مدیرعامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران:

اولین حضور نشر ایران زیر یک پرچم واحد و فضایی منسجم

1393/07/27-16:01

امیرمسعود شهرام‌نیا، مدیرعامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران در نشست خبری تشریح دستاوردهای نشر ایران در شصت‌ و ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت گفت: برای نخستین بار نشر ایران زیر پرچم واحد و در فضایی منسجم در نمایشگاه کتاب فرانکفورت حضور پیدا کرد.

به گزارش روابط عمومی موسسه نمایشگاه های فرهنگی ایران نشست خبری تشریح دستاوردهای نشر ایران در شصت‌ و ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت صبح امروزبا حضور سیدعباس صالحی، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، امیرمسعود شهرام‌نیا، مدیرعامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران، نادر قدیانی، رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران، علیرضا ربانی، مدیر آژانس ادبی غزال و جمعی از خبرنگاران برگزار شد.

امیرمسعود شهرام‌نیا، مدیرعامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران در این مراسم، گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، ایران در 20 نمایشگاه کتاب خارجی حضور خواهد یافت. البته ممکن است در طول زمان، تغییراتی رُخ دهد (هم از سوی کشور میزبان و هم از سوی ایران) که در حضور یا عدم حضور ایران در این نمایشگاه‌ها تاثیر بگذارد.

وی درادامه گفت: نمایشگاه کتاب فرانکفورت مهم‌ترین نمایشگاه کتاب، نه فقط برای ما بلکه برای همه ناشران دنیا محسوب می‌شود. حتی اگر ما نمی‌خواستیم نگاه اقتصادی به نمایشگاه کتاب فرانکفورت داشته باشیم، به نظر من باید در این نمایشگاه حضور پیدا می‌کردیم چرا که نوعی تشخص فرهنگی محسوب می‌شود.

مدیرعامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران افزود: در این راستا از مدت‌ها قبل، حدود 240 متر فضا از این نمایشگاه را اجاره کردیم؛ 200 متر به آثار بزرگسال و 40 متر دیگر آن به غرفه کودک و نوجوان اختصاص یافت.

شهرام‌نیا توضیح داد: در این دوره سعی کردیم، دکور و رنگ و ویژگی‌های آن دور از فرهنگ غنی ایران نباشد. مبنای طراحی دکور این بود که هم بتوانیم بیشتر امکان حضور ناشران را داشته باشیم و هم امکان عرضه کتاب‌هایی که ناشرانِ آنها به‌صورت مستقیم در نمایشگا حضور نداشتند، فراهم کنیم.

وی با بیان این‌که نخستین بار نشر ایران زیر پرچم واحد و در فضایی منسجم در نمایشگاه کتاب فرانکفورت حضور پیدا کرد، افزود: در این دوره از نمایشگاه کتاب فرانکفورت، سعی شد فضایی برای ناشرانی که می‌خواهند به صورت مستقیم در این نمایشگاه حضور داشته باشند، فراهم شد و همچنین تشکل‌‌های نشر نیز فضای مستقلی در اختیار داشتند.

مدیرعامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران با بیان این‌که رویکرد این موسسه تصدی‌گری نیست بلکه تسهیل‌گری و حمایت در دستور کار ما قرار دارد، ادامه داد: با اتخاذ این سیاست کوشیدیم، ناشران و نویسندگان از حضور در نمایشگاه کتاب فرانکفورت بهره‌مند شوند.

شهرام‌نیا با بیان این‌که باید در راستای تهیه برنامه‌های محتوایی بهتر و غنی‌تر برای نشر ایران در دوره‌های آینده نمایشگاه کتاب فرانکفورت، گام برداشت، گفت: از شرکت در نمایشگاه کتاب فرانکفورت چندین هدف داشتیم که اولین هدف ما معرفی نشر ایران بود. همچنین با هدف اقتصادی و ایجاد امکان گفت‌وگو و فروش کتاب‌ها در این نمایشگاه شرکت کردیم که در این راستا حدود 200 نشست در غرفه ایران برگزار شد.

وی بیان کرد: ایران توانست در این دوره از نمایشگاه کتاب فرانکفورت، برای نخستین‌بار با رئیس این نمایشگاه نشست برگزار کند؛ در این نشست، صحبت‌هایی چون تمجید از حضور حرفه‌ای‌تر ایران در این دوره از نمایشگاه کتاب فرانکفورت، گفت‌وگو برای مهمان ویژه شدن ایران از بعد از سال 2017، استفاده از تجربیات نمایشگاه کتاب فرانکفورت و دعوت از آنها برای حضور در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران صورت گرفت.

مدیرعامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران ادامه داد: در راستای فعال نگه داشتن غرفه ایران در این دوره از نمایشگاه کتاب فرانکفورت و با هدف اجرای برنامه‌های محتوایی، روزانه سه ساعت برنامه‌هایی متنوع با حضور نویسندگان برجسته ایران در این غرفه اجرا می‌شد؛ یک روز از این نمایشگاه نیز با عنوان روز ایران اختصاص یافت که در این روز ضیافت ویژه‌ای با حضور بسیاری از ناشران برجسته برپا شد.

شهرام‌نیا در پایان سخنانش، با بیان این‌که تجربه حضور خبرنگاران در این دوره از نمایشگاه کتاب فرانکفورت، از جمله اتفاقات خوب به شمار آمد، گفت: در این نمایشگاه کوشیدیم، نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را به‌صورت جامع معرفی و برای آن بازاریابی کنیم.

به ما بپیوندید: