در نشست بررسی مجموعه "دستاوردهاي فرهنگي انقلاب" عنوان شد

افزايش 25 درصدي نشر پس از پيروزي انقلاب اسلامی

1389/02/18-08:30

عباس كريمي، نويسنده "كتاب و كتابخواني" از مجموعه 10 جلدي "دستاوردهاي فرهنگي انقلاب" گفت: آنچه از آمار قبل از انقلاب بدست آمده، حدود 212 ناشر و انتشار سالانه 2 هزار عنوان كتاب را شامل مي‌شود. اين در حالي است كه اكنون با افزايش 25 درصدي، سالانه حدود 53 هزار عنوان اثر به چاپ مي‌رسند.

به گزارش ستاد خبري بيست و سومين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران به نقل از ستاد خبری سراي اهل قلم، نشست نقد و بررسي مجموعه كتاب‌هاي "دستاوردهاي فرهنگي انقلاب" با حضور مهرداد نصرتي، عباس كريمي و صديقه موسوي در سراي اهل قلم بيست‌وسومين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران، برگزار شد.
مهرداد نصرتي در ابتداي اين نشست، با اشاره به تعبيري از محمدرضا شفيعي كدكني، استاد دانشگاه، با عنوان "كتاب‌هاي ساندويچي"، براي اين قبيل آثار، سخنراني خود را آغاز كرد و اظهار داشت: درعصر حاضر كه سرعت، حرف اول را مي‌زند و فرصتي براي مطالعه كتاب‌هاي حجيم نيست، آثاري مانند اين مجموعه و مانند رباعي در شعر، كوتاه و گوياي نياز مخاطبند.
وي با اشاره به سرفصل‌هاي جلد هفتم اين مجموعه، "كتاب و كتابخواني"، با موضوع روايت وضعيت كتاب و كتابخواني قبل از انقلاب؛ دوره قاجار و پهلوي و نيز دوران پس از انقلاب، گفت: هر يك از اين موضوعات، قابليت بررسي جداگانه در كتابي مستقل دارند كه كريمي، آن‌ها را در قالبي آماري و اجمالي ارايه داده و اين آمارها تا حدودي خارج از چارچوب تحليلي و كاركردي قرار دارند.
اين نويسنده، درباره كتاب‌هاي با قطع جيبي مجموعه "دستاوردهاي فرهنگي انقلاب" تصريح كرد: رسالت اين آثاراين است كه در يك نشست خوانده شوند و حداقل معرفت را به مخاطب ب دهند. اما "كتاب و كتابخواني"، اثر عباس كريمي فراتر رفته و با نگاه آماري و انتقادي همراه است.
وي آمارهاي مبني بر بالارفتن فرهنگ كتابخواني را مورد انتقاد قرار داد و خاطر نشان كرد: بايد مشخص شود كه آيا اين آمارها، مطالعات كتاب‌هاي درسي و نشريات را هم در بر مي‌گيرند يا خير؟ در واقع برخي آمارگيري‌ها، فارغ از هيجان‌هاي زمان خاص خود نيست. برخي آثار تحت تاثير شرايطي منتشر مي‌شوند و سرانجام براي مدتي طولاني به چاپ نمي‌رسند.
در ادامه اين نشست عباس كريمي، نويسنده "كتاب و كتابخواني" از مجموعه 10 جلدي "دستاوردهاي فرهنگي انقلاب"، درباره نگاه آماري‌‌‌اش در اين اثر اظهار داشت: ابتدا قرار بود در اين كتاب، مروري به وضعيت نشر و كتابخواني دوران قبل و بعد از انقلاب شود؛ بر همين اساس آنچه از آمار قبل از انقلاب بدست آمده، حدود 212 ناشر و انتشار سالانه 2 هزار عنوان كتاب را شامل مي‌شود.
وي ادامه داد: اين در حالي است كه اكنون با افزايش 25 درصدي، سالانه حدود 53 هزار عنوان كتاب به چاپ مي‌رسند. همچنين علاوه بر افزايش كمي، به لحاظ كيفي نيز پيشرفت‌هايي صورت گرفته است. در واقع با ايجاد تنوع و تكثر در كار نويسندگي، آثار بيشتري منتشر و عرضه خواهند شد.
"ایران و جهان"، "مسجد و نماز"، "انتظار و عاشورا"، "کتاب و کتابخوانی"، "حوزه و دانشگاه"، "جهاد و شهادت"، "مطبوعات، رادیو و تلویزیون"، "فرهنگ ساده زیستی"، "زنان و اجتماع" و "مدرسه و آموزش" عناوین کتاب‌های مجموعه 10 جلدی "این روزها" هستند.
مجموعه 10 جلدی "اين روز‌ها" با موضوع دستاورد‌هاي فرهنگي انقلاب اسلامي ايران، توسط موسسه فرهنگي سافيا و با مشاركت سازمان فرهنگي و هنري شهرداري تهران منتشر شده است.

به ما بپیوندید: