مدیر غرفه «دار المعرفه» سوریه در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران:‌

نقش نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در تقارب میان ملت‌ها و دولت‌ها برجسته است

1402/03/06-12:42

یاسین الربیعی بیان کرد:‌ نقش نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در تقارب میان ملت‌ها و دولت‌ها برجسته است.

یاسین الربیعی؛ مدیر غرفه مرکز انتشاراتی «دار المعرفه» سوریه به ستاد خبری سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: نشر دار المعرفه در زمینه انتشارات قرآنی فعالیت می‌کند.  ما در غرفه خود در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران کتاب‎‌هایی را در زمینه تجوید و آموزش چگونگی قرائت صحیح قرآن کریم ارائه دادیم. علاقه‌مندان می‌توانند با استفاده از این کتاب‌ها را روش صحیح قرائت قرآن کریم آشنا شوند. 


وی افزود: نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به طور کلی به خوبی برگزار می‌شود. با این حال،‌ متأسفانه برخی از کشورهای عربی به دلیل شرایط خاصی که داشتند موفق به حضور در این نمایشگاه نشدند. با این وجود،‌ ناشران خارجی اعم از ناشران عربی و انگلیسی بسیاری در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران حضور داشتند و در مقایسه با ادوار گذشته می‌توان گفت که سطح مشارکت افزایش داشته است. 


الربیعی در ادامه در پاسخ به سوالی پیرامون نقش کتاب در موضوع دیپلماسی فرهنگی گفت: این سؤال بسیار مهمی است. امروز دیگر بر هیچکس پوشیده نیست که کتاب نقش بسیار والایی در عرصه فرهنگ دارد. فرهنگ‌های مختلف از طریق کتاب است که خود را به دیگران معرفی می‌کنند. این بدان معناست که مخاطب از طریق مطالعه کتاب‌های گوناگون می‌توان با فرهنگ‌های مختلف آشنایی یابد. بر اساس آنچه که گفته شد،‌ برگزاری نمایشگاه کتاب در جمهوری اسلامی ایران به شناخت فرهنگ‌های جوامع مختلف کمک می‌کند. بدون شک،‌ برگزاری این گردهمایی نقش مهمی در همبستگی هرچه بیشتر ملت‌ها و دولت‌ها با یکدیگر خواهد داشت.


وی اضافه کرد: همکاری میان مراکز انتشاراتی عربی و مراکز انتشاراتی در جمهوری اسلامی ایران همواره از قدیم‌الایام وجود داشته است. ما به وجود این سطح از همکاری میان دو طرف در زمینه چاپ و نشر کتاب افتخار می‌کنیم. به هر ترتیب،‌ ما از هیچ تلاشی برای ارتقاء‌ سطح همکاری‌ها میان دو طرف در این زمینه دریغ نخواهیم کرد. به این نکته هم باید اشاره کنم که از زمان ریاست‌جمهوری آقای رئیسی سطح همکاری‌های مراکز فرهنگی ایران و کشورهای عربی بیش از پیش توسعه یافته است. 


الربیعی همچنین درباره نقش نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در توسعه روابط فرهنگی ایران و سوریه گفت: جای هیچگونه شک و تردیدی وجود ندارد که نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران نقش مهم و برجسته‌ای در تقویت و تحکیم تبادل فرهنگی میان جمهوری اسلامی و سوریه داشته و دارد. نمایشگاه کتاب در ایران و نمایشگاه‌های مشابه آن نه تنها موجب تحکیم روابط دوجانبه در عرصه فرهنگی که باعث تقویت این روابط در حوزه‌های گوناگون نظیر سیاست،‌ اقتصاد و تجارت می‌گردد. إن شاء‌ الله در سال‌های آتی شاهد روابط پیشرفته‌تر و مستحکم‌تر میان ایران و تمامی کشورهای عربی خواهیم بود.


وی ادامه داد: بدون تردید تبادل فرهنگی میان جمهوری اسلامی ایران و سوریه تأثیر مستقیمی بر روابط میان دو طرف در زمینه‌های مختلف سیاسی و اقتصادی خواهد داشت. اوج همکاری‌های چند کشور با یکدیگر را می‌توان در مناسبات فرهنگی آن‌ها جستجو کرد؛‌ مناسباتی که هم‌اکنون در سطوح عالی میان تهران و دمشق وجود دارد. ما به هیچ وجه نباید از اهمیت نقش فرهنگ بکاهیم. نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران فرصت مهمی برای شناخت فرهنگ‌ کشورهای مختلف است. همه باید هر ساله این فرصت را غنیمت بشماریم.


سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از ۲۰ اردیبهشت در مصلی امام خمینی(ره) و همزمان به صورت مجازی در ketab.ir آغاز به کار کرد و ۳۰ اردیبهشت‌ماه نیز به کار خود پایان داد.

به ما بپیوندید: