مي باشد كه در آستانه نشر قرار دارد.

سی و چهارمین دوره نمایشگاه کتاب استانبول با حضور 700 ناشر و موسسه  فرهنگی و انتشاراتی ترک در 9 سالن تا 24 آبان ماه دایر است. رومانی مهمان ویژه این دوره از نمایشگاه است.

به ما بپیوندید: