با حضور پدیدآورندگان کتاب ومسوولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

مجموعه یازده جلدی فرهنگ کتاب و کتابخوانی رونمایی شد

1389/02/18-08:30

مجموعه یازده جلدی فرهنگ کتاب و کتابخوانی در سرای اهل قلم نمایشگاه بین­المللی کتاب تهران رونمایی شد.

به گزارش ستاد خبری بیست و سومین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران این فرهنگ به کوشش "حمید قبادی­دانا" و "محمد اللهیاری­فومنی" و از سوی شرکت تعاونی کارآفرینان فرهنگ و هنر منتشر شدهاست.
قبادی، مشاور معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم رونمایی این کتاب با بیان این که جامعه ما جامعه­ای اهل مطالعه و کتابخوان است، گفت: در برخی رسانه­ها و از سوی افرادی که کوچک­ترین اطلاعی از وضعیت مطالعه در کشور ندارند، تبلیغ می­شود که جامعه ما اهل مطالعه نیست که این موضوع از اساس بی­پایه است.
وی با بیان این که مجموعه یازده جلدی فرهنگ کتاب و کتابخوانی به دنبال وجود یک خلاء اطلاعاتی و آماری از وضعیت سرانه مطالعه در کشورهای مختلف تهیه و منتشر شده است، افزود: داده­های آماری و اطلاعاتی این کتاب می­تواند در بررسی وضعیت مطالعه در کشور و همچنین مؤلفه­­های آشنایی با پژوهشی در محاسبه نرخ مطالعه در کشورهای مختلف مورد استفاده قرار گیرد.
در این نشست همچنین محمد اللهیاری، مدیرکل کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و از پدیدآورندگان این مجموعه با بیان این که اطلاعات این مجموعه به صورت سند و از طریق مراکز ملی آمار جمع­آوری شده است، تصریح کرد: پس از جمع­آوری اطلاعات به صورت سند، اسناد ارزش­گذاری شده و به گروه ترجمه سپرده شد تا پس از برگردان به فارسی و ویرایش چاپ و منتشر شود.
وی تصریح کرد: در گردآوری این فرهنگ یکی از نکات مهم، تمرکز بر فعالیت­های کشورها برای توسعه کتابخوانی بود و این که سرانه مطالعه چگونه و بر اساس چه معیارهایی محاسبه می­شود.
در این نشست همچنین مصطفی امیدی، مدیرکل دفتر مطالعات فرهنگی و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این که معاونت امور فرهنگی در سال­های گذشته فعالیت­های متعددی به منظور ارتقاء سطح فرهنگ کتابخوانی انجام داده که از جمله آن می­توان به برگزاری نمایشگاه کتاب تهران در فضایی جدید، برگزاری مراسم و برنامه­­های متعدد ویژه هفته کتاب و احداث کتابخانه­های باز اشاره کرد.
امیدی افزود: انتشار فرهنگ کتاب و کتابخوانی مرهون تلاش­های تعاونی کارآفرینان فرهنگ و هنر است و معاونت امور فرهنگی وظیفه خود می­داند تا از چنین فعالیت­هایی حمایت کند.

به ما بپیوندید: