دكتر حري در نشست «كاربرد روش پژوهشي آميخته در كتابداري» :

روش آميخته پژوهش ره آورد بازنگري و نقد روش در عصر جديد است

1389/02/18-08:30

دكتر عباس حري، عضو هيأت علمي دانشگاه تهران، در نشست «كاربرد روش پژوهشي آميخته در كتابداري و اطلاع‌رساني» با بيان اين مطلب كه مسأله، روش پژوهش را تعيين مي‌كند، تصريح كرد: روش آميخته پژوهش ره آورد نقد روش و انديشه‌هاي نادرست در قرن جديد است.

به گزارش ستاد خبري بيست و سومين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران به نقل از ستاد خبری سراي اهل قلم، دكتر عباس حري، با بيان اين مطلب در نشست «كاربرد روش پژوهشي آميخته در كتابداري و اطلاع‌رساني» خاطرنشان كرد: مسأله سركش و غيرقابل كنترل است. قرن‌ها گذشت تا در دهه‌هاي اخير پي بردند مسأله را نمي‌توان يك سويه نگريست.
وي با بيان اين مطلب كه پژوهش در نظام دانشگاهي فعلي هنوز كمّي‌گراست، گفت: روش تلفيقي استفاده از روش‌هاي كمّي و كيفي در كنار هم براي يك مسأله واحد است؛ اين روش وراي شيوه‌هاي كمّي و كيفي صرف است.
عضو هيأت علمي دانشگاه تهران تصريح كرد: در اين روش همچنين با تلفيق منابع روبرو هستيم.
وي همچنين گفت: در روش كمّي نيز در مرحله تحليل روش و استنباط مسأله به رويكرد جدي مي‌رسيم. روش كمّي در عين دست يافتن به پيشرفت‌هاي بسيار، نتايج نادرستي نيز داشته است. پديد‌آمدن رشته‌هاي بينابيني نتيجه نقد اين روش در عصر نو است.
همچنين در اين نشست، دكتر يزدان منصوريان، عضو هيأت علمي دانشگاه تهران، گفت: منظور از پژوهش تركيبي، استفاده از رويكردهاي كمّي و كيفي همزمان در يك طرح تحقيقي است.
وي اذعان داشت: با گذشت سه دهه از دست‌يافتن به اين روش، هنوز در كتابداري و اطلاع‌رساني مورد استفاده قرار نگرفته است.
همچنين دكتر ابراهيم افشار زنجاني، عضو هيأت علمي دانشگاه،گفت: روش تحقيق تلفيقي تحولي مثبت در پژوهش به حساب مي‌آيد. امروزه در رشته كتابداري 100 درصد پايان‌نامه‌ها به شيوه كمّي انجام مي‌شوند و بايد بازنگري شوند.
دكتر علي جلالي ديزجي نيز سخنران ديگر جلسه بود و با بيان اين مطلب كه تحقيق تلفيقي، تركيبي از چند رويكرد پژوهشي است افزود: اين روش در دو بخش راهبردها و رويكردها قابل بررسي است.

به ما بپیوندید: